
Strategia rozwoju regionalnego
Strategia rozwoju regionalnego kraju: W sferze gospodarki regionalnej baza ekonomiczna regionu (np. efektywne wykorzystanie zasobów energii) struktura gospodarcza regionu przedsiębiorczość zdolność do innowacji(wspieranie jej, poprzez większy nakład publiczny) skala i struktura rynków lokalnych i regionalnych -inwestycje Rozwój przedsiębiorczości Wzrost innowacyjności przedsiębiorstw Tworzenie i utrzymanie nowych miejsc pracy oraz zmniejszanie bezrobocia Rozwój rolnictwa i tworzenie warunków wielofunkcyjnego rozwoju wsi Tworzenie spójnego i efektywnego systemu promocji W sferze infrastrukturalnej -Przekształcenia instytucjonalne na poziomie: *infrastruktury komunikacyjnej *infrastruktury instytucjonalnej -wprowadzenie nowoczesnych mechanizmów działania administracji publicznej ( ujednolicenie e-gov adm.
Strategia rozwoju regionalnego kraju:
W sferze gospodarki regionalnej
- baza ekonomiczna regionu (np. efektywne wykorzystanie zasobów energii)
- struktura gospodarcza regionu
- przedsiębiorczość
- zdolność do innowacji(wspieranie jej, poprzez większy nakład publiczny)
- skala i struktura rynków lokalnych i regionalnych -inwestycje
- Rozwój przedsiębiorczości
- Wzrost innowacyjności przedsiębiorstw
- Tworzenie i utrzymanie nowych miejsc pracy oraz zmniejszanie bezrobocia
- Rozwój rolnictwa i tworzenie warunków wielofunkcyjnego rozwoju wsi
- Tworzenie spójnego i efektywnego systemu promocji
W sferze infrastrukturalnej
-Przekształcenia instytucjonalne na poziomie: *infrastruktury komunikacyjnej *infrastruktury instytucjonalnej -wprowadzenie nowoczesnych mechanizmów działania administracji publicznej ( ujednolicenie e-gov adm.) -rozwinięcie infrastruktury: informatycznej, transportowej i energetycznej -Zapewnienie ładu przestrzennego7 -Rozwój i modernizacja infrastruktury oraz zapewnienie warunków konkurencji w sektorach sieciowych
- rozwój systemów infrastruktury technicznej i społecznej
W sferze regionalnego ekosystemu
- komponenty i zasoby środowiska przyrodniczego
- stan zanieczyszczenia i dewastacji środowiska
- potencjał rozwojowy infrastruktury ekologicznej
- świadomość ekologiczna mieszkańców
- powiązania zewnętrzne regionu - Ochrona środowiska naturalnego
- Wykorzystanie przygranicznego i transgranicznego położenia województwa
- ochrona i racjonalne wykorzystanie zasobów przyrody i dóbr kultury
W sferze przestrzennej
- dostępność przestrzenna
- stan i struktura osadnictwa
- struktura (kompozycja) przestrzenna
- wartość przestrzeni -większa spójność terytorialna, dostępność usług publicznych, mądra i efektywna integracja społeczna (ład przestrzenny)
- poprawę atrakcyjności i spójności terytorialnej województwa lubelskiego
W sferze społecznej
- uwarunkowania demograficzne
- kapitał ludzki (rozwój poprzez tworzenie coraz bardziej wykształconych i aktywnych obywateli)
- kapitał społeczny ( czyli wzmacnianie kompetencji i postawy sprzyjające współpracy, komunikacji, kreatywności)
- warunki życia (np. poprawa jakości prawa )
- instytucje i usługi społeczne -Utrwalenie bezpieczeństwa narodowego
- zwiększenie bezpieczeństwa obywateli
- Poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw poprzez inwestowanie w kapitał Ludzki
- rozwój nowoczesnego społeczeństwa i zasobów ludzkich dostosowanych do wymogów gospodarki opartej na wiedzy
- Rozbudowa i podnoszenie standardów infrastruktury społecznej
- Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego
- Rozwój systemów informatycznych
- Wyrównywanie szans edukacyjnych mieszkańców obszarów wiejskich Czynniki zewnętrzne
Czynniki egzogeniczne
terytorialna organizacja kraju oraz upodmiotowienie regionów
napływ kapitału inwestycyjnego (BIZ)
popyt zewnętrzny na produkty i usługi regionu
pomoc publiczna – skala i formy pomocy państwa kierowanej do regionów problemowych
Zwiększanie konkurencyjności gospodarki
integracja ze strefą euro
rozwój eksportu towarów i usług
Konsolidacja finansów publicznych
Poprawa zarządzania finansami publicznymi
rozwój współpracy międzyregionalnej oraz poprawę skuteczności wdrażania polityki rozwoju regionu.
- Najważniejsze wyzwania polityki regionalnej:
- sformułowania i przyjęcia kierunków rozwoju regionów,
- rozpoznanie i wykorzystanie wszelkich czynników rozwoju, a także rozpoznania i ograniczenia zakresu oddziaływania barier rozwoju społeczno – gospodarczego w regionie,
- wypracowanie odpowiedniej strategii rozwoju społeczno – gospodarczego w regionie i stworzeniem warunków umożliwiających dokonywanie jej weryfikacji,
- określenia sposobu oddziaływania, wyboru stosowanych narzędzi i metod postępowania służących do realizacji tej polityki,
- Skupienie działań i środków na obszarach o największych potrzebach;
- Orientacja na pomoc w układzie terytorialnym;
- Wspieranie rozwoju infrastruktury niezbędnej do działalności gospodarczej w regionie;
- Wspieranie nowoczesnych sektorów gospodarki;
- Zwrot w kierunku małych i średnich firm;
- Skupienie działań i środków na obszarach o największych potrzebach;
- Promowanie rozwoju opartego na własnych zasobach i predyspozycjach regionów;
- Skupienie działań i środków na obszarach o największych potrzebach;
- Skupienie uwagi na lokalnych inicjatywach i agencjach;
- Poprawa standardu życia społeczności lokalnych i regionalnych;
- Kształtowanie ładu przestrzennego i zapobieganie procesom degradacji środowiska naturalnego. Źródło: http://www.mrr.gov.pl/aktualnosci/polityka_rozwoju/Documents/KSRR_13_07_2010.pdf (16.03.2013)
- Czynniki rozwoju Polski Wschodniej: -mieszkańcy
- przyjeżdżających tu turystów, inwestorów zagranicznych,
- napływające nowoczesne technologie
- publiczne środki wsparcia
- Rolnictwo;
- zasoby surowcowe;
- tania siła robocza;
- policentryczna sieć miejska;
- przygraniczność
źródło: http://www.mrr.gov.pl/rozwoj_regionalny/poziom_regionalny/strategia_rozwoju_polski_wschodniej_do_2020/Documents/Strategia_PW_dokument_pol_kompr.pdf (16.03.2013) 4. Atrakcyjność inwestycyjna: Województwo lubelskie charakteryzuje się bardzo niską ogólną atrakcyjnością inwestycyjną, o czym świadczy przyznanie województwu klasy F wg wskaźnika potencjalnej atrakcyjności inwestycyjnej PAI 2_GN. Region uzyskał także bardzo niskie oceny wskaźników RAI. Ocena F dla większości wskaźników w tej grupie. Nieco wyższa jest ocena RAI dla działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej oraz dla hoteli restauracji (klasa E). źródło: http://www.polskawschodnia.gov.pl/Wiadomosci/Documents/lubelskie_raport_PAIIiIZ.pdf (19.03.2013)