Rodzaje umów o pracę

Umowę o pracę zawiera się na czas nieokreślony, na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy. Każda z nich może być poprzedzona umową na okres próbny. Umowa na okres próbny nie może trwać dłużej niż 3 miesiące okres wypowiedzenia jest uzależniony od długości okresu próbnego i wynosi 3 dni, jeśli okres próbny nie przekracza 2 tygodni 1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie 2 tygodnie, jeżeli okres próbny wynosi 3 miesiące Umowę taką firma może zawrzeć z tobą tylko raz.

Umowę o pracę zawiera się na czas nieokreślony, na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy. Każda z nich może być poprzedzona umową na okres próbny. Umowa na okres próbny

  • nie może trwać dłużej niż 3 miesiące
  • okres wypowiedzenia jest uzależniony od długości okresu próbnego i wynosi
  • 3 dni, jeśli okres próbny nie przekracza 2 tygodni
  • 1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie
  • 2 tygodnie, jeżeli okres próbny wynosi 3 miesiące Umowę taką firma może zawrzeć z tobą tylko raz. Nie wlicza się ona do limitu dwóch umów na czas określony. Umowa na czas określony
  • zostanie rozwiązana po upływie terminu, na który została zawarta, pracodawca nie ma obowiązku jej przedłużenia.
  • jeżeli jest zawarta na mniej niż 6 miesięcy, może być rozwiązana tylko za porozumieniem stron
  • jeżeli jest zawarta na dłużej niż 6 miesięcy, okres wypowiedzenia wynosi 2 tygodnie (jeśli umowa zawiera taką klauzulę, jeżeli jej nie ma, umowy nie można wcześniej wypowiedzieć) Umowa na czas nieokreślony
  • okres wypowiedzenia zależy od stażu pracy u danego pracodawcy i wynosi:
  • 2 tygodnie, gdy pracujesz krócej niż 6 miesięcy
  • miesiąc, gdy pracujesz co najmniej 6 miesięcy
  • 3 miesiące, gdy pracujesz co najmniej 3 lata Jest ona najkorzystniejsza spośród wszystkich rodzajów umów o pracę. Może być przez pracodawcę rozwiązana w drodze wypowiedzenia tylko z uzasadnionych powodów, a jeżeli pracownik jest reprezentowany przez związek zawodowy, po uprzedniej konsultacji z tym związkiem. Umowa zlecenie To umowa cywilnoprawna, a więc regulują ją przepisy kodeksu cywilnego. Jesteś według niej zobowiązany do wykonania określonej pracy, za którą należy ci się określone wynagrodzenie. Cechy umowy-zlecenia:
  • pracodawca może odprowadzać składki na ubezpieczenie zdrowotne albo emerytalno-rentowe, pod pewnymi warunkami - pracownik (zleceniobiorca) nie ma żadnych ubezpieczeń z innych tytułów, np. student do 26. roku życia nie ma prawa do składek, natomiast osoba bezrobotna już tak
  • przy umowie-zleceniu sprawa jest bardziej skomplikowana. O tym, czy płaci się składki, czy nie, decyduje m.in. fakt posiadania przez zleceniobiorcę innego tytułu do ubezpieczeń
  • pracodawca może cię zwolnić bez odprawy i od zaraz
  • nie masz prawa do płatnego urlopu oraz zwolnienia chorobowego
  • praca na umowę-zlecenie nie liczy się do stażu pracy
  • pracodawca nie ma obowiązku wypłacania nadgodzin Umowa o dzieło Kolejna umowa cywilnoprawna. Jej następstwem powinno być jakieś dzieło, czyli np. rzecz lub twór niematerialny, np. rozliczenie księgowe. Cechy umowy o dzieło:
  • pracodawca nie odprowadza składki na ZUS, dostajesz więc większe wynagrodzenie
  • jesteś zobowiązany do wykonania określonej pracy dla pracodawcy
  • pracodawca może cię zwolnić bez należnej odprawy i od zaraz
  • nie masz prawa do urlopu i zwolnienia chorobowego
  • praca na umowę o dzieło nie liczy się do stażu pracy
  • pracodawca płaci za rezultat pracy, a nie czas twojej pracy
  • najbardziej korzystna finansowo, podatek jest o połowę mniejszy w porównaniu z umowami na etat i zlecenie Inne umowy Umowa na zastępstwo To umowa na czas określony. Stosuje się ją w okresie usprawiedliwionej nieobecności stałego pracownika. W tym czasie firma może zatrudnić inną osobę na umowę o pracę na zastępstwo. Warunki i zakres obowiązków pracownika na zastępstwo powinny być identyczne jak u pracownika zastępowanego. Jednak pracodawca może zmienić wysokość wynagrodzenia np. za pomocą porozumienia. Umowa taka jest rozwiązywana z chwilą powrotu osoby nieobecnej do pracy. Pracownikowi na zastępstwo przysługuje urlop wypoczynkowy. Umowa na czas wykonania określonej pracy To umowa terminowa, z jej treści wynika, że pracodawca przyjmuje pracownika na czas trwania konkretnej pracy. Umowa nie precyzuje daty jej zakończenia i nie można jej wypowiedzieć przed ukończeniem danej pracy, chyba że nastąpi to za porozumieniem stron. Jedyny powód wypowiedzenia może nastąpić z winy pracownika (jeśli np. nie stawia się do pracy) albo pracodawcy. Stosowana jest zwykle w przypadku prac sezonowych. Zatrudnij się sam Tzw. samozatrudnienie polega na tym, że zakładasz jednoosobową działalność gospodarczą i jako firma przyjmujesz zlecenia. Cechy samozatrudnienia:
  • wystawiasz fakturę za usługę
  • sam sobie jesteś szefem i decydujesz, ile i kiedy chcesz pracować
  • jesteś zobowiązany do płacenia składek ZUS (w ciągu najbliższych 2 lat, jeśli jest to twoja pierwsza działalność gospodarcza, na preferencyjnych warunkach)
  • jesteś zobowiązany do płacenia podatków
  • za każdy błąd jako właściciel firmy odpowiadasz karnie