Polityka ekologiczna państwa
POLITYKA EKOLOGICZNA PAŃSTWA Polityka ekologiczna państwa jest to świadoma i celowa działalność państwa, samorządów terytorialnych i podmiotów gospodarczych w zakresie gospodarowania środowiskiem, czyli użytkowania jego zasobów , ochrony i kształtowania ekosystemów lub wybranych elementów biosfery. Przedmiotem polityki ekologicznej jest środowisko przyrodnicze, jego stan oceniany z punktu widzenia potrzeb biologicznych, społecznych i gospodarczych ludzi. Celem polityki ekologicznej jest zapewnienie wysokiej jakości życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska. Określenie polityka ekologiczna państwa zostało użyte po raz pierwszy w Deklaracji Sztokholmskiej z 1972 roku.
POLITYKA EKOLOGICZNA PAŃSTWA
Polityka ekologiczna państwa jest to świadoma i celowa działalność państwa, samorządów terytorialnych i podmiotów gospodarczych w zakresie gospodarowania środowiskiem, czyli użytkowania jego zasobów , ochrony i kształtowania ekosystemów lub wybranych elementów biosfery.
Przedmiotem polityki ekologicznej jest środowisko przyrodnicze, jego stan oceniany z punktu widzenia potrzeb biologicznych, społecznych i gospodarczych ludzi. Celem polityki ekologicznej jest zapewnienie wysokiej jakości życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska.
Określenie polityka ekologiczna państwa zostało użyte po raz pierwszy w Deklaracji Sztokholmskiej z 1972 roku. Konferencja w Sztokholmie obradowała pod hasłem "Mamy tylko jedną ziemię", a ochrona środowiska podniesiona została wówczas do rangi podstawowej funkcji państwa. Wskazano również na konieczność powołania wyspecjalizowanej agencji przy ONZ zajmującej się zagadnieniami ochrony środowiska.
W Polsce dokument rządowy pod nazwą „Polityka Ekologiczna Państwa” został opracowany po raz pierwszy w 1990 roku.
Dokument ten został przyjęty na 10 lat, określono w nim jednoznacznie, że obowiązek ochrony środowiska stanowi element prawidłowego gospodarowania, a wszelka działalność naruszająca ten obowiązek jest niezgodna z prawem. Każdy przepis prawny, który odnosi się do korzystania ze środowiska i jego ochrony, w jednakowym stopniu dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych i musi być ściśle przestrzegany, bez stosowania odstępstw i wyjątków. W kolejnych latach powstały następujące dokumenty dotyczące polityki ekologicznej w Polsce:
II Polityka Ekologiczna Państwa na lata 2001-2010.
Program wykonawczy do II Polityki Ekologicznej Państwa na lata 2002-2010.
Polityka Ekologiczna Państwa na lata 2003-2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007-2010
Polityka Ekologiczna Państwa w latach 2009-2012 z perspektywą do roku 2016. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) stanowi, że wymagane jest sporządzanie polityki ekologicznej państwa na najbliższe 4 lata z perspektywą 4-letnią. Obowiązująca obecnie „Polityka Ekologiczna Państwa w latach 2009-2012 z perspektywą do roku 2016” jest drugim z rzędu dokumentem strategicznym wymaganym ustawą Prawo ochrony środowiska. Można wyróżnić trzy podstawowe grupy zasad Polityki Ekologicznej Państwa:
określające charakter polityki ekologicznej np. skuteczność, obiektywność, bezstronność,
określające relacje między polityką ekologiczną, a polityką gospodarczą, społeczną i międzynarodową,
kierunkujące narzędzia realizacji polityki gospodarczej.
