Rachunkowość zarządcza
Metody ustalania cen: -metody kosztowe, metody rynkowe. metody kosztowe: podstawą ustalania cen jest dokładne rozpoznanie wysokości i struktury kosztów ponoszonych w przedsiębiorstwie na wytworzenie wyrobu gotowego. (np. przy wchodzeniu na nowy rynek. Natomiast podstawą ustalania cen metodami rynkowymi jest wnikliwa analiza rynku, czyli popytu i podaży. (przy sprzedaży produktu masowego, do wielu indywidualnych klientów). Klasyczne metody kosztowe: 1.Cena = Koszt jednostkowy + Zysk uwzględnia w pewnych przypadkach relacje rynkowe. W tym przypadku cena usługi uwzględnia, oprócz poniesionych kosztów, również zysk od kapitału niezbędnego do wytworzenia i dystrybucji.
Metody ustalania cen: -metody kosztowe,
- metody rynkowe. metody kosztowe: podstawą ustalania cen jest dokładne rozpoznanie wysokości i struktury kosztów ponoszonych w przedsiębiorstwie na wytworzenie wyrobu gotowego. (np. przy wchodzeniu na nowy rynek. Natomiast podstawą ustalania cen metodami rynkowymi jest wnikliwa analiza rynku, czyli popytu i podaży. (przy sprzedaży produktu masowego, do wielu indywidualnych klientów). Klasyczne metody kosztowe: 1.Cena = Koszt jednostkowy + Zysk uwzględnia w pewnych przypadkach relacje rynkowe. W tym przypadku cena usługi uwzględnia, oprócz poniesionych kosztów, również zysk od kapitału niezbędnego do wytworzenia i dystrybucji. Cenę można w tym przypadku obliczyć ze wzoru: C= K/x +( r*M)/x
Do zalet należy zaliczyć: -prosty i na ogół łatwy sposób ustalenia cen, -ceny są ustalane w dużej mierze na podstawie „wiarygodnych” danych kosztowych, pochodzących z rachunku kosztów pełnych, -ceny są ustalane na poziomie gwarantującym osiągnięcie zysku, -zmiana kosztów stanowi uzasadnienie zmiany ceny. Do wad trzeba zaliczyć w szczególności: -cena zależy tylko od jednej zmiennej wewnętrznej, jaką jest koszt jednostkowy wyrobu,
- cena jest oderwana od rynku, co sprawia, że jest podobnie ustalana dla każdych warunków rynkowych, np. monopoli i pełnej konkurencji,
- założenie, że cena ma pokryć pełny koszt jednostkowy, często nie sprzyja racjonalności kosztów, (co zrobić z kosztami stałymi?) -w formule tej występują trudności w adekwatnym rozliczaniu pośrednich na poszczególne produkty. (nie zależy nam na ograniczaniu kosztów). 2.Metoda „koszt plus zysk od kapitału” wyraża się za pomocą następującego wzoru: p = k + r * A / q r= zysk netto/A gdzie: k – pełny jednostkowy koszt wyrobu, A – zainwestowany kapitał (aktywa) q – liczba wyrobów r – stopa zwrotu z zainwestowanego