Franciszek Zabłocki, Sarmatyzm

[b]Franciszek Zabłocki, Sarmatyzm, oprac. Ludwik Bernacki i Tadeusz Mikulski, wyd. 3, BN I 115, 1954.[/b] WSTĘP I. Teatr i dramat za Stanisława Augusta. teatr szkolny: o teatyni i głównie sztuki Piotra Metastazego, język łaciński (przekłady Antoniego Portalupiego), dwa razy występował w nich Stanisław August. o pijarzy i głównie dramaty francuskie (przekłady Stanisława Konarskiego), od 1744 r. sztuki Corneille’a, Racine’a, Woltera. o jezuici i komedia moralizatorska, głównie księdza Franciszka Bohomolca (ok. 25 w latach 1753-1760).

[b]Franciszek Zabłocki, Sarmatyzm, oprac. Ludwik Bernacki i Tadeusz Mikulski, wyd. 3, BN I 115, 1954.[/b]

WSTĘP I. Teatr i dramat za Stanisława Augusta.

  • teatr szkolny: o teatyni i głównie sztuki Piotra Metastazego, język łaciński (przekłady Antoniego Portalupiego), dwa razy występował w nich Stanisław August. o pijarzy i głównie dramaty francuskie (przekłady Stanisława Konarskiego), od 1744 r. sztuki Corneille’a, Racine’a, Woltera. o jezuici i komedia moralizatorska, głównie księdza Franciszka Bohomolca (ok. 25 w latach 1753-1760).
  • teatr Stanisława Augusta: o 8 maja 1765 r. „Opernhauz” (Operalnia). o Początkowo komedia francuska, włoskie opery i balety, potem polskie: Józefa Bielawskiego „Natręci”. o Likwidacja w 1767 r.
  • teatr warszawski: o od 1783 r. Wojciech Bogusławski.
  • trupy zagraniczne: o francuskie: 1777-1778, Ludwik Montbrun (były aktor z teatru Stanisława Augusta, teraz „przedsiębiorca”); głównie sztuki Moliera, Regnarda, Destouches’a. o włoskie: opery buffa i serio, Goldoni i Metastazy. o niemieckie: głównie 1774-1775, 1781-1782, 1793; sztuki francuskie i włoskie. o Szekspir i sztuki angielskie: 1778 Francuzi: „Romeusz i Julisia”, 1781-1782 Niem-cy „Hamlet”, „Makbet” i „Król Lear”. o rosyjskie: dwie sztuki Katarzyny II „Oszust” i „Imieniny gaspazy Worczałkinoj”. o sceny prywatne: teatr w Pomarańczarni, teatr na wyspie w Lazienkach, operetki francuskie, balety.
  • tłumacze i naśladowcy polscy: o Bogusławski, ok. 35 (Molier, Szekspir, Leasing, opery). o Leon Pierożyński, 15 (opery i operetki). o Stanisław Trembecki („Syn marnotrawny” Woltera). o Adam książę Czartoryski (Regnard).
  • oryginalna twórczość polska: Bohomolec, Czartoryski, Krasicki, Wybicki, Karpiński, Niemce-wicz.

II. Żywot i twórczość Franciszka Zabłockiego.

  • 1752-1821.
  • przebywał na dworze A. Górskiego. Od 1774 urzędnik w Komisji Edukacji Narodowej, od 1788 faktyczny sekretarz Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych, 1791 pracował w Wydziale Edukacyjnym Straży Praw. W trakcie obrad Sejmu Czteroletniego (1788-1792) popierał Stronnictwo Patriotyczne swymi satyrami i pamfletami. 1794 był członkiem powstania kościuszkowskiego.
  • po 1795 zaprzestał działalności literackiej, wyjechał do Rzymu i przyjął tam święcenia kapłańskie. Po powrocie do kraju był od 1798 proboszczem w Górze, od 1800 w Końskowoli.
  • tworzył od 1773 r., przekłady i naśladowania z języka łacińskiego, ody, pasterki, satyry, bajki, do 1794 r.