Polska polityka ekologiczna państwa jest realizowana zgodnie z zasadami;
zrównoważonego rozwoju, którego istotą jest równorzędne traktowanie racji społecznych, ekonomicznych i ekologicznych, co oznacza konieczność integrowania zagadnień ochrony środowiska z ogólną polityką państwa,
integracji polityki ekologicznej z politykami sektorowymi, co oznacza konieczność uwzględniania w politykach sektorowych celów ekologicznych na równi z celami gospodarczymi i społecznymi,
równego dostępu do środowiska przyrodniczego traktowana w kategoriach sprawiedliwości międzypokoleniowej, sprawiedliwości międzyregionalnej, równoważenia szans pomiędzy człowiekiem, a przyrodą,
regionalizacji rozumiana jako:
uznanie prawa samorządów terytorialnych do ustalania regionalnych wymogów ekologicznych wobec jednostek gospodarczych,
regionalizowanie ogólnokrajowych narzędzi polityki ekologicznej,
koordynowanie i powiązanie polityki regionalnej państwa i problemowych polityk regionalnych z europejskimi ekosystemami lokalnymi. Wyróżnia się 3 rodzaje regionów:
regiony silnie uprzemysłowione,
regiony pośrednie (przemysł przetwórczy),
regiony o funkcjach unikatowych, rekreacyjne (tutaj najbardziej restrykcyjne normy).
uspołecznienia polityki ekologicznej polegająca na udziale obywateli w procesie kształtowania modelu zrównoważonego rozwoju,
„ zanieczyszczający płaci” oznaczająca, że podmiot korzystający ze środowiska jest odpowiedzialny finansowo za szkody wynikające z jego działalności,
przezorności zakładająca, że wdrażanie nowych rozwiązań powinno być podejmowane dopiero wtedy, gdy istnieje pewność efektów i skutków ich stosowania,
stosowania najlepszych dostępnych, uzasadnionych ekonomicznie technik i technologii ochrony środowiska,
subsydiarności oznaczającą umiejscowienie kompetencji i uprawnień decyzyjnych na odpowiednim szczeblu zarządzania, zapewniającym skuteczne i efektywne podejmowanie decyzji.
Działaniami priorytetowymi Polityki Ekologicznej Państwa w Polsce są:
- Uwzględnienie zasad ochrony środowiska w strategiach sektorowych poprzez doprowadzenie do sytuacji, w której projekty dokumentów strategicznych wszystkich sektorów gospodarki będą, zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem, poddawane procedurze oceny oddziaływania na środowisko i wyniki tej oceny będą uwzględniane w ostatecznych wersjach tych dokumentów. W tym celu konieczny jest rozwój metodologii wykonywania ocen oddziaływania na środowisko dla dokumentów strategicznych oraz szkolenia dla projektodawców tych dokumentów oraz dla osób oceniających.
- Aktywizacja rynku na rzecz ochrony środowiska poprzez uruchomienie takich mechanizmów prawnych, ekonomicznych i edukacyjnych, które prowadziłyby do rozwoju proekologicznej produkcji towarów oraz do świadomych postaw konsumenckich zgodnie z zasadą rozwoju zrównoważonego. W tym celu konieczne jest m.in.: -zastosowanie systemu „zielonych zamówień” w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego organizowanych przez wszystkie instytucje korzystające ze środków publicznych,
- eliminacja z rynku wyrobów szkodliwych dla środowiska,
- promocja tworzenia „zielonych miejsc pracy” z wykorzystaniem funduszy Unii Europejskiej,
- promocja transferu do Polski najnowszych technologii służących ochronie środowiska przez finansowanie projektów w ramach programów unijnych,
- przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii społecznej kształtującej zrównoważone wzorce konsumpcji,
- wprowadzenie etykiet informujących o produktach ekologicznych i ich promocja wśród społeczeństwa,
- wsparcie zastosowania pojazdów o niskiej emisji i wysokiej efektywności energetycznej z napędami alternatywnymi.
- Zarządzanie środowiskowe mające na celu stworzenie mechanizmów stymulujących przystępowanie przedsiębiorstw i instytucji do systemów zarządzania środowiskowego, do których należą m.in.
