Wolter, Powiastki filozoficzne

[b]Wolter, Powiastki filozoficzne, przeł. i wstęp Tadeusz Żeleński (Boy), Kraków 2003.[/b] TAK TOCZY SIĘ ŚWIATEK. Widzenie Babuka. (1746) Ituriel – geniusz opiekujący się światem – przybywa do Scyty Babuka, czy należy tylko ukarać, czy zniszczyć Persepolis , Babuk ma być obserwatorem – został obdarzony zdrowym rozsądkiem i darem budzenia ufności. Babuk spotyka wojsko: żołnierz nie wie, o co walczy zastanawia się nad zmianą opcji: Hinsdusi dają o 0,5 drach-my więcej niż Persowie.

[b]Wolter, Powiastki filozoficzne, przeł. i wstęp Tadeusz Żeleński (Boy), Kraków 2003.[/b]

TAK TOCZY SIĘ ŚWIATEK. Widzenie Babuka.

(1746)

  • Ituriel – geniusz opiekujący się światem – przybywa do Scyty Babuka, czy należy tylko ukarać, czy zniszczyć Persepolis , Babuk ma być obserwatorem – został obdarzony zdrowym rozsądkiem i darem budzenia ufności.

  • Babuk spotyka wojsko:

  • żołnierz nie wie, o co walczy zastanawia się nad zmianą opcji: Hinsdusi dają o 0,5 drach-my więcej niż Persowie.

  • kapitan także nie wie, o co walczy, dla niego to rodowy zwyczaj.

  • jeden z generałów: drobnostka, kanclerze obu narodów powtarzają: „dla dobra ludzkości”.

  • jest zapowiadany pokój, krwawa bitwa, okrucieństwo i zło, pokój.

  • Babuk idzie do miasta:

  • w świątyni jak na targu; grzebani są w niej ludzie.

  • dalsza część miasta jest piękna.

  • cudzołóstwo.

  • handlowanie godnościami (sędzia, dowództwo nad wojskiem).

  • w świątyni nudne kazanie o wiadomym, „ale intencje miał dobre”.

  • ludzie traktowani są jak królowie.

  • piękne słowa, praca.

  • Babuk został oszukany przez kupca.

  • Babuk chciał zasięgnąć rady magów, poszła pogłoska, że ma reformować, każdy mag: „za-chowaj nasz zakon, a zniszcz wszystkie inne”, magowie chcą zbuntować się przeciwko Wielkiemu Lamie .

  • Babuk jest z uczonymi na obiedzie, uczeni chwalili zmarłych i samych siebie, zazdrośni, pasożyci.

  • przyjemna rozmowa Babuka z literatem (są wśród ludzi cnotliwi).

  • kupione urzędy można sprawować dobrze.

  • Babuk usprawiedliwił nawet chciwość, szaleństwo, zawiść uczonych, ambicję i intrygi magów.

  • Babuk przeprowadza rozmowę z mistrzem.

  • dobrze jest, jeśli mężczyzna ma kochankę, której szacunek pragnie zyskać.

  • Babuk prosi Ituriela, by nie niszczył Persepolis.

  • „jeśli nie wszystko jest dobre, wszystko jest znośne”.

    KANDYD czyli optymizm. Dzieło przełożone z niemieckiego rękopisu Doktora Ralfa. (1759)

  • Kandyd w Westfalii, zamek bogaty (drzwi i okna, a nawet dywany w głównej komnacie).

  • nauczyciel, Pangloss, i jego eksperymentalna fizyka z pokojówką  Kandyd i Kunegunda; w następstwie tego Kandyd wygnany.

  • spotyka Bułgarów , zapraszają go na obiad, rekrutują go, „przechadzka”, rózgi, od śmierci wyzwala go król Bułgarów, który niedługo potem wypowiada wojnę Abarom .

  • widok dwóch wiosek po atakach obu wojsk.

  • w Holandii, jałmużna.