III. „Sarmatyzm”.

  • kłótnia dwóch rodzin szlacheckich w jednym zaścianku.
  • źródła: Hauteroche (Noel Le Breton, 1617-1707) „Les Noblem de Province”, 1678 r. – tekst sceny 1 i 3 z aktu I po francusku, potem po polsku.
  • Zabłocki wykorzystał cały przebieg akcji dramatycznej, zmiana imion, przystosowanie do pol-skich warunków, ożywienie, sarmatyzm, „żywy i jędrny, barwny i soczysty” język.
  • wystawiony w 1785 r.
  • druk Aleksander Żołkowski, 1820 r.; Franciszek Salezy Dmochowski, 1830 r.; wpływ na „Pana Tadeusza” Mickiewicza i „Zemstę” Fredry (oba 1834 r.).

Posłowie Mikulskiego.

  • tekst „Sarmatyzmu” to czwarta i ostateczna wersja komedii, Bernacki szukał też pozostałych.
  • komedia nie tylko „unaradawia źródło”, ale także szydzi z wad narodowych Polaków.

TEKST

  • osoby: o Marek Guronos, dumny i kłótliwy szlachcic, domator . o Ryksa, żona jego w takimże ułożeniu, nieco trunkowa . o Aniela, ich córka, panna grzeczna, mająca polor . o Agatka, Anieli służąca. o Jan Chrzciciel Żegota, takiż kłótnik i pyszny jak Guronos. o Radomir, syn Żegoty, kochający Anielę i od niej kochany. o Skarbimir, szlachcic rozsądny, dawniej trybunalczyk . o Bogumiła, siostra Skarbimira, panna grzeczna i wesoła. o Burzywoj, powinowaty przez żonę Guronosa, burda , zajazdowicz , lecz niemęż-ny. o Widymus, rejent zesłany od podkomorzego powiatowego w pomoc Skarbimirowi ku pojednaniu Guronosa i Żegoty. o Walenty, syn gajowego z części Guronosa, kochający Agatkę, mający się za ro-zumniejszego od innych, dlatego że był czas jakiś w Warszawie. o Wojciech, sługa Radomira. o Retorta, awanturnik, pijak, wieszający się przy szlachcie z okazji lekarz, z potrze-by konował . o Bartek, Matys, Sobek, Grzela, chłopi z części Guronosa. o Chłopi do Aktu IV-go z części Żegoty, mało mówiący.
  • miejsce: we wsi, osiadłej po większej części przez szlachtę.

I. AKT.

  1. scena – Guronos i Skarbimir.
  • Guronos wścieka się na Żegotę.
  • Skarbimir próbuje go hamować.
  • żona Żegoty podsiadła w kościele żonę Guronosa.
  • Sakrbimir radzi poznać przyczyny konfliktu.
  • Guronos chwali się swoim rodem, chce zaatakować Żegotę.
  • Skarbimir: „A prawo na napastnych?”.
  • Guronos: „Bałamucie, te prawa! Bassateremtete !”.
  1. scena – wchodzi Walenty.
  • Walenty jest zły na kogoś, dostał kijem od panny Jagi, chrześniaczki Guronosa, za urwanie kwiatów w jej ogrodzie dla ukochanej, „wybiega po sowizdr[z]alsku”.
  1. scena – Guronos i Skarbimir.
  • Guronos znów zacietrzewiony – Żegota zabrał mu iure caduco jego ziemię, planuje zajazd.
  • Skarbimir wolałby zgodą i prawem rozwiązać problem, myśli o skutkach takiego najazdu.
  • Guronos „zjątrzony” wychodzi.
  1. scena – Skarbimir sam.
  • „A to horda/ Tatarska te wieśniaki”, „Głupstwo same i upór”, „Serca tak pojątrzone, tak miałkie rozumy,/ Tak mało szlachetności, a tak wiele dumy!”.
  1. scena – wchodzą Radomir i Wojciech.
  • Skarbimir mówi im o bezskutecznych próbach uspokojenia Guronosa.
  • Radomir jest zmartwiony.
  1. scena – Radomir i Wojciech.
  • Wojciech wypomina Radomirowi jego zachowanie w stolicy (fircykowatość).
  • radomir jest zakochany w Anieli.
  • Wojciech: „wieśniaczka, nuż [może] dobra, lecz cielę”.
  • Radomir wychwala jej skromność łagodność, urodę…
  • Wojciech antyfeminista, przestrzega, że Guronos się wścieknie, gdy ich zdybie, „gdy bije, nie pieści”.
  1. scena – wchodzi Agatka.
  • Agatka przynosi Radomirowi wiadomość od Anieli, ma go zaprowadzić na schadzkę.
  • Radomir daje jej pieniądze.
  1. scena – wchodzi Walenty.
  • Walenty robi wymówki Agatce, że się spotyka z innymi.
  • Radomir występuje w jej obronie, atakuje Walentego.
  • Walenty broni Agatki, tchórzy i ucieka.
  1. scena – Radomir, Agatka i Wojciech.
  • Agatka ma wyjść za Walentego, „Chociaż mędrszy od wielu, jeszcze głupim przecie”, zauwa-ża Burzywoja.
  • Radomir i Wojciech wychodzą.
  1. scena – Burzywoj i Agatka.
  • Burzywoj wypytuje o zdrowie wujka, Guronosa, i ciotki, Ryksy („zasila się” kieliszkiem, a le-karz siebie szklanką i tak się nawzajem leczą), pyta o „Aniołeczkę” .
  1. scena – wchodzą chłopi: Walenty, Bartek, Matys, Sobek i Grzela.
  • chłopi biją Burzywoja, który ucieka, chłopi cieszą się, że Burzywoj ich popamięta.
  • Agatka pyta Walentego, czy rozum stracił.
  • Walenty chce ją bić.
  • Agatka ucieka.

