Plan Moralne doświadczenia pokolenia Kolumbów. Omów, analizując wybrane utwory literackie.
B I B L I O G R A F I A Temat: Moralne doświadczenia pokolenia Kolumbów. Omów, analizując wybrane utwory literackie. I. Literatura podmiotu: 1.Baczyński Krzysztof Kamil, Pokolenie, [w:] Poezja polska od średniowiecza do współczesności, wybór Rajca A., Polanicki J., Wydawnictwo Sara, Warszawa 2001, ISBN 83-7297-070-X, s. 468-489. 2.Krzysztof Kamil Baczyński, Z głową na karabinie, [w:] Poezja polska od średniowiecza do współczesności, wybór Rajca A., Polanicki J., Wydawnictwo Sara, Warszawa 2001, ISBN 83-7297-070-X, s.
B I B L I O G R A F I A
Temat: Moralne doświadczenia pokolenia Kolumbów. Omów, analizując wybrane utwory literackie.
I. Literatura podmiotu:
1.Baczyński Krzysztof Kamil, Pokolenie, [w:] Poezja polska od średniowiecza
do współczesności, wybór Rajca A., Polanicki J., Wydawnictwo Sara,
Warszawa 2001, ISBN 83-7297-070-X, s. 468-489.
2.Krzysztof Kamil Baczyński, Z głową na karabinie, [w:] Poezja polska od
średniowiecza do współczesności, wybór Rajca A., Polanicki J., Wydawnictwo
Sara, Warszawa 2001, ISBN 83-7297-070-X, s.498.
3.Bratny Roman, Kolumbowie rocznik 20.,Wydawnictwo Książka i Wiedza,
Warszawa 1989, ISBN 83-05-11154-5.
4.Gajcy Tadeusz, Wczorajszemu, [w:] Poezja polska od średniowiecza do
współczesności, wybór Rajca A., Polanicki J., Wydawnictwo Sara,
Warszawa 2001, ISBN 83-7297-070-X, s. 504-505.
5.Kamiński Aleksander, Kamienie na szaniec, Wydawnictwo Nasza Księgarnia,
Warszawa 1999, ISBN 83-10-10476-6.
6.Różewicz Tadeusz, Lament, [w:] Poezja polska od średniowiecza do
współczesności, wybór Rajca A., Polanicki J., Wydawnictwo Sara, Warszawa
2001, ISBN 83-7297-070-X, s. 527.
7.Różewicz Tadeusz, Ocalony, [w:] Poezja polska od średniowiecza do
współczesności, wybór Rajca A., Polanicki J., Wydawnictwo Sara, Warszawa
2001, ISBN 83-7297-070-X, s. 520.
II. Literatura przedmiotu:
1.Bajda J., Epoki literackie: wielki leksykon literatury polskiej, Wydawnictwo
Dolnośląskie, Wrocław 2006, ISBN 83-7384-147-4, s.754, 790, 846, 874-875.
2.Drabarek B., Falkowki J., Rowińska I., Szkolny słownik motywów literackich,
Warszawa, Kram, 1998, ISBN 83-86075-72-4, hasło: wojna, s.491-499.
3.Hanczakowski M., Epoki literackie: od antyku do współczesności, Wydawnictwo
Świat Książki, Warszawa 2003, ISBN 83-7391-164-2,s.384,440-441.
4.Skoczek A., Literatura współczesna 1939-1956, Wydawnictwo SMS, Kraków
2006, ISBN 83-88520-01-6.
5.Szcześniak A.L., Holocaust, Polskie Wydaw. Encyklopedyczne, Radom 2002,
ISBN 83-88822-15-2, s.67-69.
6.Święch J., Literatura polska w latach II wojny światowej, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 2002, ISBN 83-01-13852-1, s.120-122, 144-146.
………………………………
III. Ramowy plan wypowiedzi:
1.Teza: Pokolenie Kolumbów wychowane w wolnej Polsce musiało podjąć walkę z okupantem hitlerowskim poznając jednocześnie okrucieństwo wojny.
2.Argumenty:
a) heroizacja walki młodych ludzi w czasie okupacji hitlerowskiej –
„Kolumbowie rocznik 20.”,
b) bohaterska śmierć młodych chłopców w czasie II wojny światowej –
„Kamienie na szaniec”,
c) dramatyczne wyznania o dramacie swego pokolenia Krzysztofa Kamila
Baczyńskiego w wierszu „Pokolenie” (1943),
d) bezpowrotnie utracony czas dzieciństwa, powracający tylko we
wspomnieniach, będący jednocześnie antidotum na okrutną rzeczywistość - „Z głową na karabinie”,
e) najokrutniejsze prawdy o wojnie przekazane w sposób „niepoetycki”
w wierszu „Ocalony”.
f) wiersz „Lament” jako wstrząsający poetycki dokument samowiedzy, opis
kondycji duchowej człowieka, który „ocalał”,
g) bohater, jeden z wielu jako przedstawiciel pokolenia, które przeżyło piekło
wojny, apokaliptyczna wizja rzeczywistości w wierszach T. Gajcego.
