Etyka w biznesie

Etyka w biznesie jest nazwą ogólną dziedziny zajmującej się etycznym wymiarem działalności gospodarczej, spotyka się wiec nazwę etyka gospodarcza. Natomiast etyka w biznesie to całokształt kwestii dotyczących rzeczywistej etyczności biznesu, inaczej etosu ludzi biznesu, czyli ogółu wartości i norm cechujących środowisko zawodowo zaangażowane w uprawianie działalności gospodarczej. Obu towarzyszą liczne mity, których kilka wymienię Etyka to: to nie oksymoron czyli zbitka sprzecznych ze sobą pojęć -to nie chwilowy kaprys to nie przejściowa moda to nie zwykłe przestrzeganie prawa to nie manikiur na niewidzialnej ręce rynku to nie nawracanie kanibali biznesu na wegetarianizm gospodarczy Istnieje zależność pomiędzy stopniem zdziwienia jakie budzi termin: etyka biznesu a rozwojem gospodarczym.

Etyka w biznesie jest nazwą ogólną dziedziny zajmującej się etycznym wymiarem działalności gospodarczej, spotyka się wiec nazwę etyka gospodarcza. Natomiast etyka w biznesie to całokształt kwestii dotyczących rzeczywistej etyczności biznesu, inaczej etosu ludzi biznesu, czyli ogółu wartości i norm cechujących środowisko zawodowo zaangażowane w uprawianie działalności gospodarczej. Obu towarzyszą liczne mity, których kilka wymienię

Etyka to:

  • to nie oksymoron czyli zbitka sprzecznych ze sobą pojęć -to nie chwilowy kaprys
  • to nie przejściowa moda
  • to nie zwykłe przestrzeganie prawa
  • to nie manikiur na niewidzialnej ręce rynku
  • to nie nawracanie kanibali biznesu na wegetarianizm gospodarczy

Istnieje zależność pomiędzy stopniem zdziwienia jakie budzi termin: etyka biznesu a rozwojem gospodarczym. Im gospodarcze powiązania stają się bardziej skomplikowane, im działają większe firmy, w których trzeba profesjonalnie zarządzać i nie można pozwolić sobie na nie uwzględnienie wszystkich czynników warunkujących uprawianie biznesu, tym z większym zrozumieniem ukazuje się konieczność zajmowania etyką gospodarcza. To zrozumienie wiąże się również z poziomem moralnym reprezentowanym przez pracowników i studentów. Duży wpływ ma tez faza rozwoju kultury organizacyjnej jaka cechuje dane przedsiębiorstwo jak i dominujący rodzaj kultury rynkowej. W oparciu o ich doświadczenie pracownicy i studenci zdobywają bądź tracą przeświadczenie o potrzebie etyki w działaniu biznesu. 1.Etyka, jej poznanie i stosowanie ma służyć lepszemu robieniu interesów. Odpowiedzialność etyczna ma usprawnić działanie firm i zmniejszać koszty ewentualnych konfliktów wypływających z nieznajomości przez świat biznesu obowiązujących reguł moralnych. Etyka się opłaca.. 2.Etyka w biznesie prowadzi etyczna refleksję nad zachowaniami ludzi pełniących określone role w organizacjach. Pokazuje jak najlepiej mają pełnić swoje funkcje. Ukazuje zadania, przed którymi staje organizacja-spółka jak i jednostki. Etyka jest więc uprawiana przede wszystkim jako uzupełnienie teorii zarządzania. Etyka usprawnia zarządzanie. 3.Etyka w biznesie ma wytworzyć umiejętność kierowania ludźmi w oparciu o etykę. Etyczne przywództwo jako zadanie dla liderów, profesjonalistów działających w biznesie rodzi przed etyką specyficzne zadanie .Etyka narzędziem liderów. 4.Etyka w biznesie rozważa zagadnienie o fundamentalnym znaczeniu dla samej etyki i dla samego biznesu, a mianowicie zagadnienie ewentualnego ponoszenia odpowiedzialności moralnej przez spółki prawa handlowego oraz przez jednostki w niej działające..

ETYKA W BIZNESIE ROZPATRUJE PROBLEM ODPOWIEDZIALNOŚCI PRACOWNICZEJ I KORPORACYJNEJ.

