Porównaj średniowieczne oraz renesansowe poglądy na świat i na życie

Kultura średniowiecza: -brak kultur narodowych a ukształtowanie jednego wzorca pod wpływem chrześcijaństwa,teocentryzm-Bóg w centrum zainteresowania -wspólny pogląd na świat,asceza czyli umartwianie się poprzez posty,biczowanie się,zaniedbywanie higieny ciała -ideały średniowiecza-święty,władca,rycerz -język łaciński językiem uniwersalnym,jednolity system szkolnictwa,filozofia chrześcijańska -wspólne cechy architektury,obrzędowości rycerskiej -przekazywanie kultury poprzez wędrownych twórców-wegantów,opiewanie bohaterów w poezji trubadurów,minesingerów -klasztory ośrodkami życia umysłowego-działalność zakonów miejskich franciszkanów,dominikanów i rolniczych cystersów Kultura renesansu -humanizm główny prąd odrodzenia,głoszący troskę o pełny rozwój człowieka,jego szczęście i godność w myśl hasła “jestem człowiekiem i nic co ludzkie nie jest mi obce” -potępienie ideałów średniowiecza,a pochwała myśli “żyj chwilą”,antropocentryzm-człowiek w centrum zainteresowania -oparcie na autorytecie myślicieli i filozofów antycznych -rozkwit szkolnictwa-ideałem epoki był człowiek wszechstronnie wykształcony -pochwała rozumu ludzkiego,dążenie do wszechstronnego wykształcenia,poznania świata-rozwój nauk przyrodniczych i humanistycznych,wpływ reformacji -wolność jednostki,prawo wyboru trybu życia na ziemi a nie po śmierci -awans języków narodowych,powrót do klasycznej łaciny,greki,zainteresowanie hebrajskim,rozkwit filologii -troska o sławę,rozkwit mecenatu -podział społeczeństwa na elitę oraz tłum-reszta ludzi -upowszechnienie książek poprzez wynalazek druku Jana Gutenberga

Kultura średniowiecza: -brak kultur narodowych a ukształtowanie jednego wzorca pod wpływem chrześcijaństwa,teocentryzm-Bóg w centrum zainteresowania -wspólny pogląd na świat,asceza czyli umartwianie się poprzez posty,biczowanie się,zaniedbywanie higieny ciała -ideały średniowiecza-święty,władca,rycerz -język łaciński językiem uniwersalnym,jednolity system szkolnictwa,filozofia chrześcijańska -wspólne cechy architektury,obrzędowości rycerskiej -przekazywanie kultury poprzez wędrownych twórców-wegantów,opiewanie bohaterów w poezji trubadurów,minesingerów -klasztory ośrodkami życia umysłowego-działalność zakonów miejskich franciszkanów,dominikanów i rolniczych cystersów

Kultura renesansu -humanizm główny prąd odrodzenia,głoszący troskę o pełny rozwój człowieka,jego szczęście i godność w myśl hasła “jestem człowiekiem i nic co ludzkie nie jest mi obce” -potępienie ideałów średniowiecza,a pochwała myśli “żyj chwilą”,antropocentryzm-człowiek w centrum zainteresowania -oparcie na autorytecie myślicieli i filozofów antycznych -rozkwit szkolnictwa-ideałem epoki był człowiek wszechstronnie wykształcony -pochwała rozumu ludzkiego,dążenie do wszechstronnego wykształcenia,poznania świata-rozwój nauk przyrodniczych i humanistycznych,wpływ reformacji -wolność jednostki,prawo wyboru trybu życia na ziemi a nie po śmierci -awans języków narodowych,powrót do klasycznej łaciny,greki,zainteresowanie hebrajskim,rozkwit filologii -troska o sławę,rozkwit mecenatu -podział społeczeństwa na elitę oraz tłum-reszta ludzi -upowszechnienie książek poprzez wynalazek druku Jana Gutenberga