Psychologia w życiu codziennym.

Psychologia to nauka o człowieku, jego zachowaniu. Bada mechanizmy rządzące naszą psychiką, więc dotyczy każdego z nas. Spotykamy sie z nią codziennie, towarzyszy nam przez cały czas nawet jeśli nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Emocje są nierozłącznym elementem naszej osobowości, określają nasz charakter i indywidualne cechy. Pełnią one bardzo ważne funkcję. Dzięki nim dowiadujemy sie jakie znaczenie ma dla nas sytuacja w której sie pojawiły. Emocje nieprzyjemne sygnalizują nam, że dana aktywność nie jest dla nas dobra i prowokują do przerwania jej, pozwalają też zachować dystans do rzeczy, spraw, okoliczności i ludzi.

Psychologia to nauka o człowieku, jego zachowaniu. Bada mechanizmy rządzące naszą psychiką, więc dotyczy każdego z nas. Spotykamy sie z nią codziennie, towarzyszy nam przez cały czas nawet jeśli nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Emocje są nierozłącznym elementem naszej osobowości, określają nasz charakter i indywidualne cechy. Pełnią one bardzo ważne funkcję. Dzięki nim dowiadujemy sie jakie znaczenie ma dla nas sytuacja w której sie pojawiły. Emocje nieprzyjemne sygnalizują nam, że dana aktywność nie jest dla nas dobra i prowokują do przerwania jej, pozwalają też zachować dystans do rzeczy, spraw, okoliczności i ludzi. Z kolei przyjemne działają odwrotnie. Za ich przyczyną podtrzymujemy aktywność, stosunki z ludźmi itp. Na ich skutek znajdujemy przyjaciół, miłość co nie znaczy że są one nieomylne. Poprzez psychologie możemy nauczyć sie je prawidłowo odczytywać i wyciągać wnioski z ich pojawienia się. Psychologia ma swoje zastosowanie w reklamie. Wielu ludzi nie uświadamia sobie że ma ona na nich ogromny wpływ. Działa na ludzką podświadomość. Wydają sie one proste, w pełni czytelnie i nie wykorzystujące żadnych sztuczek, jednak są one realizowane według ścisłych i skomplikowanych zasad psychologii reklamy. Twórcy sięgają po metody manipulacji ludzkim umysłem na przykład poprzez przyjemne emocje. Nie trudno zauważyć, że znaczna większość reklam powołuje sie na nasze potrzeby. Obiecują, że dany produkt może jej zaspokoić, na przykład dzięki Internetowi mobilnemu możemy być zawsze w kontakcie z innymi dzięki czemu nie czujemy sie samotni, lub zażywając suplement diety na odchudzanie możemy śmiało założyć bikini i nie będziemy narażeni na przykre komentarze ze strony środowiska. Świat który przedstawia jest zawsze idealny, panie reklamujące środki na odchudzanie są smukłe, plamy z ubrań znikają po samym zanurzeniu w wodzie z proszkiem, a zęby stają się bielsze dzięki gumie do żucia. Szczęście, radość, zadowolenie przykuwają uwagę odbiorców którzy kupując dany produkt podświadomie dążą w ten sposób do ich zaspokojenia. Wykorzystywane są również nieprzyjemne emocje takie jak smutek, cierpienie, współczucie, szczególnie w reklamach społecznych które mają nas przed czymś ustrzec lub które działają na rzecz potrzebujących. Metoda “przed i po” (“before & after”) też odwołuje się do emocji i uczuć. Polega ona na pokazaniu negatywnej sytuacji w jakiej może znajdować się potencjalny klient. Zazwyczaj jest on w tedy w złym samopoczuciu. Sięga po dany produkt i cudownie pozbywa sie problemu. W reklamach często pojawiają się dzieci. Są one słodkie, niewinne. Z badań przeprowadzonych w 1943 roku przez laureata Nagrody Nobla Konrada Lorenza wynika, iż człowiek jest w szczególny sposób wrażliwy na pewne bodźce dostarczane przez dziecko. Jest to związane przede wszystkim z wyglądem głowy dziecka, która jest okrągła i bardzo duża w stosunku do reszty ciała. Na schemat dziecięcości składają się również zaokrąglone policzki, zadarty nosek i brak jakichkolwiek ostrych rysów twarzy. Dziecko wzbudza u większości dorosłych uczucie tkliwości i rozczulenia. Producenci różnych pokarmów dla zwierząt domowych bardzo często umieszczają na opakowaniach swoich produktów fotografie młodziutkich kotków, piesków czy króliczków. Zwierzęta są często wykorzystywane w reklamach na zasadzie skojarzeń na przykład pingwin jest symbolem chłodu, dlatego reklamuje lody i lodówki, krowa zdrowie i naturalność związane z produktami mlecznymi. Ważną pozycję w reklamie zajmują również rośliny, w tym przede wszystkim kwiaty, najczęściej reklamują one kosmetyki kobiece i dziecięce. Kwiaty polne, zioła, odnoszą się do naturalnego piękna kobiety, a zarazem naturalnych składników reklamowanego preparatu. Drzewa, a spośród nich przeważnie dąb, łączone są z długowiecznością oraz pewnością i wytrwałością, dlatego występują w reklamach promujących ubezpieczenia. Drzewa owocowe to zdrowie, a same owoce to naturalne siły przyrody przekazane nam w kosmetykach i produktach spożywczych. Swoje znaczenie ma również otoczenie, w którym rozgrywa się akcja reklamy. Jest ono dopasowane do prezentowanego produktu. Wyroby polskie kojarzone są z polami, sielskością, naturalnością. Artykuły przeznaczone na konkretny posiłek ukazywane są w rodzinnej atmosferze przy jednym stole które zbliżają ludzi do siebie. Reklama manipuluje także naszym nastrojem poprzez światło, warunki atmosferyczne, muzykę czy kolory. Trików w reklamie oddziałujących na naszą psychikę jest bardzo dużo i tworzy się coraz więcej nowych technik.