II. AKT.

  1. scena – Aniela i Agatka.
  • naśmiewają się z pomyłki chłopów (zamiast obić Radomira, pobili Burzywoja).
  • Anieli jest trochę żał Burzywoja („kuzyn mój, wszelako”); „Nie łudzi mnie majątek lub świet-ność imienia,/ W sercu cnoty; w rozumie szukam oświecenia”, o Radomirze: „Mimo to, że mu sprzyjam, jakżem z nim nieśmiała,/ Jak się mieszam!”, martwi się waśnią między ich rodzina-mi.
  1. scena – Aniela ucieka, wchodzą Burzywoj i Guronos.
  • Burzywoj skarży się, „Raz się tylkom obejrzał, ze sto było chłopów”.
  • Agatka: „Mniej było krwie niż pyłu”.
  • Burzywoj przypomina sobie, że jeden nazywał się Bartek.
  • Agatka się naśmiewa.
  1. scena – wchodzi Walenty.
  • mimo bohaterskich starań Agatki, Walenty jest zaślepiony.
  • Burzywoj się miota.
  • Agatka uświadamia Walentemu, kogo pobił.
  • Agatka wstawia się u Burzywoja, żeby nie karał Walentego.
  • Burzywoj chce dać pozostałym napastnikom po 500 kijów.
  1. scena – Walenty i Agatka sami.
  • Walenty się upewnia, czy to Burzywoja bili.
  • Agatka sprytnie wmawia mu, że Radomir nie uderzył Walentego, „Pozostało ci milczeć albo mówić mało/ (…) Milczenia zasłona/ Od mądrych – za lekarstwo głupim pozwolona”.
  1. scena – wchodzi Retorta.
  • monolog Retorty o chorobach, pyta Agatkę o zdrowie Ryksy.
  • Agatka mówi o „hipokondrii” Walentego.
  • Walenty przerażony pyta: „Umręż z tej choroby?”.
  • ostatecznie Retorga zgadza się leczyć Walentego, „Wdzięczne serce nad wszystkie więcej cenię dary./ Jednak…”, 3 talary, idzie po lekarstwo.
  1. scena – wchodzi Radomir.
  • Radomir opowiada Agatce, że Guronos prawie nakrył jego i Anielę, ale zdążyli uciec.
  • Walenty poznaje Radomira.
  • Agatka każe się ukryć Radomirowi.
  • Walenty woła na pomoc chłopów.
  • Agatka ucieka.
  1. scena – Walenty sam.
  • przyrzeka zemstę Agatce.
  1. scena – wchodzi Retorta.
  • Retorta wypytuje Walentego, pragnie go leczyć.
  • Walenty ucieka
  1. scena – Retorta sam.
  • „Muszę go związać”.

