Wolter, Powiastki filozoficzne
[b]Wolter, Powiastki filozoficzne, przeł. i wstęp Tadeusz Żeleński (Boy), Kraków 2003.[/b] TAK TOCZY SIĘ ŚWIATEK. Widzenie Babuka. (1746) Ituriel – geniusz opiekujący się światem – przybywa do Scyty Babuka, czy należy tylko ukarać, czy zniszczyć Persepolis , Babuk ma być obserwatorem – został obdarzony zdrowym rozsądkiem i darem budzenia ufności. Babuk spotyka wojsko: żołnierz nie wie, o co walczy zastanawia się nad zmianą opcji: Hinsdusi dają o 0,5 drach-my więcej niż Persowie.
[b]Wolter, Powiastki filozoficzne, przeł. i wstęp Tadeusz Żeleński (Boy), Kraków 2003.[/b]
TAK TOCZY SIĘ ŚWIATEK. Widzenie Babuka.
(1746)
Ituriel – geniusz opiekujący się światem – przybywa do Scyty Babuka, czy należy tylko ukarać, czy zniszczyć Persepolis , Babuk ma być obserwatorem – został obdarzony zdrowym rozsądkiem i darem budzenia ufności.
Babuk spotyka wojsko:
żołnierz nie wie, o co walczy zastanawia się nad zmianą opcji: Hinsdusi dają o 0,5 drach-my więcej niż Persowie.
kapitan także nie wie, o co walczy, dla niego to rodowy zwyczaj.
jeden z generałów: drobnostka, kanclerze obu narodów powtarzają: „dla dobra ludzkości”.
jest zapowiadany pokój, krwawa bitwa, okrucieństwo i zło, pokój.
Babuk idzie do miasta:
w świątyni jak na targu; grzebani są w niej ludzie.
dalsza część miasta jest piękna.
cudzołóstwo.
handlowanie godnościami (sędzia, dowództwo nad wojskiem).
w świątyni nudne kazanie o wiadomym, „ale intencje miał dobre”.
ludzie traktowani są jak królowie.
piękne słowa, praca.
Babuk został oszukany przez kupca.
Babuk chciał zasięgnąć rady magów, poszła pogłoska, że ma reformować, każdy mag: „za-chowaj nasz zakon, a zniszcz wszystkie inne”, magowie chcą zbuntować się przeciwko Wielkiemu Lamie .
Babuk jest z uczonymi na obiedzie, uczeni chwalili zmarłych i samych siebie, zazdrośni, pasożyci.
przyjemna rozmowa Babuka z literatem (są wśród ludzi cnotliwi).
kupione urzędy można sprawować dobrze.
Babuk usprawiedliwił nawet chciwość, szaleństwo, zawiść uczonych, ambicję i intrygi magów.
Babuk przeprowadza rozmowę z mistrzem.
dobrze jest, jeśli mężczyzna ma kochankę, której szacunek pragnie zyskać.
Babuk prosi Ituriela, by nie niszczył Persepolis.
„jeśli nie wszystko jest dobre, wszystko jest znośne”.
KANDYD czyli optymizm. Dzieło przełożone z niemieckiego rękopisu Doktora Ralfa. (1759)
Kandyd w Westfalii, zamek bogaty (drzwi i okna, a nawet dywany w głównej komnacie).
nauczyciel, Pangloss, i jego eksperymentalna fizyka z pokojówką Kandyd i Kunegunda; w następstwie tego Kandyd wygnany.
spotyka Bułgarów , zapraszają go na obiad, rekrutują go, „przechadzka”, rózgi, od śmierci wyzwala go król Bułgarów, który niedługo potem wypowiada wojnę Abarom .
widok dwóch wiosek po atakach obu wojsk.
w Holandii, jałmużna.
