ANTYK, BIBLIA, KROL EDYP, ILIADA
MIT – to narracyjna opowieść wyrażająca i organizująca wierzenia danej społeczności. Mity zawierają wiadomości o początkach istnienia człowieka, a także wyjaśnienia, po co stworzono świat i kto go stworzył. RODZAJE: Teogoniczne – o powstaniu i naturze bogów. Np. mit o narodzinach Afrodyty, mit o narodzinach Ateny, która wyskoczyła z rozbitej głowy Zeusa. Kosmogoniczne – o powstaniu i początkach wiata. Np. podanie o narodzinach świata ,,Na początku był chaos.. „ Antropogeniczne – traktujące o powstaniu człowieka.
MIT – to narracyjna opowieść wyrażająca i organizująca wierzenia danej społeczności. Mity zawierają wiadomości o początkach istnienia człowieka, a także wyjaśnienia, po co stworzono świat i kto go stworzył. RODZAJE:
- Teogoniczne – o powstaniu i naturze bogów. Np. mit o narodzinach Afrodyty, mit o narodzinach Ateny, która wyskoczyła z rozbitej głowy Zeusa.
- Kosmogoniczne – o powstaniu i początkach wiata. Np. podanie o narodzinach świata ,,Na początku był chaos.. „
- Antropogeniczne – traktujące o powstaniu człowieka. Np. historia tytana Prometeusza, któremu przypisuje się stworzenie pierwszego człowieka.
- Genealogiczne – o historii pokoleń ludzkich, o pokoleniach bohaterów. Np. historia roku Labdakidów.
ARCHETYP – stały i niezmienny wzorzec zachowań człowieka, pierwowzór utrwalony w świadomości społecznej. Przykłady: matczyna miłość (Demeter), bunt dla dobra ludzkości (Prometeusz). TOPOS – stały motyw, obraz, wątek, pojawiający się w literaturze i sztuce na przestrzeni wieków. Przykład: arkadia – miejsce doskonałego szczęścia.
ILIADA
Rodzaj literacki: epika Gatunek literacki: epos z rozbudowaną formą.
Akcja Iliady obejmuje około 40 dni ostatniego, dziesiątego roku oblężenia Troi. Akcja zaczyna się po odstąpieniu Achillesa od walki, a kończy się opisem uroczystości związanych z pogrzebem Hektora. Z treści utworu dowiadujemy się o przebiegu całej wojny trojańskiej, Troja zostaje zburzona.
Achilles:
- to grecki heros,
- niezwykła siła, biegła znajomość sztuki wojennej,
- nieskazitelna uroda, doskonałość fizyczna,
- jest zdolny do głębokich i silnych uczuć – przyjaźni, rozpaczy, gniewu,
- ambitny, niezależny,
- w walce jest bezwzględny, okrutny, nie zna litości, Usuwa się z walki, kiedy Agamemnon odbiera mu brankę Bryzeidę. Porusza go śmierć przyjaciela. Nie słucha próśb Hektora, a jego zabójstwo nie przynosi jemu ukojenia. Rozumie rozpacz starego Priama i urządza Hektorowi uroczysty pogrzeb. Odczuwa braterstwo w cierpieniu z królem Trojan.
Hektor:
- odważny i waleczny,
- świetny rycerz
- kochający syn
- spokojniejszy od Achillesa, Tuż przed pojedynkiem z Achillesem przeżywa naturalny lęk przed śmiercią, którą wydaje się przeczuwać. W obronie ojczyzny oddał życie. Był bardzo kochany przez ojca i poddanych. Priam odważył się pójść po jego zwłoki do obozu Greków, błagając Achillesa o wydanie ciała syna. Po jego śmierci Troję ogarnęła wielka żałoba.
PORÓWNANIE HOMERYCKIE – to porównanie którego człon określający jest ogromnie rozbudowany w porównaniu z krótkim członem określanym, składają sie na to sceny zaczerpnięte przeważnie ze świata przyrody, bardzo dynamiczne.
HEKSAMETR –
,,KRÓL EDYP”
Rodzaj literacki: dramat Gatunek literacki: tragedia.
Edyp :
- kiedy przybył do Teb, uwolnił miasto.
- potrafił rozwiązać zagadkę jaką potwór zadawał ludziom.
- pokonał Sfinksa,
- otrzymał tron po Lajosie i poślubił Jokastę. Miał czworo dzieci.
- mądry i rozsądny władca,
- kiedy Tebańczycy zwracają się do króla z prośbą, Edyp próbuje znaleźć przyczyny. Odgaduje, że na miasto spadło zaraza, gdyż ukrywa się w nim morderca Lajosa. Ściga mordercę, nie wie że wydaje wyrok na samego siebie. Odkrywa, że mordercą Lajosa jest on sam. To właśnie jego żona opowiada mu o śmierci poprzedniego króla, a wówczas Edyp kojarzy fakty. Edyp był adoptowanym dzieckiem. Zabił ojca, ożenił się z matką i spłodził czworo dzieci. Winą za swoje nieszczęścia obarcza Apollina, który jako bóg przepowiedni nie wyjawił mu tajemnicy jego pochodzenia.