Najskuteczniejsze stanowisko reprezentuje Milton Freidman głoszący, że etyka gospodarcza jest ideologią i jest nie potrzebna, gdyż wystarczy by „zaangażować się w otwartą i wolną konkurencję bez podstępu i oszustw”. W biznesie wystarczy zwykła przyzwoitość. „Powinnością menedżera jest maksymalizować zysk”.

Etycy nie zgadzają się z tym osadem i starają się wyciągnąć konsekwencje z faktu odpowiedzialności moralnej ponoszonej przez spółki. Pierwszym z zadań jakie stoi przed etyką w biznesie jest ukazanie etycznych problemów jakie nastręcza działanie podlegające ocenie ekonomicznej i jednocześnie respektujące nakazy społecznej odpowiedzialności. Drugim zadaniem stojącym przed etyka jest zajęcie się problematyką etyki pracy. Sprowadza się ono do odpowiedzi na pytania: o jakość relacji pomiędzy pracodawcą a personelem, o bezpieczeństwo pracy, o lojalność, dyscyplinę, prawa, o prawo do ujawniania nieetycznych zachowań organizacji, o prywatność i konflikt interesów. Następnie etyka zajmuje się etyką zawodową szczególnie prawników, polityków, dziennikarzy, czyli wszystkich tych, którzy korzystają z dostępu do poufnych informacji. Przy czym etyka zwraca uwagę na kwestie prywatności i zaufania. Trzecim zadaniem etyki w biznesie stanowi rozpatrzenie zespołu problemów związanych z relacją pomiędzy konsumentem a światem biznesu. Należą do nich zagadnienie odpowiedzialności producenta za bezpieczeństwo i jakość produktu jak i za właściwą reklamę. Czwartym zadaniem, które podejmuje etyka jej przemyślenie zespołu zagadnień dotyczące stosunku świata biznesu do naturalnego środowiska, populacji i odpowiedzialności za przyszłe pokolenia. Można zatem przyjąć że jedna z podstawowych ról jakie należą do etyli w dziedzinie gospodarczej należą na początku uświadomienie natury samego życia gospodarczego i celu jaki ma realizować świat biznesu. Przedstawia on cztery zadania jakie stoją przed etyką biznesu.

Celami jakie stawia sobie etyka w biznesie są: Podstawowym celem sytuującym etykę w obszarze problematyki sprawnego zarządzania stanowi podejmowanie decyzji trafnych z punktu organizacji, a więc ekonomicznie i etycznie uzasadnionych jak i rozwiązywanie konfliktów etycznych powstałych w wyniku działania organizacji. Narzędzia i procedury etyki pełnią funkcje systemu nawigacyjnego bezpieczny kierunek działaniom gospodarczym. Kolejnym celem jaki stawia przed sobą etyka jest zapewnienie maksymalnej efektywności poprzez eliminację możliwości konfliktów w długim okresie czasu. Etyka w biznesie umożliwia również odnalezienie wspólnych reguł dla stron konfliktu, połączenia wymogów organizacyjnych z poszanowaniem wartości osobowych. Wprowadza etyczne standardy zachowań. Jej celem jest też etyczna analiza zobowiązań zawodowych. Etyka w biznesie ma również na celu poszerzenie okresu racjonalności. Odsłania ona szersza perspektywę kalkulacji zysków i strat. Dotyczy ona nie tylko interesów indywidualnych pracowników czy firmy, ale ukazuje potrzebę uwzględnienia przy analizie zysków i strat również interesów lokalnych, regionalnych a nawet globalnych. Należy również wspomnieć o celu integracyjnym etyki, który spełnia dzięki ustaleniu jednolitych norm obowiązujących wszystkich działających na rzecz organizacji.