3.Wnioski : Świadectwa męczeństwa straszliwą pamiątką „czasu nieludzkiego”.
Pisarze współcześni, artyści nie mogli przejść obojętnie obok tego
zagadnienia i w swoich tekstach przywołali ten bolesny czas wojny.
Pokazywali życie zwykłych ludzi, ich problemy i kłopoty, ale także
wyciągali wnioski ze zdarzeń historycznych.
I. Literatura podmiotu:
1.Baczyński Krzysztof Kamil, Pokolenie, [w:] Poezja polska od średniowiecza
do współczesności, wybór Rajca A., Polanicki J., Wydawnictwo Sara,
Warszawa 2001, ISBN 83-7297-070-X, s. 468-489.
2.Krzysztof Kamil Baczyński, Z głową na karabinie, [w:] Poezja polska od
średniowiecza do współczesności, wybór Rajca A., Polanicki J., Wydawnictwo
Sara, Warszawa 2001, ISBN 83-7297-070-X, s.498.
3.Bratny Roman, Kolumbowie rocznik 20.,Wydawnictwo Książka i Wiedza,
Warszawa 1989, ISBN 83-05-11154-5.
4.Gajcy Tadeusz, Wczorajszemu, [w:] Poezja polska od średniowiecza do
współczesności, wybór Rajca A., Polanicki J., Wydawnictwo Sara,
Warszawa 2001, ISBN 83-7297-070-X, s. 504-505.
5.Kamiński Aleksander, Kamienie na szaniec, Wydawnictwo Nasza Księgarnia,
Warszawa 1999, ISBN 83-10-10476-6.
6.Różewicz Tadeusz, Lament, [w:] Poezja polska od średniowiecza do
współczesności, wybór Rajca A., Polanicki J., Wydawnictwo Sara, Warszawa
2001, ISBN 83-7297-070-X, s. 527.
7.Różewicz Tadeusz, Ocalony, [w:] Poezja polska od średniowiecza do
współczesności, wybór Rajca A., Polanicki J., Wydawnictwo Sara, Warszawa
2001, ISBN 83-7297-070-X, s. 520.
II. Literatura przedmiotu:
1.Bajda J., Epoki literackie: wielki leksykon literatury polskiej, Wydawnictwo
Dolnośląskie, Wrocław 2006, ISBN 83-7384-147-4, s.754, 790, 846, 874-875.
2.Drabarek B., Falkowki J., Rowińska I., Szkolny słownik motywów literackich,
Warszawa, Kram, 1998, ISBN 83-86075-72-4, hasło: wojna, s.491-499.
3.Hanczakowski M., Epoki literackie: od antyku do współczesności, Wydawnictwo
Świat Książki, Warszawa 2003, ISBN 83-7391-164-2,s.384,440-441.
4.Skoczek A., Literatura współczesna 1939-1956, Wydawnictwo SMS, Kraków
2006, ISBN 83-88520-01-6.
5.Szcześniak A.L., Holocaust, Polskie Wydaw. Encyklopedyczne, Radom 2002,
ISBN 83-88822-15-2, s.67-69.
6.Święch J., Literatura polska w latach II wojny światowej, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 2002, ISBN 83-01-13852-1, s.120-122, 144-146.
………………………………
III. Ramowy plan wypowiedzi:
1.Teza: Pokolenie Kolumbów wychowane w wolnej Polsce musiało podjąć walkę z okupantem hitlerowskim poznając jednocześnie okrucieństwo wojny.
2.Argumenty:
a) heroizacja walki młodych ludzi w czasie okupacji hitlerowskiej –
„Kolumbowie rocznik 20.”,
b) bohaterska śmierć młodych chłopców w czasie II wojny światowej –
„Kamienie na szaniec”,
c) dramatyczne wyznania o dramacie swego pokolenia Krzysztofa Kamila
Baczyńskiego w wierszu „Pokolenie” (1943),
d) bezpowrotnie utracony czas dzieciństwa, powracający tylko we
wspomnieniach, będący jednocześnie antidotum na okrutną rzeczywistość - „Z głową na karabinie”,
e) najokrutniejsze prawdy o wojnie przekazane w sposób „niepoetycki”
w wierszu „Ocalony”.
f) wiersz „Lament” jako wstrząsający poetycki dokument samowiedzy, opis
kondycji duchowej człowieka, który „ocalał”,
g) bohater, jeden z wielu jako przedstawiciel pokolenia, które przeżyło piekło
wojny, apokaliptyczna wizja rzeczywistości w wierszach T. Gajcego.
3.Wnioski : Świadectwa męczeństwa straszliwą pamiątką „czasu nieludzkiego”.
Pisarze współcześni, artyści nie mogli przejść obojętnie obok tego
zagadnienia i w swoich tekstach przywołali ten bolesny czas wojny.
Pokazywali życie zwykłych ludzi, ich problemy i kłopoty, ale także
wyciągali wnioski ze zdarzeń historycznych.