Systemy operacyjne wykorzystywane przez smartfony.

Android jest darmową platformą dla telefonów komórkowych. Platforma Android zawiera zintegrowany zestaw oprogramowania dla urządzeń mobilnych. W skład Platformy wchodzi system operacyjny, oprogramowanie pośrednie (middleware), interfejs i aplikacje. Platforma Android nie jest związana z jakimikolwiek ograniczeniami praw autorskich – jest dostępna na licencji Apache Liecense. Forma licencji, powszechny i darmowy dostęp do technologii jest gwarantem tego że nie zabraknie na tą platformę aplikacji. Android jest rozwijany przez Google i oparty na jądrze Linuksa oraz oprogramowaniu na licencji GNU.

Android jest darmową platformą dla telefonów komórkowych. Platforma Android zawiera zintegrowany zestaw oprogramowania dla urządzeń mobilnych. W skład Platformy wchodzi system operacyjny, oprogramowanie pośrednie (middleware), interfejs i aplikacje. Platforma Android nie jest związana z jakimikolwiek ograniczeniami praw autorskich – jest dostępna na licencji Apache Liecense. Forma licencji, powszechny i darmowy dostęp do technologii jest gwarantem tego że nie zabraknie na tą platformę aplikacji. Android jest rozwijany przez Google i oparty na jądrze Linuksa oraz oprogramowaniu na licencji GNU. Początkowo był rozwijany przez firmę Android Inc. (kupioną później przez Google), następnie przeszedł pod skrzydła Open Handset Alliance. Android zrzesza przy sobie dużą społeczność deweloperów piszących aplikacje („apps”), które poszerzają funkcjonalność urządzeń. Dla systemu operacyjnego Android poprzez platformę Google Play jest obecnie dostępnych ponad 250 tys. aplikacji. Cechy platformy Android: Application framework Wirtualna maszyna Dalvik Zintegrowana przeglądarka stron WWW Zoptymalizowana grafika – biblioteki dla grafiki 2D, grafika 3D bazująca na OpenGL ES 1.0 SQLite – system zarządzania bazą danych Wsparcie dla plików multimedialnych – mp3, mp4, JPG itp. Telefon GSM Wsparcie dla technologii przesyłania danych - Bluetooth, EDGE, 3G i WiFi Wsparcie dla urządzeń w telefonie takich jak kamera, GPS, kompas, akcelerometr Bogate środowisko deweloperskie

Jak widać platforma oferuje wsparcie dla bardzo dużej liczby technologii – bardzo ciekawie zapowiada się wykorzystanie bibliotek OpenGL – na platformie Android bez problemu będzie się dało uruchomić gry, które korzystają z tych bibliotek z flagową grą dla OpenGL – Quake. Innym nowatorskim rozwiązaniem jest system zarządzania bazą danych w komórce – SQLite. Nie będzie problemu trzymaniem w komórce książki telefonicznej w której będzie kilka milionów numerów telefonów, a przeglądanie i sortowanie tych danych nie będzie stanowiło dla telefonu większego problemu. Następną cechą charakterystyczną dla Platformy Android jest wirtualna maszyna Dalvik, która bazuje na maszynie Java, ale różni się od swojego pierwowzoru, na przykład będzie ona miała dostęp do wszystkich urządzeń telefonu, w odróżnieniu od wirtualnej maszyny JAVA, która miała tylko dostęp do takich zasobów telefonu komórkowego jak klawiatura i głośnik. Swobodny dostęp apletów Dalvik do zasobów komórki, wiąże się z niebezpieczeństwem wykorzystania ich do działań szkodliwych – wirus umieszczony w aplikacji może wykraść dane lub też zadzwonić na nr telefonu o podwyższonej płatności czy wysłać SMS-a. Platforma Android ma system pozwoleń – każda aplikacja uruchamia się w swoim własnym procesie – użytkownik ma kontrolę nad przydzielonym zasobami dla aplikacji – jednak przez nieuwagę, wprowadzenie w błąd itp. użytkownik może przydzielić szkodliwej aplikacji jakiś ważny zasób telefonu.