Kreon:
- brat Jokasty,
- po śmierci Lajosa objął rządy w Tebach,
- to własnie on przyniósł wiadomość Edypowi, kto ukrywa się w Tebach.
- martwi jego sytuacja w Tebach,
Jokasta:
- żona Edypa,
- popełniła samobójstwo.
Tyrezjasz:
- on odkrywa przed Edypem prawdę,
- skromny, pokorny, Chór Teban:
- zatroskany o los Teb,
- popiera pragnienie Edypa, by dowiedzieć się prawdy o zbrodniarzu.
TEATR:
- rozwinął się w Atenach w VI w.p.n.e
- wyrósł on z pieśni obrzędowych ku czci Dionizosa, boga wina,
- pieśni z biegiem lat przekształciły się w pieśni sceniczne.
- dramat rozpoczynał się wejściem chóru parodos i zejściem eksodos.
Widownia ,,theatron”:
- budowano na stokach wzgórz,
- pod gołym niebem,
Orchestra:
- miejsce dla chóru
Proskenion:
- miejsce gdzie ustawiano rekwizyty.
Skene:
- rodzaj garderób gdzie przebierali się aktorzy
Zasady:
- na scenie wyłącznie mężczyźni,
- aktorzy występowali w maskach,
- chodzili na koturnach,
- głowy przybierali ozdobnymi fryzurami,
- stroje odznaczały się bogactwem i jaskrawością barw (ciemne barwy wyrażały smutek,żałobę)
- poza aktorami występował chór,
TYPY DRAMATU:
- Tragedia – wywodząca się z pochwalnych, podniosłych hymnów, śpiewana przez pasterzy ubranych w koźle skóry. Główny bohater przeciwstawiał się fatum, akcja kończyła się katastrofą.
- Komedia – wyrosla z pieśni śpiewanych w czasie procesji i pochodów ku czci Dionizosa. To dramat lekki, pogodny, o pomyślnym zakończeniu. Komizm wypływał z komizmu: charakteru, sytuacji i komizmu słownego.
- Satyrowy – chór występował w kostiumach przedstawiających satyrów. Prowadzili oni wesoły tryb życia, tańcząc, grając i śpiewając.
ZASADY DRAMATU:
- Akcji
- Miejsca
- Czasu Czyli: fabułę stanowił jeden wątek, a akcja toczyła się w tym samym miejscu i trwała max 1 dobę.
BUDOWA TRAGEDII:
- prolog – I cz tragedii, wprowadza widza w problematykę utworu,
- parados – pieść chóru wstępującego na orchestrę,
- epejsodion – cz. Dialogowa, monologi bohaterów,
- stasimon – pieśń chóru.
- exodus – pieśń zamykająca akcję.
SCHEMAT AKCJI TRAGEDII:
- ekspozycja
- perypetia
- punkt kulminacyjny
- rozwiązanie akcji i zakończenie.
KATHARSIS – to oczyszczenie.
MIMESIS – naśladownictwo.
PIEŚNI HORACEGO – Stawiłem sobie pomnik trwalszy niż ze spiżu.
Horacy – podmiot liryczny, wyraża przekonanie że tworzenie wierszy daje poecie nieśmiertelność. Sztuka jest bowiem nieśmiertelna i powoduje przez to uwiecznienie imienia artysty. Pomnikiem jest twórczość. Pomnik jest trwalszy od spiżowych czy marmurowych monumentów. Horacy uważa, że ma tym samym zapewnione wieczne życie.
BIBLIA
- Stary testament
- Nowy testament
Język: Stary Testament powstawał w 3 językach: hebrajski, aramejski, grecki. Nowy Testament w 2 językach: grecki, aramejski.
Stworzenie świata: Świat stworzył jeden Bóg w 6 dni: a) Pierwszego dnia stworzył niebo i ziemię, potem światło i mrok, b) Drugiego stworzył sklepienie niebieskie i Niebo c) Trzeciego oddzielił suchą Ziemię od wód, czyli Morza. d) Czwartego określił pory roku, dni, lata, słońce księzyc. e) Piątego stworzył istoty morskie i ptaki. f) Szóstego dnia stworzył dzikie zwierzęta, człowieka, mężczyznę i kobietę. g) Siódmy dzień pobłogosławił i przeznaczył na odpoczynek. Bóg z pustki i niczego stworzył świat. Dał ludziom prawa i nakazał bezwzględnie ich przestrzeganie.
Księga Hioba: Podstawowym temat jest postawa człowieka wobec cierpienia. Główny bohater zmaga się z nim w samotności i niezrozumieniu. Przyjaciele i żona próbują szukać źródeł, przyczyn zesłanych na Hioba klęsk. Pobożny i sprawiedliwy Hiob przeżywa chwile buntu, a jednocześnie wychodzi zwycięsko z próby jakiej Bóg poddał jego wiarę. Nigdy nie traci ufności w Pana.
Apokalipsa św. Jana Apokalipsa jest szczególnym rodzajem wypowiedzi biblijnej, zawierającej prorocze wizje wydarzeń towarzyszących końcowy świata i wyjaśniającej sens dziejów. Apokalipsa była skierowana do chrześcijan.