Bogurodzica, Jan Kochanowski
Bogurodzica Utwór powstał w średniowieczu, na przełomie XIII i XIV wieku – najstarsza utrwalona polska pieśń religijna i najstarszy zachowany polski tekst poetycki, Bogurodzica pełniła rolę hymnu państwowego. Bogurodzica w pierwotnej postaci obejmuje 2 strofy. Pierwsza zwracająca się do Najświętszej Marii Panny, a druga z prośbą do Jezusa. Ma charakter meliczny: jest utworem do śpiewania. -Pierwsza strofa to prośba do Matki Boskiej (zwrot w pierwotnym zapisie “Bogu rodzica”, w funkcji wołacza – Matko Boga), by zyskała przychylność Chrystusa dla ludzi (“ziści nam, spuści nam” – pozyskaj i ześlij nam, domyślne “ji” – ‘go’, czyli Chrystusa).
Bogurodzica
Utwór powstał w średniowieczu, na przełomie XIII i XIV wieku – najstarsza utrwalona polska pieśń religijna i najstarszy zachowany polski tekst poetycki, Bogurodzica pełniła rolę hymnu państwowego.
Bogurodzica w pierwotnej postaci obejmuje 2 strofy. Pierwsza zwracająca się do Najświętszej Marii Panny, a druga z prośbą do Jezusa. Ma charakter meliczny: jest utworem do śpiewania. -Pierwsza strofa to prośba do Matki Boskiej (zwrot w pierwotnym zapisie “Bogu rodzica”, w funkcji wołacza – Matko Boga), by zyskała przychylność Chrystusa dla ludzi (“ziści nam, spuści nam” – pozyskaj i ześlij nam, domyślne “ji” – ‘go’, czyli Chrystusa). Adresatka: Matka Boga Dziewica, wychwalana przez Boga (“Bogiem sławiena” – aluzja biblijnaPierwsza strofa jest syntezą mariologii. Istnieje także drugi sposób interpretowania fragmentu “U Twego syna, Gospodzina, matko zwolena Maryja, zyszczy nam, spuści nam” – jako prośby o przyśpieszenie paruzji.
Prośba w drugiej strofie kierowana jest bezpośrednio do Chrystusa (“bożycze” – synu Boga), ale przez wzgląd (“twego dziela”, czyli “dla twego”, a metaforycznie: “przez wzgląd na twego”) na Jana Chrzciciela.wspólnota wiernych błaga o szczęśliwe życie teraz i rajskie obcowanie z Bogiem po śmierci.
Połączenie trzech osób – Chrystusa, Matki Boskiej i Jana Chrzciciela – występowało w sztuce romańskiej, pod nazwą deesis (gr. ‘modlitwa’).
W Bogurodzicy znajdują się liczne archaizmy: leksykalne (dawne wyrazy):
dziela-dla
bożyc- syn Boga
gospodzie- Pan -zbożny- dostatni
przebyt- bytowanie, istnienie
rodzica- matka
jąż, jegoż- którą, którego słowotwórcze (przestarzały sposób tworzenia wyrazów):
Bogurodzica- matka Boga
fleksyjne (dawne końcówki odmiany wyrazów):
raczy- racz -sławiena – wysławiana
zwolena – wybrana
Jan Kochanowski: XVI w., poeta epoki renesansu, uważany jest za jednego z najwybitniejszych twórców renesansu w Europie, najlepszego poetę słowiańskiego, który przyczynił się do rozwoju polskiego języka literackiego. Fraszka krótki utwór liryczny, zazwyczaj rymowany lub wierszowany, Często kończy się wyraźną puentą. Kochanowski wprowadził fraszkę do literatury polskiej. Do gór i lasów Do gór i lasów to fraszka o charakterze autobiograficznym. Podmiot liryczny, którego tym razem możemy utożsamiać z samym Kochanowskim, pod wpływem obserwowanego krajobrazu przywołuje z pamięci dawne zdarzenia. Utwór rozpoczyna się apostrofą do „wysokich gór” i „odzianych lasów”. Zarówno góry jak i lasy są symbolem nieprzemijalności, długowieczności, stałości. Kilkadziesiąt lat w życiu gór czy lasów to niewielki odcinek czasu, który nie zmienia ich wyglądu. Poeta widzi więc zapewne krajobraz takim, jakim go widział rozpoczynając swoje bujne życie i od tego momentu prowadzi jego rewizję. Poeta sam się dziwi ilości i różnorodności swoich życiowych doświadczeń. Jego udziałem były liczne podróże. Raki Raki to jedna z najbardziej kunsztownych fraszek Kochanowskiego. Charakteryzuje się tym, że każdy z wersów można czytać również na wspak. Od tyłu przybierają przeciwne znaczenie. Raki zaliczamy do liryki miłosnej, zawierającej jednak elementy tematyki obyczajowej. W przypadku obu odczytań mamy do czynienia z liryką bezpośrednią. Wypowiedź w pierwszej osobie liczby mnogiej służy identyfikacji podmiotu-nauczyciela z odbiorcami. Raki odczytywane tradycyjnie mówią o kobietach w sposób pochlebny, wyłania się stąd obraz kobiet uczciwych i bezinteresownych w miłości. Czytając wiersz na wspak dowiadujemy się, że te same panie są zdradliwe i łase na złoto. Ale podobna przewrotność cechuje podmiot, mówiący w utworze, jego słowa czytane od końca to przyznanie się do kłamstwa i niestałości w uczuciach. Celem utworu nie jest ośmieszenie ani kobiet, ani mężczyzn. To utwór stworzony dla zabawy. Na lipę Mamy tu do czynienia z liryką inwokacyjną,( liryka apelu, zwrotu do adresata) uosobiona lipa (będąca podmiotem lirycznym) zaprasza „Gościa”, by spocząć w swoim cieniu. Poeta wykorzystał tu zabieg antropomorfizacji. „Gość” to każdy z czytelników, człowiek zmęczony, potrzebujący wytchnienia. Wiersz jest nie tyle zaproszeniem, co pochwałą, swoistym hołdem złożonym przez poetę lipie. O doktorze Hiszpanie Bohaterem fraszki jest doktor Hiszpan, utwór rozpoczyna się w momencie, kiedy doktor wycofuje się z biesiady do swej sypialni, a jego towarzysze próbują go zatrzymać. Druga osoba dialogu zapowiada rozwój wydarzeń – nocne odwiedziny sypialni towarzysza. 2 puenty: od towarzyszy biesiady nie można się uchronic, kładzie się spac trzeźwy, wstanie pijany. Treny – cykl utworów Jana Kochanowskiego napisany w XVI wieku i poświęcony jego zmarłej w młodym wieku córce – Urszulce. Zostały wydane w 1580 w Krakowie (wznowione w 1583 i 1585). Poeta napisał w sumie 19 trenów, numerowanych liczbami rzymskimi. Poprzedził je dedykacją: “Urszuli Kochanowskiej, wdzięcznej, ucieszonej, niepospolitej dziecinie…”, zakończył zaś utworem Epitafium Hannie Kochanowskiej. Są to utwory o charakterze lamentacyjnym, wyrażają żal i rozpacz po śmierci córki. Są najbardziej osobistym dziełem poety. Stanowią przede wszystkim pomnik wystawiony zmarłemu dziecku, lecz są także wyrazem bolesnego doświadczenia przez los, zrujnowania ideałów człowieka renesansowego, kryzysu światopoglądowego i prób jego przezwyciężenia. Pieśni: cechy: uproszczona budowa, układ stroficzny, częste refreny, paralelizmy, rytmizacja.