Projekty edukacyjne

Projekty edukacyjne Co to jest projekt edukacyjny? -Projekt jako jednorazowe przedsięwzięcie o dużej złożoności, ograniczone czasowo, mające charakter interdyscyplinarny. -Projekt jako cykl dobrze zaplanowanych działań, związanych z realizacją treści programowych, które są realizowane przez dużą grupę uczniów, indywidualnie lub zespołowo. Projekt edukacyjny to: metoda kształtująca wiele umiejętności oraz integrująca wiedzę z różnych dyscyplin naukowych (przedmiotów) Istota metody projektu to: samodzielna praca uczniów służąca realizacji określonego przedsięwzięcia (zadania lub problemu dydaktycznego i wychowawczego)w oparciu o wcześniej przyjęte założenia.

Projekty edukacyjne

Co to jest projekt edukacyjny? -Projekt jako jednorazowe przedsięwzięcie o dużej złożoności, ograniczone czasowo, mające charakter interdyscyplinarny. -Projekt jako cykl dobrze zaplanowanych działań, związanych z realizacją treści programowych, które są realizowane przez dużą grupę uczniów, indywidualnie lub zespołowo. Projekt edukacyjny to:

  • metoda kształtująca wiele umiejętności oraz integrująca wiedzę z różnych dyscyplin naukowych (przedmiotów) Istota metody projektu to:
  • samodzielna praca uczniów służąca realizacji określonego przedsięwzięcia (zadania lub problemu dydaktycznego i wychowawczego)w oparciu o wcześniej przyjęte założenia. Projekt to jeden ze sposobów( metoda)realizacji określonego zagadnienia (zadania) szkolnego programu nauczania. Cechy charakterystyczne dla projektów edukacyjnych Projekt edukacyjny charakteryzuje się tym, że: -Jest to przedsięwzięcie innowacyjne, wymagające odmiennych od dotychczas stosowanych metod działania, efektywniejszych sposobów komunikowania się i współpracy; -Posiada tytuł; -Nie powtarza się w identycznej formie; -Ma wyznaczone cele i ma przynieść określony rezultat; -Jest przedsięwzięciem kompleksowym i wykracza zazwyczaj poza ramy jednego przedmiotu; -Jest integralny ( obszerny, wykraczający poza jedną dziedzinę); -Ma ograniczone ramy czasowe( ma ustalone terminy ukończenia całości przedsięwzięcia oraz kolejnych etapów); -Realizowany jest przez określone osoby, które są odpowiedzialne za jego realizację; -Jest jednorazowym wysiłkiem, nie jest powtórzeniem wcześniejszych prac; -Ma ustalone sposoby określania tego, w jakim stopniu zakładane cele zostały osiągnięte (sprawozdanie) -Już na początku znane są kryteria i sposób oceny efektów; -Uczniowie znają zasady i formy prezentacji wyników swojej pracy -Rezultaty pracy prezentowane są publicznie (znani są odbiorcy prezentacji) Rodzaje projektów: 1.Projekty badawcze 2.Projekty działania lokalnego 3.Projekty indywidualne 4.Projekty grupowe Projekt badawczy polega na: -Zbieraniu przez uczniów informacji dotyczących określonego zagadnienia; -Systematyzowaniu tych informacji; -Opracowywaniu danych; -Wysunięciu wniosków; -Prezentacji efektów; Projekt działania lokalnego polega na: -Rozpoznaniu przez uczniów potrzeb środowiska lokalnego w danej dziedzinie; -Opracowaniu projektu; -Realizacji działań w terenie i prezentacji efektów ( zmian) społeczności lokalnej; „Projekt to celowe działanie wykonywane z całego serca” H. Kilpatrick Dobry projekt to taki, który pogłębia szkolną edukację i jest powiązany z programem, a zarazem odpowiada zainteresowaniom uczniów i wiąże sensowną działalność praktyczną z pracą umysłową. Rola nauczyciela w realizacji projektów edukacyjnych: -Uwzględniać zainteresowania i motywacje uczniów -Łączyć pracę umysłową uczniów z działalnością praktyczną -Wykazywać przydatność zdobywanych wiadomości i umiejętności -Tworzyć klimat racjonalnej pracy bazując na samodzielności i odpowiedzialności uczniów Funkcje nauczyciela w pracy metodą projektu -Pomaga uczącym się w poszukiwaniu źródeł pomocnych im w pracy nad projektem -Sam stara się być źródłem informacji dla uczniów -Koordynuje cały proces, motywując uczniów do działania i wspierając ich w działaniu Efektywność metody projektów Skuteczność metody projektów w procesie nauczania polega na tym, że: -Rozwija samodzielność, samorządność, umiejętność współpracy i życia w