iPhone to połączenie telefonu komórkowego, iPod-a (odtwarzacz MP3/MP4), aparatu fotograficznego, komputera mobilnego z kilkoma aplikacjami (m.in. przeglądarka internetowa, program pocztowy). Jest to przy tym urządzenie bardzo ładne, solidnie wykonane - wprost idealny gadżet zarówno dla kobiety jak i dla mężczyzny. Uwagę zwraca brak klawiatury, którą Apple zastąpił dużym, rewelacyjnej jakości ekranem dotykowym. Właśnie za jego pomocą obsługujemy iPhona. To nowatorskie rozwiązanie wytycza nowy standard dla telefonów multimedialnych. iPhone’a obsługuje się przede wszystkim za pomocą ekranu dotykowego – na obudowie znajdziemy zaledwie kilka, bardzo dyskretnie umiejscowionych przycisków. Są to: przycisk u dołu wyświetlacza wywołujący stronę główną, przyciski regulacji głośności z boku telefonu i włącznik. Po przeczytaniu tych słów niektórzy mogą zwątpić w ergonomię takiego rozwiązania, ale zapewniam, że jest to naprawdę bardzo wygodne. Ikony/wyświetlane przyciski są kilkukrotnie większe niż w tradycyjnych telefonach, także nawet osoby z dużymi palcami poczują komfort. Warto w tym miejscu wspomnieć, że ekrany iPhona nie można porównać do ekranów znanych z urządzeń typu PDA (potocznie „palmtopy”), w przeciwieństwie do których ekran iPhone jest zimny i sztywny jak szyba a nie miękki i „plastikowy” w dotyku. Bardzo istotną cechą ekranu iPhone’a, wyróżniającą go spośród innych telefonów z ekranem dotykowym jest tzw. multi-touch. Ekrany urządzeń opartych na platformie Windows (czyli smartphone’y typu Samsung Omnia, HTC Diamond czy HTC Touch HD) potrafią rozpoznać tylko jeden punkt ekranu “dotknięty” w danym czasie. iPhone jest pozbawiony tego ograniczenia (zupełnie inna technologia budowy ekranu), dzięki czemu możliwe jest słynne powiększanie fragmentu wyświetlanego na iPhonie obrazu poprzez jego “rozciąganie” dwoma palcami. Produkt wszedł do sprzedaży 29 czerwca 2007, w wersjach 4 GB pamięci i 8 GB pamięci. iPhone’a można zakupić w Apple Store, jednak aby używać go w sieciach GSM, trzeba podpisać dwuletnią umowę o abonament z AT&T. Zabezpieczenia iPhone’a odnośnie simlocka zostały jednak szybko złamane, a cena telefonu spadła. 5 lutego 2008 wprowadzono na rynek wersję 16 GB.

iOS (dawniej znany jako iPhone OS) to mobilny system operacyjny wyprodukowany przez firmę Apple. Pierwotnie był systemem stworzonym dla iPhone, jednak ostatecznie trafił do wielu urządzeń m. in. iPod Touch, iPad oraz Apple TV. Sklep z oprogramowaniem dla urządzeń działających na iOS ma w bazie już ponad 500 tysięcy aplikacji, których łączna liczba ściągnięć przekroczyła już 18 milionów. W ostatnim kwartale 2010 roku iOS opanował 26% rynku systemów dla smartphone’ów. Zajął miejsce zaraz za Androidem od Google’a oraz Symbianem Nokii. Natomiast już w maju 2010, urządzenia spod znaku nadgryzionego jabłka stanowiły 59% sprzętów mobilnych wykorzystywanych do korzystania z Internetu.

