Ludzie bezdoni- znaczenie symboli w powieści

Ludzie bezdomni jest to powieść młodopolska autorstwa Stefana Żeromskiego, napisana w 1899 roku w Zakopanem, po raz pierwszy wydana w 1900 roku. Opisuje perypetie oraz działalność społeczną zgodną z własnym sumieniem i prowadzoną wegług własnych idei, młodego lekarza Tomasza Judyma oraz dzieje jego miłości do Joanny Podborskiej. Powieść opowiada o końcu XIX wieku i ma na celu pokazanie poświęcia oraz wytężonej pracy dla ludzi w potrzebie. Na podstawie podanych fragmetów postaram się przybliżyć oraz rozwinąć znaczenie symboliki w wyżej wymienionym dziele.

Ludzie bezdomni jest to powieść młodopolska autorstwa Stefana Żeromskiego, napisana w 1899 roku w Zakopanem, po raz pierwszy wydana w 1900 roku. Opisuje perypetie oraz działalność społeczną zgodną z własnym sumieniem i prowadzoną wegług własnych idei, młodego lekarza Tomasza Judyma oraz dzieje jego miłości do Joanny Podborskiej. Powieść opowiada o końcu XIX wieku i ma na celu pokazanie poświęcia oraz wytężonej pracy dla ludzi w potrzebie. Na podstawie podanych fragmetów postaram się przybliżyć oraz rozwinąć znaczenie symboliki w wyżej wymienionym dziele. W dołączonych fragmentach ukazane są dwa symbole występujące w powieśći: rzeźba “Wenus z Milo” oraz obraz “Rybak” (właściwy tytuł brzmi „Ubogi rybak”), autorstwa francuskiego malarza Puvis de Chavannes’a.

Tomasz Judym głowny bohater “Ludzi bezdomnych” oba z symboli zauważa w Luwrze, w powieści jest to pierwszy rozdział książki. Lekarz analizuje w myślach te działa, wewnętrzenie rozmyśla o nich po czym dochodzi do dyskusji z innymi ludźmi. Można wywnioskować równiez wiele o bohaterach na podstawie pierwszego rodziału gdyż opisując oni obraz lub rzeźbe poddają ocenie swoją hierarchie wartośći, uczucia oraz świtopoglądy. Judym uważa “Wenus z Milo” za ideał kobiecości oraz wrażliwości. Głowny bohater jest zafascynowany, uważa, ze jest to dzieło idelane jak chodzi o proporcje oraz ład. Istotnie łączy w sobie piękność fizyczną ( proporcja, ład, sposób wykończenia itp) oraz czystość duchową. Jej zagadkowy wzrok uwodzący każdego przechodzącego męczyzne spałnia swoją kokietującą rolę. Ową symbolikę można porównać do sybmolu “kwiatu tuberozy”, którego mianem był określany amant Karbowski, który w dalszych rozdziałach powieśći ucieka z Natalią. Judym uważał Karbowskiego za istote doskonałą i harmonijną. Oba symbole poruszone w pierwszej części wypracowania mają swoje odzwierciedlenie w powieśći. Przykładem może być marzenia Joasi o przytlnym domu, domu w którym zamieszka z Judymem. Podborska nie była egoistą, lecz kobietą o wielkiej wrażliwości, a jej pomysłem było stworzenie domu, w któym oprócz mieszkania ze swoim ukochanym lekarzem bedą pomagać chorym i ubogim ludziom. Kolejnym porównaniem symboli do danego opisu z książki może byc praca robotników w stalowni m.in Wiktora. Stefan Żeromski szczegółowo opisał wytężony wysiłek oraz poświecenie podczas wykonywania zajęć przez brata bohtaera oraz pozostałych pracowników stalowni. Ukazał jednocześnie trud i poświęcenie, jakim ludzi parają się podczas pracy oraz piękno każdej czyności niczm każdy ruch artysty podczas rzeźbienie “Wenus z Milo”.

Drugim symbolem zauważonym przez Tomasza Judyma jest obraz “Rybak” autorstwa francuskiego malarza, symbolizujący głownie poniżenie, biede duchową i fizyczną oraz brzydotę świata i ludzi w nim zamieszkujących. Jest to całkowite przeciwieństwo rzeźby, o której mowa w poprzednim akapicie. Owy obraz oprócz symbolicznej roli wszysctkiego co złe, pełnie ważną fukcje w powieści, fukcje kontrastowości. Najtrafniejszym odworowaniem dzieła do rzeczywistości jest cierpnienie i krzywda, której doświadczają ludzie biedni mimo, że pracują codziennie w pocie czoła aby przeżyć na nędznym poziomie. Sam obraz jest porównywany do niezwykle złego stanu życia ludzi w przytułkach dla bezdomnych w Paryżu, tych znajdujących sie na ulicy Ciepłej i Krochmalnej czy zamieszkjących czworaki chłopskie w przeciwieństwie “Wenus z Milo” symbolizującej wykwitne życie dam czy dom doktora Czernisza oraz Kalinowicza (właściciela kopalni). Innym symbole, który można porównać z obrazem “Rybak” jest “Krzyk pawia” symbolizujący również czarną stronę: nieszczęście (bieda ludzi ubich), śmierć(śmierć Daszkowskiej) ale także przemiany Tomasza Judymy, który doświadczony różnymi wydarzenia dojrzewa do podjęcia ostatecznej dycyzji (spłacenia długu wobec losu). Moim zdaniem osobą, która najbardziej pasuje do powyżych symboli (z tego akapitu) jest Joasia Podborska. Kobieta ma ciągłe poczucie bezdomności, a do tego Judym za nią podejmuje decyzje o zakończeniu ich związku, mimo wyznania jej uprzednio miłości. Nie ma ona zbytnio wpływu na swój los po zakończeniu gimnajzum , jest postacią uważaną za bezdomną, a plany wspólnego domu z Judymem oraz leczenia chorych nie powiedzie się.

Uważam, ze symbole opisane w wypracowaniu idelanie ilustrują sprzeczności miedzy grupami społecznymi opisanymi w książce, oraz wewnętrzne rozdarcie bohatera, który musi wybierać, a każdy z wyborów niesie za soba określone konsekwencje. Ukazują sprzeczne wartość moranle, filozoficzne i społeczne, jak dobro i zło, wodna i ogień, czy dzień i noc. Zastosowane symbole nie tylko pomagają zrozumieć esencje dzieła lecz również działają na wyobraźnie, dzieki czemu czytająć możemy przenieść się do tamtego świata i lepiej zrozumieć poruszone problemy. Sądzę, że użycie symboliki było bardzo potrzebne, ponieważ jest to efekt unikatowy,a znalazł idelane zastosowanie w młodopolskiej powieśći.