grupie, integruje ją; -Stymuluje rozwój poznawczy, emocjonalny i motoryczny; -Uwzględnia indywidualne potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia, przygotowuje do przyszłej pracy zawodowej; -Rozwija twórcze myślenie; -Umożliwia zaprezentowanie własnej pracy; -Wzmacnia motywację poznawczą -Integruje wiedzę szkolną i pozaszkolną, łączy proces nauczania z doświadczeniem i aktywnym działaniem; -Łączy w spójną całość treści międzyprzedmiotowe; -Daje uczniom możliwość samooceny swojej pracy i działań kolegów; Nabywanie umiejętności przez uczniów Stosując metodę projektów rozwijamy u uczniów wiele umiejętności: -Korzystanie z różnych źródeł informacji; -Operowanie informacją ( dobór, selekcja, ocena); -Podejmowanie decyzji; -Poczucie odpowiedzialności; -Ocenianie i samokontrola; -Dostrzeganie i formułowanie problemów; -Rozwiązywanie problemów(myślenie twórcze) Umiejętności uczniów -Organizacji pracy: planowania, podziału zadań; -Współdziałania, rozwiązywania konfliktów; -Wyrażania własnych opinii i słuchania opinii innych osób; -Komunikowania i i innych umiejętności interpersonalnych; -Prezentowania własnej pracy; -Dyskutowania, sporządzania pisemnych opracowań; -Doboru i wykorzystania posiadanej i zdobywanej wiedzy potrzebnej w realizacji projektu. Etapy pracy metodą projektu
  1. Wybór zagadnienia – wyłonienie tematu;
  2. Opracowanie celów projektu;
  3. Zawarcie kontraktu;
  4. Opracowanie programu projektu i harmonogramu działań;
  5. Realizacja projektu;
  6. Prezentacja projektu;
  7. Ocena projektu. Wybór zagadnienia – wyłonienie tematu -Nauczyciel inicjuje projekt poprzez zajęcia wprowadzające w tematykę ogólną, a uczniowie w grupach wybierają tematy szczegółowe; -Uczniowie wybierają temat spośród grupy tematów opracowanych przez nauczyciela; -Wszystkie grupy realizują ten sam temat, określony przez nauczyciela. Opracowanie celów projektu Uczniowie do wybranego zagadnienia opracowują w formie propozycji:
  8. Szczegółowy temat projektu ( tytuł)
  9. Cele projektu
  10. Formę realizacji i prezentacji
  11. Spodziewane rezultaty Po analizie propozycji nauczyciel z uczniami dokonuje akceptacji. Zawarcie kontraktu Powinien zawierać następujące elementy: -Temat projektu i jego cele; -Zadania dla poszczególnych członków grupy i ustalenie osób odpowiedzialnych ( liderów); -Źródła, które uczniowie powinni wykorzystać; -Terminy i miejsce konsultacji z nauczycielem; -Termin, miejsce i czas trwania prezentacji; -Kryteria oceny projektu. Opracowanie programu projektu i harmonogramu działań Elementy projektu:
  12. Opisanie problemu;
  13. Zdefiniowanie i uszczegółowienie celów projektu;
  14. Propozycja rozwiązań; Harmonogram działań:
  15. Przydział zadań poszczególnym członkom zespołu;
  16. Rozplanowanie działań w czasie;
  17. Ustalenie szczegółowych kryteriów oceny prezentacji. Realizacja projektu Projekt powinien być wykonany: -Samodzielnie ( według własnej inwencji i inicjatywy uczniów); -W ramach godzin lekcyjnych i poza lekcjami ( jako praca domowa); -W miłej atmosferze; -Przy pełnym wsparciu nauczyciela i rodziców. Prezentacja projektu W zależności od tematyki projektu prezentacja może być przedstawiona w formie: -Wystawy prac wykonanych przez uczniów (albumy, plakaty, rysunki, modele) z ich komentarzem; -Inscenizacja; -Wykład, odczyt, prezentacja multimedialna, prelekcja; -Pokaz filmu video; -Prezentacja modelu; -Promocja książeczki, broszury, gazetki itp. Ocena projektu
  18. Ocena nauczyciela: • Bieżąca- monitorowanie postępów pracy w trakcie realizacji projektu • Ocena końcowa- przedmiotem oceny końcowej jest to, co zostało zapisane w kontrakcie;
  19. Ocena uczniów: • Uczniowie oceniają projekty innych uczniów ( może to być cała klasa lub grupa) • Samoocena- co się udało, a czego nie udało się zrealizować, dlaczego nie wszystkie cele zostały zrealizowane, jak układała się współpraca, jak inni ocenili naszą pracę? Jakie zagrożenia mogą wystąpić i jak im sprostać? -„Słomiany zapał” uczniów; -Nieotrzymanie zaplanowanych środków finansowych; -Przypadki losowe; -Konflikty grupowe; -Nieumiejętność pracy w grupie.