  • Kandyd spotyka nędzarza, byłego nauczyciela, Panglossa, ten opowiada:

  • Kunegunda została zgwałcona przez Bułgarów, cały zamek splądrowany, zemsta Abarów – to samo uczynili z drugim zamkiem.

  • choroba płciowa.

  • dobroczyńca Kandyda, Jakub – anabaptysta, pomaga Panglossowi, „Musieli ludzie (…) zepsuć cokolwiek naturę; nie urodzili się wszak wilkami, a stali się wilkami”.

  • burza, rozbicie okrętu, Jakub tonie, ze statku ratują się tylko Kandyd, Pangloss i majtek, trzęsienie ziemi w Lizbonie.

  • Pangloss rozmawia z inkwizytorem, spalono Biskajczyka, dwóch, którzy nie chcieli jeść tłuszczu, Panglossa powieszono, Kandyda oćwiczono.

  • Kandydem zaopiekowała się staruszka, prowadzi go do Kunegundy, która jednak przeżyła atak na zamek w Westfalii:

  • została zgwałcona, uratował ją kapitan, sprzedał Żydowi, teraz jest w pałacyku tego Żyda, spodobała się inkwizytorowi, który umówił się z Żydem, że będą ją mieli na zmianę, ale na razie obu się oparła.

  • przyszedł Żyd, atakuje ich, Kandyd go zabija, przychodzi inkwizytor, też ginie, uciekają.

  • ukradziono uciekającym dukaty i diamenty, sprzedali jednego konia, Kandyd obejmuje dowództwo nad piechotą, wsiadają na okręt, Kunegunda rozpacza.

  • historia staruszki:

  • jest córką papieża, była zaręczona, narzeczony ginie, ona udaje się w podróż, statek atakują korsarze, walka z przeciwnikami z innej partii, jej matka i dwórki zostały rozszarpane, spotkała eunucha.

  • eunuch sprzedał ją w Algierze, wybucha zaraza, sprzedają ją do Tunisu…

  • ostatecznie dostaje się w ręce agi janczarów, żołnierze zostali oblężeni w fortecy, nie chcieli się jednak poddać, z głodu zjedli eunuchów i po jednym pośladku niewolnic, zostali pokonani przez Rosjan.

  • spotkała chirurga francuskiego, uciekła.

  • Buenos Aires: gubernator proponuje ślub Kunegundzie, staruszka ją namawia, są poszukiwani za zabicie inkwizytora.

  • Kandyd ucieka, spotyka służącego Kakambo, obaj zaciągają się do walki u jezuitów, komendant okazuje się bratem Kunegundy (też nie zginął).

  • Kandyd rozmawia z komendantem-baronem, Kandyd mówi o pragnieniu poślubienia Kunegundy, oburzenie barona (za niski pochodzeniem); Kandyd broni się i go zabija, Kakambo przebiera Kandyda w sukienkę barona (sutannę) i uciekają.

  • Kandyd zabija dwie małpy, które kąsały dwie nagie dziewczęta w pośladki, okazało sie, że to byli oblubieńcy dziewcząt, Kandyd i Kakambo zostają złapani przez Uszaków, którzy chcą ich ugotować, Kakambo mówi im, że właśnie zgładzili jezuitę, i to ich ratuje.

  • Kandyd i Kakambo chcą wracać do Kajemny, trafiają do Eldorado (każdy dom to pałac, dzieci jak królewskie), uczta, kamyki z gościńca są ze złota, gospody są utrzymywane przez rząd, spotykają mędrca:

  • Kandyd i Kakambo trafili do kraju Inkasów, którzy zginęli z rąk Hiszpanów, wierzą w Boga, sami są kapłanami, są „jednego zdania”, nie ma wśród nich mnichów.

  • Kandyd i Kakambo zostają przyjęci przez króla, zwiedzają miasto, nie ma tu więzień, istnieje pałac nauk.

  • mija miesiąc, inzynierowie budują machinę, by pomóc Kandydowi i Kakambo wydostać się z Eldorado; na pożegnanie podróżnicy otrzymują kilka złotych baranów.