III. AKT.

  1. scena – Aniela i Agatka.
  • Agatka martwi się, że będzie więcej problemu z Walentym, robi Anieli wymówki, że uciekała furtką, gdzie często wielu ludzi się kręci, a nie do jamy wilczej, narzeka, że już załagodziła sprawę z Walentym, ale ten „znalazł rozum w głowie”.
  • Aniela martwi się, co na to wszystko zrobi matka („imość”).
  1. scena – wbiega Ryksa, „dość podchmielona”.
  • Agatka informuje Ryksę, że Walenty jest „hipokondrykiem”, „Ma wszystkiego obrazy opacz-ne,/ Osobliwsze marzenia, widzenia dziwaczne”.
  • Ryksa oskarża Anielę o bałamuctwo, upewnia się, czy Aniela listów nie pisze (tylko do jurys-tów, do księdza plebana i do panien zakonnic), Ryksa znajduje list Anieli do Radomira.
  • Agatka zmyśla, że to kopia z jakiejś książki, która „wpadła do brytwanny/ i Stłuściła się”.
  • list jest owity włosami i podwiązką.
  • Aniela i Agatka wymyślają, żeby się nie zdradzić, że znajoma panna Bogumiła jest w zmowie z Radomirem.
  1. scena – wchodzi Bogumiła.
  • Ryksa wypytuje Bogumiłę o listy, włosy i podwiązkę.
  • Aniela i Agatka cicho proszą Bogumiłę, by się przyznała.
  • Bogumiła udaje, że czuje się zraniona słowami Ryksy.
  1. scena – Ryksa, Aniela i Agatka.
  • Aniela i Agatka wmawiają Ryksie, że Bogumiła jest winna, a Walenty szalony.
  1. scena – wchodzi Walenty.
  • Ryksa: „Zbliż się głupcze”.
  • Walenty: „Dzieci nawet wskazują, żem głupi”.
  1. scena – wchodzą chłopi z widłami i grabiami.
  • chłopi jęczą, jak bardzo są obici, obwiniają Walentego, uciekają, gdyż zbliża się Burzywoj.
  1. scena – Ryksa, Aniela, Agatka, Burzywoj i Walenty.
  • Burzywoj skarży się Ryksie.
  • Ryska obiecuje ćwiczyć „na zabicie” winowajcę (czyli Walentego).
  • Walenty chce sie bronić, ale nie chce pognębić Anieli, wrzeszczy cos o diable, szatanach, chce dwór palić.
  • Agatka upewnia wszystkich, że Walenty jest obłąkany.
  1. scena – wchodzą Retorta i chłopi.
  • Ryksa skarży się na oczy Retorcie.
  • chłopi są do pomocy Retorcie przy wiązaniu Walentego, Retorta chce wypędzić diabła z Wa-lentego.
  1. scena – Aniela i Agatka same.
  • Aniela „ucierpiała”.
  • Aniela „się śmiała”.
  • o Retorcie, że to konawał i pijak.
  • Agatka decyduje się wmówić więcej rozumu Walentemu niż sam go ma.
  1. scena – Agatka i Widymus.
  • Widymus (nieznajomy dla Agatki) szuka Guronosa.