- podniesienie prestiżu instytucji publicznej posiadającej certyfikat zarządzania przez akcję wśród społeczeństwa dotyczącą znaczenia takiego certyfikatu,
- ograniczenie częstotliwości kontroli, w zakresie ochrony środowiska, podmiotów posiadających certyfikaty zarządzania środowiskowego i uproszczenie trybu ich kontroli,
- ograniczenie kosztów związanych z wdrożeniem systemów zarządzania środowiskowego przez przedsiębiorstwa i instytucje.
- Głęboka reforma służb ochrony środowiska- procesy decyzyjne powinny być przejrzyste z pełnym dostępem do informacji przedstawicieli społeczeństwa.
- Przywrócenie podstawowej roli miejscowym planom zagospodarowania przestrzennego, jako podstawy lokalizacji inwestycji.
- Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniem - dążenie do spełnienia zobowiązań wynikających z Traktatu Akcesyjnego oraz z wielu dyrektyw unijnych w zakresie powietrza i klimatu, dalsza redukcja emisji SO2, NOx i pyłu drobnego z procesów wytwarzania energii oraz modernizacja systemu energetycznego.
- Ochrona przed hałasem i promieniowaniem elektromagnetycznym.
- Ochrona przed promieniowaniem jonizującym.
- Prawidłowa gospodarka substancjami chemicznymi.
- Ochrona różnorodności biologicznej w tym zakończenie do roku 2009 prac nad wyznaczaniem obszarów siedliskowych w ramach programu Natura 2000.
- Ochrona terenów leśnych m.in. poprzez przestawienie gospodarki leśnej z dominacji celów gospodarczych na wielofunkcyjność, zwiększanie lesistości, dostosowanie składu gatunkowego drzewostanów do siedliska oraz zwiększenie różnorodności genetycznej i gatunkowej biocenoz leśnych oraz funkcji leśnych banków genów.
- Ochrona powierzchni ziemi m.in. poprzez przeciwdziałanie erozji, zakwaszeniu, stosowanie dobrych praktyk rolnych, tworzenie zadrzewień śródpolnych, promocję rolnictwa ekologicznego, zwiększenie skali rekultywacji terenów zdegradowanych i zdewastowanych przyrodniczo.
- Gospodarka odpadami m.in. poprzez promocję i finansowe wspomaganie odzysku i recyklingu, budowę instalacji do termicznego przekształcania odpadów, edukację społeczeństwa co do preselekcji odpadów komunalnych. znaczne zwiększenie odzysku energii z odpadów komunalnych w sposób bezpieczny dla środowiska, zamknięcie wszystkich składowisk, które nie spełniają standardów UE oraz ich rekultywacja
- Ochrona wód poprzez: -zarządzanie zasobami wodnymi realizowane w układzie jednostek hydrograficznych, a nie administracyjnych,
racjonalne zarządzanie zasobami wodnymi
ochrona przed zanieczyszczeniem,
opracowanie oceny ryzyka powodziowego na obszarze kraju, -budowa lub modernizacja oczyszczalni ścieków z podwyższonym usuwaniem biogenów,
modernizacja systemów melioracyjnych przez zaopatrzenie ich w urządzenia piętrzące wodę, umożliwiające sterowanie odpływem
ochrona głównych zbiorników wód podziemnych stanowiących strategiczną rezerwę czystej wody dla ludności. 15.Gospodarowanie zasobami geologicznymi, które powinno prowadzić do ochrony zasobów kopalin i wykorzystania środowiska geologicznego dla celów produkcyjnych.
Planowane działania w obszarze ochrony środowiska w Polsce wpisują się w priorytety w skali Unii Europejskiej i cele 6. Wspólnotowego programu działań w zakresie środowiska naturalnego. Szósty wspólnotowy program działań w dziedzinie środowiska „Środowisko 2010: Nasza przyszłość, nasz wybór” obejmuje okres od dnia 22 lipca 2002 r. do dnia 21 lipca 2012 r. Wartości ekologiczne i społeczne są w Unii Europejskiej stawiane na równi z wartościami ekonomicznymi, zgodnie z kardynalną zasadą zrównoważonego rozwoju.