  • po tygodniu wędrówki zostają im tylko dwa barany, pertraktują z kupcem, który nie chce za-wieźć ich do Buenos Aires, gdzie Kunegunda jest ukochaną faworytą gubernatora, Kakambo ma ją odkupić.

  • Kandyd zostaje oszukany przez Kupca (barany), Kandyd organizuje przetarg na najbardziej nieszczęśliwego towarzysza:

  • wybrał starego uczonego, Marcina.

  • podróżują do Bordeaux, bitwa dwóch statków (widowisko), odnaleziony jeden złoty baran.

  • Kandyd i Marcin zbliżają się do Francji i rozprawiają o ludzkich charakterach.

  • Kandyd i Marcin jadą do Paryża, Marcin opowiada:

  • gdy się rozchorował, był ubogi, nie miał przyjaciół, dewotek i lekarzy, dlatego też wyzdrowiał.

  • rozeszła się plotka, że Kandyd jest bardzo bogaty; sztuka w teatrze; wieczerza „u pewnej dystyngowanej damy”, Kandyd spędził z nią noc (zdradził Kunegundę), został oszukany przez labusia, ale przekupił policjanta i razem z Marcinem jedzie do Anglii.

  • Marcin jest pesymistą, w Anglii oglądają egzekucję admirała, który nie wygrał bitwy z Francuzami; Kandyd płaci kupcowi za statek do Wenecji.

  • Wenecja: Kakambo jeszcze nie przyjechał, depresja Kandyda, spotyka Pakitę – pokojówkę z Westfalii, ukochaną Panglossa:

  • była kochanką lekarza, biła ją jego żona, lekarz otruł żonę, ale aresztowano Pakitę, spodobała się sędziemu, więc została jego kochanką, potem na ulicy.

  • Kandyd odwiedza pana Prokuranta, też pesymistę (kochanki, obrazy Rafaela, koncert, biblio-teka, ogród).

  • Kandyd spotyka wreszcie Kakambo, Kunegunda jest w Konstantynopolu.

  • Kandyd idzie na kolację, spotyka sześciu cudzoziemców:

  • Ahmeta III – sułtana, strąconego z tronu przez bratanka.

  • Iwana – cara Wszechrosji, zdetronizowanego w kołysce.

  • Karola Edwarda – króla angielskiego.

  • Augusta III – króla polskiego.

  • Stanisława Leszczyńskiego – dwukrotnego króla polski.

  • Teodora – barona, awanturnika, z Korsyki.

  • Teodor otrzymuje pieniądze, Kandyd jest bogaty, ale nie jest królem.

  • podróż do Konstantynopola, Kunegunda:

  • zmywa naczynia u eks-księcia, jest niewolnicą, szpetna, ich statek została zaatakowany przez korsarzy.

  • wśród galerników spotkała Panglossa i barona:

  • Pangloss był źle powieszony, złapany w meczecie.

  • baron uprowadzony przez stronnictwo hiszpańskie.

  • Kunegunda jest bardzo szpetna, ale sama o tym jeszcze nie wie, baron odmawia pozwolenia na ślub.

  • Kandyd już nie chciał się żenić z Kunegundą, ale był przekorny (baron wciąż nie zgadzał się na ślub) i Kunegunda bardzo chciała ślubu, barona wysyłają na galery.

  • zbiednieli, Kunegunda zrobiła się swarliwa, wszyscy (Kandyd, Kunegunda, Kakambo, Pan-gloss, Marcin, Pakita i mnich) nieszczęśliwi.

  • pewnego dnia spotkali starca, skromnego, niezamożnego, ale szczęśliwego  człowiek stworzony jest do pracy.

  • gdy cała grupka Kandyda zaczęła rozwijać swoje zdolności, odnalazła szczęście.

    MIKROMEGAS. Historia filozoficzna.

  • Podróż pewnego mieszkańca gwiazdy Syriuszowej na planetę Saturna:

  • bardzo mądrego Mikromegasa, mającego 8 mil wzrostu (= 24 tysięcy kroków geometrycznych po 5 stóp), potępiono go za książkę (proces trwał 220 lat ), został wygnany z dworu przez muftiego, przedsięwziął podróż na Saturn.