Interfejs użytkownika iOS oparty jest na gestach wykonywanych na ekranie Multi-touch. Odpowiedź systemu na gesty jest natychmiastowa, co zapewnia bardzo płynne działanie i wygodną obsługę. Najczęściej używane gesty to przejeżdżanie palcem po ekranie z różną prędkością, stukanie, szczypanie oraz “szczypanie odwrotne”. Duża ilość aplikacji obsługuje wbudowany akcelerometr (na przykład potrząśnięcie - cofnij, obrót ekranem - zmiana orientacji obrazu). iOS powstał na bazie Mac OS X, jest więc systemem uniksopodobnym. iOS składa się z 4 abstrakcyjnych warstw: Core OS - Najniższa warstwa, zapewniająca interakcję między sprzętem a oprogramowaniem, w jej skład wchodzi jądro Darwin. Core Services - To rdzenny zestaw podstawowych bibliotek do zarządzania pracą aplikacji i wątków, obsługa sieci, obsługa bazy danych (SQLite) i inne, których działanie nie jest bezpośrednio widoczne dla użytkownika. Media - To warstwa zawierająca obsługę obrazu i dźwięku, również odtwarzanie wideo i obsługę formatów plików graficznych, w skład warstwy wchodzą znane biblioteki takie jak OpenGL, OpenAL czy Core Animation. Cocoa Touch - Jest to biblioteka interfejsu użytkownika z wykorzystaniem ekranu dotykowego, co różni go od tradycyjnego Cocoa z systemu Mac OS X. W jego skład wchodzi również obsługa akcelerometru.

Symbian to system operacyjny dla telefonów komórkowych. Dzięki niemu telefon przestaje być zwykłym narzędziem do prowadzenia rozmów a staje się wielofunkcyjnym, uniwersalnym i multimedialnym urządzeniem mobilnym, które użytkownik może dowolnie przystosować do swoich potrzeb korzystając z dodatkowego oprogramowania. Umożliwia ono m.in. korzystanie z Internetu (przeglądanie stron WWW , poczta elektroniczna, ftp, komunikatory internetowe itp.), przeglądanie i edycję dokumentów Word , Excel czy PDF, odtwarzanie i nagrywanie muzyki, fotografowanie i edycję zdjęć, nagrywanie i odtwarzanie video (włącznie z formatami typu DivX, Xvid, AVC), nawigację GPS, zapewnia również rozrywkę poprzez wiele różnego rodzaju gier. Żeby móc korzystać z dobrodziejstw Symbiana trzeba kupić telefon oparty na tym systemie. Urządzenia te dzielą się ze względu na interfejs użytkownika. S60 dzieli się na 4 edycje:

  • S60 1 edycji
  • S60 2 edycji
  • S60 3 edycji
  • S60 5 edycji

Od początku istnienia system operacyjny Symbian był zarządzany przez firmę o takiej samej nazwie. 2 grudnia 2008 roku Nokia przejęła Symbian Ltd i zapowiedziała powstanie specjalnej Fundacji, która przejmie opiekę nad systemem i docelowo ma udostępnić go wszystkim na zasadach open source. Symbian Foundation liczy obecnie 81 członków z czołowymi, światowymi producentami sprzętu i operatorami GSM na czele. Jeszcze w 2009 roku spodziewane jest wypuszczenie nowego, otwartego interfejsu zwanego Symbian^2

  • 226 milionów telefonów opartych na Symbianie sprzedano od momentu jego powstania.
  • Dotychczas powstało 250 różnych modeli telefonów z Symbianem
  • Obecnie dostępnych jest ponad 9834 różnego rodzaju programów dla tego Systemu Operacyjnego
  • Symbian dominuje na rynku telefonów inteligentnych (smartphone). W 2008 roku miał 52% udziałów w rynku przed RIM (16.6%), Windows Mobile (11.8%), Mac OS X (8.2%), Linux’em (8.1%).
  • W Chinach i Japonii Symbian ma 60% rynku smartfonów.