Kandyd spotyka nędzarza, byłego nauczyciela, Panglossa, ten opowiada:
Kunegunda została zgwałcona przez Bułgarów, cały zamek splądrowany, zemsta Abarów – to samo uczynili z drugim zamkiem.
choroba płciowa.
dobroczyńca Kandyda, Jakub – anabaptysta, pomaga Panglossowi, „Musieli ludzie (…) zepsuć cokolwiek naturę; nie urodzili się wszak wilkami, a stali się wilkami”.
burza, rozbicie okrętu, Jakub tonie, ze statku ratują się tylko Kandyd, Pangloss i majtek, trzęsienie ziemi w Lizbonie.
Pangloss rozmawia z inkwizytorem, spalono Biskajczyka, dwóch, którzy nie chcieli jeść tłuszczu, Panglossa powieszono, Kandyda oćwiczono.
Kandydem zaopiekowała się staruszka, prowadzi go do Kunegundy, która jednak przeżyła atak na zamek w Westfalii:
została zgwałcona, uratował ją kapitan, sprzedał Żydowi, teraz jest w pałacyku tego Żyda, spodobała się inkwizytorowi, który umówił się z Żydem, że będą ją mieli na zmianę, ale na razie obu się oparła.
przyszedł Żyd, atakuje ich, Kandyd go zabija, przychodzi inkwizytor, też ginie, uciekają.
ukradziono uciekającym dukaty i diamenty, sprzedali jednego konia, Kandyd obejmuje dowództwo nad piechotą, wsiadają na okręt, Kunegunda rozpacza.
historia staruszki:
jest córką papieża, była zaręczona, narzeczony ginie, ona udaje się w podróż, statek atakują korsarze, walka z przeciwnikami z innej partii, jej matka i dwórki zostały rozszarpane, spotkała eunucha.
eunuch sprzedał ją w Algierze, wybucha zaraza, sprzedają ją do Tunisu…
ostatecznie dostaje się w ręce agi janczarów, żołnierze zostali oblężeni w fortecy, nie chcieli się jednak poddać, z głodu zjedli eunuchów i po jednym pośladku niewolnic, zostali pokonani przez Rosjan.
spotkała chirurga francuskiego, uciekła.
Buenos Aires: gubernator proponuje ślub Kunegundzie, staruszka ją namawia, są poszukiwani za zabicie inkwizytora.
Kandyd ucieka, spotyka służącego Kakambo, obaj zaciągają się do walki u jezuitów, komendant okazuje się bratem Kunegundy (też nie zginął).
Kandyd rozmawia z komendantem-baronem, Kandyd mówi o pragnieniu poślubienia Kunegundy, oburzenie barona (za niski pochodzeniem); Kandyd broni się i go zabija, Kakambo przebiera Kandyda w sukienkę barona (sutannę) i uciekają.
Kandyd zabija dwie małpy, które kąsały dwie nagie dziewczęta w pośladki, okazało sie, że to byli oblubieńcy dziewcząt, Kandyd i Kakambo zostają złapani przez Uszaków, którzy chcą ich ugotować, Kakambo mówi im, że właśnie zgładzili jezuitę, i to ich ratuje.
Kandyd i Kakambo chcą wracać do Kajemny, trafiają do Eldorado (każdy dom to pałac, dzieci jak królewskie), uczta, kamyki z gościńca są ze złota, gospody są utrzymywane przez rząd, spotykają mędrca:
Kandyd i Kakambo trafili do kraju Inkasów, którzy zginęli z rąk Hiszpanów, wierzą w Boga, sami są kapłanami, są „jednego zdania”, nie ma wśród nich mnichów.
Kandyd i Kakambo zostają przyjęci przez króla, zwiedzają miasto, nie ma tu więzień, istnieje pałac nauk.
mija miesiąc, inzynierowie budują machinę, by pomóc Kandydowi i Kakambo wydostać się z Eldorado; na pożegnanie podróżnicy otrzymują kilka złotych baranów.
po tygodniu wędrówki zostają im tylko dwa barany, pertraktują z kupcem, który nie chce za-wieźć ich do Buenos Aires, gdzie Kunegunda jest ukochaną faworytą gubernatora, Kakambo ma ją odkupić.