  • Rozmowa pewnego mieszkańca Syriusza z mieszkańcem Saturna:

  • karłem, sekretarzem (kwiecisty styl wypowiedzi).

  • karły mają tylko 72 zmysły, więc czują się ograniczone (Mikromegas na np. 1000 zmysłów).

  • Mikromegas podczas podróży nie spotkał ludu zadowolonego z tego, co ma.

  • karły żyją po 15 tysięcy lat, Mikromegas – 700 razy dłużej.

  • śmierć to oddanie ciała żywiołom i ożywienie natury pod inną postacią.

  • Mikromegas spotkał 1000 razy dłużej i niezadowolonych, różne kolory słońca, substancji…

  • Podróż mieszkańca Syriusza i Saturna:

  • karzeł został „pożegnany” przez kochankę (opierała mu się 1500 lat, 100 już spędziła w jego ramionach, „poszła się pocieszyć z miejscowym fircykiem”.

  • na Jowiszu spędzili rok, sekrety.

  • Ziemia – 05 lipca 1737 r.

  • Co im się trafiło na globie ziemskim:

  • wędrują: krok Mikromegasa to 12 kroków Saturnijczyka, w 36 godzin obeszli ziemię, sadzawka – Morze Śródziemne, stawek – Wielki Ocean, kretowisko, nie zauważyli ludzi; karzełek stwierdza, że nie ma tu ludzi („macałem dobrze”).

  • obaj podróżni zauważają brak regularności (kręte strumyki, ostre ziarenka – góry, stawki).

  • rozsypany diamentowy naszyjnik Mikromegasa służy jako mikroskop, zauważają wieloryba.

  • Doświadczenia i wnioski obu podróżnych:

  • znajdują statek, kładą go na dłoni.

  • Co się trafiło filozofom przy spotkaniu z ludźmi:

  • karzeł wątpi, czy ludzie mówią i myślą (nie słyszy ich), podróżni mówią do ludzi, popłoch wśród „maluchów”.

  • jeden z odważniejszych uczonych oblicza wysokość karła (tysiąc sążni) i Mikromegasa (120 tysięcy).

  • filozofowie informują o przemyślnych pszczołach.

  • Rozmowa z ludźmi:

  • Mikromegas jest szczęśliwy, że spotkał ród tak mały, że może być tylko szczęśliwy  niewielu mądrych, większość jest łotrami, szaleńcami i nieszczęśliwymi, wzbudzają woj.-ny, okrucieństwo, aluzja do wojny turecko-rosyjskiej o Krym - żołnierze nie wiedzą, o co się biją i giną; należy karać barbarzyńców na tronach, którzy „nakazują rzeź miliona ludzi, a później każą za to składać uroczyste dzięki Bogu”.

  • uczeni ludzcy znają świat zewnętrzny (np. odległość z Ziemi na Księżyc, wagę powie-trza…), a nie wiedzą, czym jest dusza i myśli – spór:

  • stary perypatetyk cytuje Arystotelesa, nie znając greckiego, „dobrze cytować to, cze-go się nie rozumie wcale, w języku, który się rozumie bardzo licho”.

  • Kartezjanin – dusza to czysty duch, czyli nie-materia.

  • szkoła Malebranche’a – „Bóg robi wszystko za mnie”.

  • uczeń Leibniza – dusza to wskazówka, która pokazuje godziny, gdy ciało dzwoni”.

  • wyznawca Locke’a – nie wie, a jaki sposób myśli  umysły, „więcej jest rzeczy możebnych niż sobie wyobrażamy”.

  • doktor Sorbony – udowodnił, że wędrowcy i ich światy zostały stworzone dla człowieka, „Summa” św. Tomasza. – został wyśmiany, Syryjczyk – Małe to to, ale takie pyszne.

  • Syryjczyk obiecał ludziom książkę filozoficzną (bardzo drobną, w rozmiarze ludzi), gdy ludzie ją otworzyli, okazało się, że karty są puste.