Bezpieczeństwo polityczne
Bezpieczeństwo to stan, który daje poczucie pewności istnienia i gwarancje jego zachowania oraz szanse na doskonalenie. Jest to jedna z podstawowych potrzeb człowieka. Odznacza się brakiem ryzyka utraty czegoś dla podmiotu szczególnie cennego – życia, zdrowia, pracy, szacunku, uczuć, dóbr materialnych i dóbr niematerialnych. Bezpieczeństwo jest naczelną potrzebą człowieka i grup społecznych, jest także podstawową potrzebą państw i systemów międzynarodowych; jego brak wywołuje niepokój i poczucie zagrożenia. Człowiek, grupa społeczna, państwo, organizacja międzynarodowa starają się oddziaływać na swoje otoczenie zewnętrzne i sferę wewnętrzną, by usuwać a przynajmniej oddalać zagrożenia, eliminując własny lęk, obawy, niepokój i niepewność.
Bezpieczeństwo to stan, który daje poczucie pewności istnienia i gwarancje jego zachowania oraz szanse na doskonalenie. Jest to jedna z podstawowych potrzeb człowieka. Odznacza się brakiem ryzyka utraty czegoś dla podmiotu szczególnie cennego – życia, zdrowia, pracy, szacunku, uczuć, dóbr materialnych i dóbr niematerialnych. Bezpieczeństwo jest naczelną potrzebą człowieka i grup społecznych, jest także podstawową potrzebą państw i systemów międzynarodowych; jego brak wywołuje niepokój i poczucie zagrożenia. Człowiek, grupa społeczna, państwo, organizacja międzynarodowa starają się oddziaływać na swoje otoczenie zewnętrzne i sferę wewnętrzną, by usuwać a przynajmniej oddalać zagrożenia, eliminując własny lęk, obawy, niepokój i niepewność. Zagrożenia mogą być skierowane na zewnątrz i do wewnątrz; tak samo powinny być skierowane działania w celu ich likwidowania.
Bezpieczeństwo polityczne dotyczy państw, społeczeństw, systemów międzynarodowych. Dotyczy też jednostek (prawa człowieka).
Bezpieczeństwo polityczne dotyczy zagrożeń dla suwerenności, stabilności społecznej państw i rządów oraz ideologii, które je legitymizują. Kluczowe znaczenie dla zrozumienia tego, czym jest bezpieczeństwo polityczne ma wyjaśnienie podstawowych kategorii (teorii) polityki.
- Procesy polityczne. To regularnie następujące po sobie zjawiska polityczne pozostające w związku przyczynowo – skutkowym. Są one przejawem i związane są z walką o zdobycie lub utrzymanie władzy.
- Działania polityczne. To ścieranie się sprzeczności, dla rozwiązania których stosuje się (jako środki): perswazję, presję, przemoc.
- Stosunki polityczne. To relacje między instytucjami, organizacjami politycznymi, grupami społecznymi i jednostkami w procesie zdobywania i sprawowania władzy. W skali międzynarodowej to głównie relacje międzypaństwowe. Tosunki polityczne mogą przybrać formy: współpracy, kompromisu, rywalizacji, walki.
- Potrzeby polityczne. M.in.: elekcji, uczestnictwa, tworzenia struktur związanych z uczestnictwem, skutecznego oddziaływania, ekspresji…
- Interesy polityczne. Interesy sensu stricto to dążenia do współuczestnictwa w sprawowaniu władzy za pośrednictwem państwa, partii politycznych, organizacji społecznych; interesy sensu largo to dążenia dużych grup społecznych do realizacji swoich interesów poprzez udział we władzy politycznej. Interes narodowy, którym kierują się państwa w polityce zagranicznej – należy rozumieć jako zespół celów i wartości uznawanych w danym momencie za ważne dla rozwoju i funkcjonowania państwa.
- Podmiotowość polityczna. To trwała zdolność grupy lub organizacji do świadomego podejmowania suwerennych działań. Podmiotami politycznymi są: państwo, partie polityczne, organizacje społeczne. W stosunkach międzynarodowych podmiotowość związana jest z prawem międzynarodowym. Podmiotami posiadającymi zdolność prawną są przede wszystkim państwa ( ale też niektóre organizacje międzynarodowe i narody). Uczestnikami stosunków międzynarodowych są też: partie, organizacje pozarządowe, kościoły, korporacje międzynarodowe…
- Władza polityczna. To system stosunków społecznych zachodzący pomiędzy określonymi podmiotami, polegający na możliwości stosowania trwałego i instytucjonalnego przymusu. Wyróżnia się trzy kategorie władzy: polityczną (w znaczeniu węższym – należy do partii rządzącej); państwową i publiczną. W stosunkach międzynarodowych nie istnieje jedna, centralna, zwierzchnia władza polityczna.
- Decyzje polityczne. To nielosowy wybór działania lub zaniechania dokonywany przez ośrodek decyzyjny w polu polityki.
- Państwo.
- System polityczny.
- Doktryny polityczne.