Wymienione powyżej cele w sposób ścisły wyznaczają zakres i głębie problematyzacji związków pomiędzy etyką a ekonomią, życiem gospodarczym a moralnością. Owe związki zawsze są badane ze względu na cel określony przez etykę w dziedzinie gospodarczej. Również w dużej mierze samo uzasadnienie etyki odwołuje się do podniesienia efektywności, jakie osiąga się przez wprowadzenie procedur etycznych przy podejmowaniu decyzji gospodarczych. Zastosowanie teorii etycznych przez etykę w dziedzinie gospodarczej ulega często pewnemu ograniczeniu ze względu na wymogi rentowności przedsiębiorstw. W tym sensie etyka ukazuje na ile teorie mogą być zrealizowane przez świat biznesu bez szkody na efektywność działania, a w jakich przypadkach należy bezwzględnie zachować wartości nawet kosztem dalszego prowadzenia biznesu. Tworzenie szerszych teorii miejsca etyki w życiu gospodarczym i społecznym prowadzi do odsłonięcia funkcji jaką pełni etyka w dziedzinie gospodarczej. Etyka jest ważna dla efektywnego działania gospodarczego, gdyż brakuje” efektów emocjonalnych” , dlatego nie wywołują one uczuć lojalności, oddania ani poświęcenia. Właśnie bez nich, według Kanntha E. Bouldinga nie możliwe jest funkcjonowanie społeczeństwa zapewniającego ramy dla działania biznesu. W momentach szczególnych wymagane są inne motywacje niż te, które stanowią inspiracje działań gospodarczych. W społeczeństwie, gdzie dominują instytucje wymiany rośnie, więc również potrzeba nauczania wspólnie uznanych zasad moralnych i jest to zadanie, które stoi przed etyką. W ujęciu Kennetha E. Bouldinga etyka w dziedzinie gospodarczej ma zapobiegać łamaniu zasad moralnych chroniąc społeczeństwo przed dezintegracją. „ Istnieje bowiem, przestrzega autor, poważne niebezpieczeństwo, że instytucje rynkowe mogą rozwijać w jednostkach zarządzających szkodliwy typ etyki osobistej niebezpieczny dla przetrwania tychże instytucji. U człowieka, którego życie upływa niemal wyłącznie wśród ksiąg rachunkowych i który całą swoją uwagę skupia na szczegółach życia ekonomicznego i organizacji, internalizacja podstawowych cnót: uczciwości i rzetelności ulega stopniowemu osłabieniu. System wymiany niemal zawsze dostarcza jednostkom możliwości uzyskania indywidualnych korzyści przez poświęcenie zasad moralnych. Uważam, że rolą etyki w biznesie jest nie tylko uświadomienie zasad moralnych, lecz przede wszystkim przekonanie o konieczności ich przestrzegania dla dobra wszystkich. Normatywna etyka w biznesie natomiast dostarczając odpowiedzi na pytanie, jakie są powinności osoby gospodarującej w konkretnej sytuacji pomaga dokonać wyboru moralnie usprawiedliwionych powodów i środków działania. Służy również do oceny i doskonalenia instytucji gospodarki rynkowej, tworząc ich fundament godny ludzi, wzywający ich do działań dobrych moralnie. Jest to fundament normatywny, którego nie zastąpi praktyka porozumiewania się, w której nie ma miejsca na normatywne pojęcie dobra moralnego. Rynek jest zatem praktyką, która wymaga normatywnego fundamentu. Jako praktyka nie jest doskonały; etyka gospodarcza jako etyka stosowana spełnia swą funkcję, gdy jest wyodrębniona od praktyki gospodarowania i tworzenia instytucji gospodarki rynkowej. W praktyce gospodarczej można wówczas odróżnić, to co wymuszone, od tego co jest dobrowolnym samookreśleniem i samoograniczeniem. Niekiedy powiada się, że w ekonomi i biznesie nie ma miejsca na miłość. Działalność gospodarcza ma swą wewnętrzną społeczną i moralną funkcję wypływająca z niepomijalnej godności zaangażowanych ludzi i zasady pierwszeństwa uniwersalnego przeznaczenia dóbr. Na szczęście zbyt wąskie pojęcie rozwoju ustępuje miejsca rosnącej świadomości potrzeby sytuowania wzrostu ekonomicznego w służbie człowieczego, społecznego, kulturalnego i politycznego rozwoju ludzi. według Wojciecha Gasparskiego Dyrektora Centrum Etyki i Biznesu Instytutu Filozofii i Socjologii PAN że „ żaden model postępu, który nie uwzględnia etycznych i moralnych wymiarów działalności gospodarczej nie osiągnie sukcesu w sercach ludzi Europy. Prymat duchowości w najszerszym sensie tego słowa jest zasadą, której ludy Europy nie mogą porzucić bez zadania gwałtu temu, co stanowi ich genezę i rozwój.”