IV. AKT.

  1. scena – Żegota, Guronos, Burzywoj, Aniela, Ryksa, Widymus i Skarbimir.
  • chłopi obu panów kłócą sie i biją za sceną.
  • Guronos i Burzywoj są szarpani przez chłopów, chcą uciekać.
  • wbiega żądna krwi i podchmielona Ryksa, za nią Widymus i Aniela.
  • Skarbimir biegnie do Ryksy.
  • Widymus próbuje pogodzić Żegotę i Guronosa.
  • tymczasowa zgoda.
  • rozchodzą się.
  1. scena – Guronos, wbiega Walenty.
  • Guronos jest niezadowolony z ugody, wychodzi
  1. scena – Walenty i Agatka.
  • Agatka, tak jak Walenty, usłyszała dzwony i przybiegła.
  • Walenty jest urażony.
  • Agatka łagodzi jego wzburzenie pochlebstwami.
  • Walenty opowiada jej, jakie straszne rzeczy robił mu Retorta.
  • Agatka bez trudu owija go sobie wokół palca, zdradza mu, że Radomir kocha Anielę, daje Walentemu list dla Radomira od Anieli, daje się mu pocałować.
  1. scena – Walenty, Radomir i Wojciech.
  • Radomir i Wojciech szuakją zagubionych rzeczy: listu, włosów i podwiązki.
  • Walenty daje Radomirowi odpowiedź Anieli.
  • Radomir z radości chce go uściskać.
  • Walenty: „wrzaskliwie:/ Nie rusz mnie pan!”.
  • Aniela chce się wieczorem spotkać.
  • Radomir wręcza Walentemu pieniądze, idzie odpisać Anieli.
  1. scena – Walenty i Wojciech.
  • okazało się, że obaj byli w Warszawie.
  1. scena – wchodzi Żegota.
  • Żegota szuka Radomira, który ma przyjść do domu Skarbimira na kompromis.
  1. scena – Walenty i Wojciech.
  • znudzeni życiem na wsi, narzekają na szlachciców.
  1. scena – wraca Radomir.
  • Radomir wręcza Walentemu list do Anieli, zaprasza go na obiad.
  1. scena – Walenty sam.
  • zastanawia się nad obiadem, sprawdza złoto od Radomira, jest przerażony, bo zbliżają się Ryksa i Burzywoj.
  1. scena – Walenty, Ryksa i Burzywoj z rusznicą na ramieniu.
  • Ryksa i Burzywoj obszukują Walentego, znajdują pieniądze i list.
  • Burzywoj ma zabić Walentego, ale się boi.
  • Ryksa wyrywa Burzywojowi strzelbę i strzela.
  1. scena – wchodzi Retorta.
  • Ryksa jest wściekła (przeczytała list Radomira do Anieli), wypada ze złością ze sceny.
  • Retorta chce ratować Walentego i szuka kuli albo krwi.
  • Walenty budzi się, widzi nad sobą Retortę, ucieka.
  • Retorta jest przerażony: „Gdzież jest ciało nieboszczyka?/ (…) Może upir, strzyga!”.

V. AKT.

  1. scena – Aniela i Agatka.
  • Aniela rozpacza: „O, jak pisać nie umieć byłoby mi lepiej!”.
  • Aniela wolałaby, żeby „oni” nie umieli czytać i choć raz byli ślepi, wierzy, że Skarbimir im pomoże.
  • Aniela żałuje, że się zakochała.
  1. scena – wchodzi Walenty.
  • żałuje utraconych pieniędzy.
  1. scena – wchodzi Skarbimir.
  • Aniela prosi Skarbimira o pomoc, odchodzą razem do gabinetu.
  1. scena – Walenty i Agatka.
  • Agatka prosi Walentego, żeby nie stchórzył.
  1. scena – Walenty sam.
  • nie rozumie miłości – raz dobrze, a raz źle.
  1. scena – wchodzą Burzywoj i Guronos.
  • Walenty gada głupstwa, żąda od Burzywoja swoje złoto.
  1. scena – Guronos i Burzywoj.
  • Guronos radzi śmiać się z głupka, a nie przejmować się nim.
  1. scena – wchodzi Widymus.
  • Guronos przedstawia Widymusowi Burzywoja, sławnego żołnierza („Pachoła”).
  1. scena – wchodzi Skarbimir.
  • Guronos podlizuje się Skarbimirowi
  1. scena – wchodzą Żegota i Radomir.
  • Skarbimir próbuje pogodzić Guronosa i Żegotę, wspomina, że w Warszawie napisano komedię na ten temat.
  • Guronos niezadowolony.
  • Burzywoj chce się dowiedzieć, kto to napisał.
  • nic z inteligentnej rozmowy nie wynika.
  • Guronos i Żegota wrzeszczą.
  • Skarbimir chce połączyć ich domy przez ślub.
  1. scena – wchodzą Ryksa i Walenty (ona go prowadzi).
  • Ryksa jest pijana, ogłasza, że Aniela uciekła z domu.
  1. scena – wchodzi Bogumiła, do której poszła Aniela.
  • Ryksa twierdzi, że Aniela jest przeznaczona dla Burzywoja.
  • Burzywoj się cieszy.
  1. scena – wchodzą Aniela i Agatka.
  • Guronos pyta Anielę, czy kocha Radomira, godzi się na ślub, ściska się z Żegotą.
  • Walenty i Agatka też będą razem.
  • Burzywoj oddaje Walentemu część pieniędzy.
  • wszyscy krzyczą: „Kochajmy się!”.
  • Skarbimir wspomina, że wzajemna miłość była kiedyś cnotą Polaków.