Młoda Polska
SENTYMENTALIZM • Nurt w sztuce i literaturze oświecenia • Twórcą był Jan Jakub Rousseau (franc.) “Mowa Społeczna” • Zakładał, że człowiek jest z natury dobry, ale psują go nauka i cywilizacja. Nie potępia ich, ale uważa, że trzeba z nich korzystać z umiarem, tyle ile potrzeba. ZAŁOŻENIA: Literatura ma się opierać nie na rozumie, ale na uczuciach i sercu. Zamiana racjonalizmu na irracjonalizm Bohaterowie: • prości ludzie • należy mówić o ich uczuciach, przeżyciach, emocjach • bohaterowie są wrażliwi, płaczliwi, delikatni, nie wstydzą się okazywać uczuć
SENTYMENTALIZM • Nurt w sztuce i literaturze oświecenia • Twórcą był Jan Jakub Rousseau (franc.) “Mowa Społeczna” • Zakładał, że człowiek jest z natury dobry, ale psują go nauka i cywilizacja. Nie potępia ich, ale uważa, że trzeba z nich korzystać z umiarem, tyle ile potrzeba. ZAŁOŻENIA: Literatura ma się opierać nie na rozumie, ale na uczuciach i sercu. Zamiana racjonalizmu na irracjonalizm Bohaterowie: • prości ludzie • należy mówić o ich uczuciach, przeżyciach, emocjach • bohaterowie są wrażliwi, płaczliwi, delikatni, nie wstydzą się okazywać uczuć
Prosty język, często charakter meliczny Akcja dzieje się na łonie natury Pokazują się rekwizyty sentymentalne, np. rózeczka, wianek, kosz malin Typowe gatunki: • drama mieszczańska • sielanka • komedia łzawa Przedstawiciele: • Franciszek Karpiński (“Laura i Filon”, “Bóg się rodzi”) • Franciszek Dionizy Kniaźnin
Puławy- ośrodek sentymentalizmu. Izabela i Adam Czartoryscy zapraszali sentymentalistów na “różowe soboty”
KLASYCYZM nurt w architekturze i sztuce odwołuje się do kultury antycznych Greków i Rzymian odwoływano się do Arystotelesa i Horacego W Europie popularny w epoce renesansu jako tzw. powrót do źródeł. (np. Kochanowski) trwał do końca XVIII w. ZAŁOŻENIA odwoływano się do filozofii antycznych tematyka wzorowana na dziełach antycznych wierne odwzorowywanie rzeczywistości oszczędność w śr. stylistycznych zasada mimesis tworzenie zgodnie z zasadami gatunków połączenie prawdy i piękna klasyczna budowa wierszy wyidealizowane obrazy