Kandyd zostaje oszukany przez Kupca (barany), Kandyd organizuje przetarg na najbardziej nieszczęśliwego towarzysza:
wybrał starego uczonego, Marcina.
podróżują do Bordeaux, bitwa dwóch statków (widowisko), odnaleziony jeden złoty baran.
Kandyd i Marcin zbliżają się do Francji i rozprawiają o ludzkich charakterach.
Kandyd i Marcin jadą do Paryża, Marcin opowiada:
gdy się rozchorował, był ubogi, nie miał przyjaciół, dewotek i lekarzy, dlatego też wyzdrowiał.
rozeszła się plotka, że Kandyd jest bardzo bogaty; sztuka w teatrze; wieczerza „u pewnej dystyngowanej damy”, Kandyd spędził z nią noc (zdradził Kunegundę), został oszukany przez labusia, ale przekupił policjanta i razem z Marcinem jedzie do Anglii.
Marcin jest pesymistą, w Anglii oglądają egzekucję admirała, który nie wygrał bitwy z Francuzami; Kandyd płaci kupcowi za statek do Wenecji.
Wenecja: Kakambo jeszcze nie przyjechał, depresja Kandyda, spotyka Pakitę – pokojówkę z Westfalii, ukochaną Panglossa:
była kochanką lekarza, biła ją jego żona, lekarz otruł żonę, ale aresztowano Pakitę, spodobała się sędziemu, więc została jego kochanką, potem na ulicy.
Kandyd odwiedza pana Prokuranta, też pesymistę (kochanki, obrazy Rafaela, koncert, biblio-teka, ogród).
Kandyd spotyka wreszcie Kakambo, Kunegunda jest w Konstantynopolu.
Kandyd idzie na kolację, spotyka sześciu cudzoziemców:
Ahmeta III – sułtana, strąconego z tronu przez bratanka.
Iwana – cara Wszechrosji, zdetronizowanego w kołysce.
Karola Edwarda – króla angielskiego.
Augusta III – króla polskiego.
Stanisława Leszczyńskiego – dwukrotnego króla polski.
Teodora – barona, awanturnika, z Korsyki.
Teodor otrzymuje pieniądze, Kandyd jest bogaty, ale nie jest królem.
podróż do Konstantynopola, Kunegunda:
zmywa naczynia u eks-księcia, jest niewolnicą, szpetna, ich statek została zaatakowany przez korsarzy.
wśród galerników spotkała Panglossa i barona:
Pangloss był źle powieszony, złapany w meczecie.
baron uprowadzony przez stronnictwo hiszpańskie.
Kunegunda jest bardzo szpetna, ale sama o tym jeszcze nie wie, baron odmawia pozwolenia na ślub.
Kandyd już nie chciał się żenić z Kunegundą, ale był przekorny (baron wciąż nie zgadzał się na ślub) i Kunegunda bardzo chciała ślubu, barona wysyłają na galery.
zbiednieli, Kunegunda zrobiła się swarliwa, wszyscy (Kandyd, Kunegunda, Kakambo, Pan-gloss, Marcin, Pakita i mnich) nieszczęśliwi.
pewnego dnia spotkali starca, skromnego, niezamożnego, ale szczęśliwego człowiek stworzony jest do pracy.
gdy cała grupka Kandyda zaczęła rozwijać swoje zdolności, odnalazła szczęście.
MIKROMEGAS. Historia filozoficzna.
Podróż pewnego mieszkańca gwiazdy Syriuszowej na planetę Saturna:
bardzo mądrego Mikromegasa, mającego 8 mil wzrostu (= 24 tysięcy kroków geometrycznych po 5 stóp), potępiono go za książkę (proces trwał 220 lat ), został wygnany z dworu przez muftiego, przedsięwziął podróż na Saturn.
