Konspekt do pracy maturalnej "Twórcza i destrukcyjna siła miłości w życiu bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach."

Plan prezentacji maturalnej Temat: Twórcza i destrukcyjna siła miłości w życiu bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach. I. Literatura podmiotu: -Balzac H., Ojciec Goriot, Wyd.5, Warszawa, 1995 -Bedier J., Dzieje Tristana i Izoldy, Wyd.3, Warszawa, 1998 -Goethe J., Cierpienia młodego Wertera, Wyd.9, Warszawa, 1996 -Naborowski D., Do Anny, Wyd. 3, Białystok, 1982 -Petrarka F., Sonety do Laury, Wyd. 6, Kraków, 1998 II. Literatura przedmiotu: -Floryan W., Dzieje literatur europejskich, tom I.

Plan prezentacji maturalnej Temat: Twórcza i destrukcyjna siła miłości w życiu bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach. I. Literatura podmiotu: -Balzac H., Ojciec Goriot, Wyd.5, Warszawa, 1995 -Bedier J., Dzieje Tristana i Izoldy, Wyd.3, Warszawa, 1998 -Goethe J., Cierpienia młodego Wertera, Wyd.9, Warszawa, 1996 -Naborowski D., Do Anny, Wyd. 3, Białystok, 1982 -Petrarka F., Sonety do Laury, Wyd. 6, Kraków, 1998 II. Literatura przedmiotu: -Floryan W., Dzieje literatur europejskich, tom I. Warszawa, 1977, s. 730-733 -Kowalczykowa A., Romantyzm. Warszawa, 1999, s. 137-141 -Lupas-Rutkowska J., Epoki literackie. Warszawa, 2001, s. 19, 186, 246 -Mandal E., Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach. Warszawa, 2008, s. 33-40 -Żyłko A., Miłość i nienawiść. Warszawa, 2006, s. 102-104 III. Ramowy plan wypowiedzi: Określenie problemu (teza): Miłość to istota egzystencji i najważniejszy czynnik determinujący postawę, zachowania ludzkie. Kolejność prezentowanych treści:

  1. Próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: „Czym jest miłość?”
  2. Przedstawienie różnych rodzajów miłości.
  3. Wymienienie najsłynniejszych par literatury.
  4. Twórcza siła miłości w życiu bohaterów literackich: • Laura jako symbol poetyckiego natchnienia. (Sonety do Laury) • Miłość, która nigdy nie podda się czasowi – pretekst do refleksji o przemijaniu. (Do Anny)
  5. Niszcząca siła miłości w życiu bohaterów literackich: • Miłość będąca siłą fatalną, wywołana przez magiczne przeznaczenie, przed którym kochankowie nie mogą uciec. (Dzieje Tristana i Izoldy) • Romantyczny kochanek i nieszczęśliwa, nieodwzajemniona miłość, weltschmerz i gorączka werterowska jako konsekwencja miłości wykreowanej przez Goethego. (Cierpienia młodego Wertera) • Ślepa miłość ojca Goriot do córek i jej konsekwencje w powieści Balzaka. (Ojciec Goriot)
  6. Wnioski: • Przytoczone przykłady udowadniają przyjętą tezę. • Miłość to uczucie, które nie zawsze uszczęśliwia człowieka, ale które bardzo często bywa dla niego zgubne. 4.Materiały pomocnicze:
  7. Prezentacja multimedialna w programie Power Point.