- Geopolityka
Zagrożenia polityczne wg OBWE; • naruszanie zobowiązań wynikających z Karty Narodów Zjednoczonych i traktatów międzynarodowych; • niemożność rozwiązania sporów wewnętrznych i zewnętrznych, powstałych na tle etnicznym terytorialnych konfliktów oraz dążeń do suwerenności; • agresywne ruchy secesjonistyczne kwestionujące terytorialną integralnosc państw; • akty i praktyki terrorystyczne; • zewnętrzne poparcie dla ruchów secesjonistycznych, których celem jest podważenie suwerenności i terytorialnej integralności państw; • próby stworzenia sfer wpływów lub regionalnej dominacji; • próby zastraszania państw w celu wpływania na ich wolną wolę do wstępowania lub pozostawania poza regionalnymi organizacjami bezpieczeństwa; • tworzenie nowych linii podziału na miejsce starych; • nastawienie konfrontacyjne jako wynik pozostania mentalności zimnowojennej; • brak wzajemnego zaufania i współpracy w sytuacjach kryzysowych; • niezdolność nowych struktur demokratycznych do wprowadzenia porządku konstytucyjnego i ochrony obywateli przed dyskryminacją i zastraszaniem ze strony uzbrojonych grup i organizacji kryminalnych; • brak kultury politycznej, nieumiejętność pokojowego rozwiązywania napięć i konfliktów; • słabość rządów prawa i społeczeństwa obywatelskiego.
Wymiary bezpieczeństwa politycznego: A. Wymiar międzynarodowy obejmujący kompleks problemów związanych z funkcjonowaniem systemu międzynarodowego, w którym mieszczą się m.in. stan stabilności sytemu (systemów), liczba i efektywność organizacji międzynarodowych, sposoby rozstrzygania sporów, zagrożenia ładu międzynarodowego. B. Wymiar narodowy obejmujący kompleks problemów związanych ze stabilnością państwa i jego ustroju, w którym mieszczą się m.in. efektywność struktur państwa, jakość systemu politycznego itd.
Pozycje badań nad pokojem:
- znaczne rozszerzenie studiów nad technikami rozwiązywania konfliktów społecznych o rozmaitym podłożu i intensywności;
- rozpoznanie zjawiska konfliktu kulturowego;
- włączenie do problematyki badań studiów nad przyszłością;
- pogłębienie analizy wszystkich wariantów i technik „non-violence” zyskujących społeczną i obywatelską popularność;
- redefinicję pojęcia „bezpieczeństwo”;
- określenie roli wspólnot – od lokalnych po międzynarodowe – w procesie harmonizacji stosunków społecznych;
- objęcie skrupulatnym zainteresowaniem uczonych problematyką pokojowych przeobrażeń w byłych krajach socjalistycznych;
- rozwój teorii pokoju, i skonstruowanie adekwatnych do badań w tym obszarze narzędzi metodologicznych.
Badania bezpieczeństwa mają na celu przede wszystkim:
- identyfikację zagrożeń;
- określenie ich poziomu;
- określenie odporności określonego podmiotu, systemu na zagrożenia
- wypracowanie rekomendacji skutecznego zapobiegania, przeciwdziałania, zwalczania zagrożeń. Racjonalna polityka bezpieczeństwa państwa według realistów, to polityka zorientowana na:
- zachowanie (wzrost) siły państwa, wszystkich jej składników;
- zachowanie korzystnej równowagi sił w układzie międzynarodowym. Według liberałów polityka bezpieczeństwa powinna być bardziej zorientowana na:
- tworzenie porządku międzynarodowego opartego na systemie układów, zobowiązań, promocji demokracji;
- tworzenie i doskonalenie systemów bezpieczeństwa zbiorowego.
Badania stanu bezpieczeństwa, bezpieczeństwa politycznego bez względu na wyznawaną szkolę obejmują jego trzy wymiary:
- badania układu międzynarodowego – ładu, systemów, podsystemów;
- badania bezpieczeństwa państwa w układzie międzynarodowym;
- badania stanu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa.
Bezpieczeństwo polityczne Polski Realiści w badaniach skupiają swą uwagę na państwie; liberałowie zaś na środowisku międzynarodowym . Przede wszystkim można mówić po roku 1989 o polskiej polityce bezpieczeństwa. Po kilkudziesięciu latach przerwy. Jest to suwerenna polityka suwerennego państwa. Jest to polityka zorientowana na jasno i wyraźnie określone cele. Polityka żadnego z naszych sąsiadów nie stanowi obecnie zagrożenia dla suwerenności naszego państwa. Nie ma miejsca żadna niepożądana forma ingerencji innego państwa w nasze sprawy wewnętrzne. Członkostwo w Sojuszu północnoatlantyckim, Unii Europejskiej, tworzą bardzo korzystną sytuację dla bezpieczeństwa Polski. Zapewnienie Polsce bezpieczeństwa po roku 1989 było problemem centralnym polskiej polityki zagranicznej. Polska polityka odniosła w tym względzie rzadko notowany w naszej historii sukces. Oba założone na początku lat dziewięćdziesiątych cele zostały osiągnięte. Zrekonstruowane korzystnie zostały stosunki z sąsiadami. Tak jednoznacznie korzystnym jawił się STAN w roku 2001. Bezpieczeństwo jednak traktować należy też w kategorii procesu, w ujęciu perspektywicznym. W tym ujęciu natomiast uwidacznia się szereg dylematów, niepewności, wątpliwości. Zdecydowanie gorzej rysuje się bezpieczeństwo naszego państwa w wymiarze wewnętrznym. Proces transformacji ustrojowej w zasadzie się kończy. Demokracja i kapitalizm rynkowy pozostają już bez alternatyw. Struktury państwa, administrację, służbę cywilną cechuje nie zadawalająca, niska jakość. Niespójny, zagmatwany system prawny; egzekucja prawa nie tworzą koniecznego poczucia sprawiedliwości i bezpieczeństwa.