Rozmowa pewnego mieszkańca Syriusza z mieszkańcem Saturna:
karłem, sekretarzem (kwiecisty styl wypowiedzi).
karły mają tylko 72 zmysły, więc czują się ograniczone (Mikromegas na np. 1000 zmysłów).
Mikromegas podczas podróży nie spotkał ludu zadowolonego z tego, co ma.
karły żyją po 15 tysięcy lat, Mikromegas – 700 razy dłużej.
śmierć to oddanie ciała żywiołom i ożywienie natury pod inną postacią.
Mikromegas spotkał 1000 razy dłużej i niezadowolonych, różne kolory słońca, substancji…
Podróż mieszkańca Syriusza i Saturna:
karzeł został „pożegnany” przez kochankę (opierała mu się 1500 lat, 100 już spędziła w jego ramionach, „poszła się pocieszyć z miejscowym fircykiem”.
na Jowiszu spędzili rok, sekrety.
Ziemia – 05 lipca 1737 r.
Co im się trafiło na globie ziemskim:
wędrują: krok Mikromegasa to 12 kroków Saturnijczyka, w 36 godzin obeszli ziemię, sadzawka – Morze Śródziemne, stawek – Wielki Ocean, kretowisko, nie zauważyli ludzi; karzełek stwierdza, że nie ma tu ludzi („macałem dobrze”).
obaj podróżni zauważają brak regularności (kręte strumyki, ostre ziarenka – góry, stawki).
rozsypany diamentowy naszyjnik Mikromegasa służy jako mikroskop, zauważają wieloryba.
Doświadczenia i wnioski obu podróżnych:
znajdują statek, kładą go na dłoni.
Co się trafiło filozofom przy spotkaniu z ludźmi:
karzeł wątpi, czy ludzie mówią i myślą (nie słyszy ich), podróżni mówią do ludzi, popłoch wśród „maluchów”.
jeden z odważniejszych uczonych oblicza wysokość karła (tysiąc sążni) i Mikromegasa (120 tysięcy).
filozofowie informują o przemyślnych pszczołach.
Rozmowa z ludźmi:
Mikromegas jest szczęśliwy, że spotkał ród tak mały, że może być tylko szczęśliwy niewielu mądrych, większość jest łotrami, szaleńcami i nieszczęśliwymi, wzbudzają woj.-ny, okrucieństwo, aluzja do wojny turecko-rosyjskiej o Krym - żołnierze nie wiedzą, o co się biją i giną; należy karać barbarzyńców na tronach, którzy „nakazują rzeź miliona ludzi, a później każą za to składać uroczyste dzięki Bogu”.
uczeni ludzcy znają świat zewnętrzny (np. odległość z Ziemi na Księżyc, wagę powie-trza…), a nie wiedzą, czym jest dusza i myśli – spór:
stary perypatetyk cytuje Arystotelesa, nie znając greckiego, „dobrze cytować to, cze-go się nie rozumie wcale, w języku, który się rozumie bardzo licho”.
Kartezjanin – dusza to czysty duch, czyli nie-materia.
szkoła Malebranche’a – „Bóg robi wszystko za mnie”.
uczeń Leibniza – dusza to wskazówka, która pokazuje godziny, gdy ciało dzwoni”.
wyznawca Locke’a – nie wie, a jaki sposób myśli umysły, „więcej jest rzeczy możebnych niż sobie wyobrażamy”.
doktor Sorbony – udowodnił, że wędrowcy i ich światy zostały stworzone dla człowieka, „Summa” św. Tomasza. – został wyśmiany, Syryjczyk – Małe to to, ale takie pyszne.
Syryjczyk obiecał ludziom książkę filozoficzną (bardzo drobną, w rozmiarze ludzi), gdy ludzie ją otworzyli, okazało się, że karty są puste.