Windows Phone to system operacyjny, który jak sugeruje nam nazwa stworzyła firma Microsoft z siedzibą w Redmond, obchodził nie tak dawno swoje pierwsze urodziny. Czy przez ten rok istnienia coś się zmieniło, czy wydarzyło się coś co mogłoby potwierdzić teorię jakoby system ten miał zająć fotel lidera systemów operacyjnych do roku 2015? Pewnie wszyscy krytycy odpowiedzą chórem, że nie, a jednak kilka spraw jak się zdarzyły wywarły wpływ na to co będzie w ciągu kilku najbliższych lat. Nie zaczynając chronologicznie, ale chyba od najważniejszego wydarzenia, to z pewnością należy wspomnieć o wielkim porozumieniu między Microsoftem a Nokią. Tak, tą samą firmę z Finlandii, która walczyła z gigantem korporacyjnym Gatesa od wielu, wielu lat a ich wspólna nienawiść była już legendarna. Sama decyzja o podjęciu bardzo ścisłej współpracy była wielkim szokiem, jednak pozwoliła ona już teraz systemowi Windows Phone wylansować się w modelach Nokia Lumia 800 oaz Nokia Lumia 710. A to ciągle nie wszystko, wspólny ekosystem jaki przedstawiły obie firmy jest gigantyczny i obejmuje także konsolę Xbox czy nawigację Nokia Drive. Z pewnością zaufanie oraz wierność klientów jaką zbudowała Nokia przez te wszystkie lata pozwoli Windows Phone na odkrycie tego rynku, gdzie Android nie miałby nawet szans. Drugim bardzo ważnym wydarzeniem w życiu Windows Phone była wielka aktualizacja, wnosząca ponad 500 poprawek, na która czekał cały świat. „Mango” bo taki kryptonimem została nazwana, sprawił, że system wreszcie może zacząć konkurować z innymi na rynku oraz wprowadza wiele więcej możliwości. To co może zaciekawić wielu z Was, to integracja Windows Phone z konsolą Xbox. Trzymając telefon w ręku możemy grać z kim, kto właśnie gra na konsoli. A wszystko to, aby zapewnić nam niezapomniane wrażenia i mnóstwo dobrej zabawy. Czy jakikolwiek inny system pozwala, na aż taką integrację?  Raczej nie. System posiada oczywiście także wady. Jednak tych jest o wiele mniej. Denerwować może na przykład to, że system w pierwotnej wersji był niedopracowany i na kolejne aktualizacje przychodzi nam zawsze długo czekać. Nie podobać może się także to, że nie można przesyłać plików za pomocą Bluetootha. Co więcej, Windows Phone pozwala nam na swobodne korzystanie z portali społecznościowych, kilkoma ruchami możemy się podzielić wrażeniami z naszymi znajomymi na Facebooku czy Twitterze. Kolejna ciekawa opcja, to stały wygląd menu głównego. Wszystko inne jest do modyfikacje według upodobań, jednak menu główne zawsze pozostanie bez zmian. Ciekawe? Być może. Z pewnością ten fakt rozczaruje wszystkich tych, którzy lubią majsterkować przy telefonach. Następna znamienna zaleta systemu to sklep z aplikacjami. Market place jest tak łatwy i przyjemny w użyciu, że poradziłoby sobie z nim nawet małe dziecko. Bardzo wiele pozycji jakie tam znajdziemy są darmowe, a te płatne posiadają wersję trial, co pozwala nam sprawdzić czy warto kupować dany program. Reasumując system ma już lekko ponad rok, a jego popularność powoli wzrasta, oby tylko ten wzrost nie okazał się zbyt wolny i denerwujący dla deweloperów oraz producentów telefonów Bibliografia: Wikipedia.pl Artsites.com Lucass.fora.pl Myos.pl Iphone.pcrescue.com.pl