Plan Marketingowy Firmy Turystycznej

[b]PLAN MARKETINGOWY FIRMY TURYSTYCZNEJ[/b] [i]PODSTAWOWE INFORMACJE O CELACH[/i] [i]Głównym celem [/i]jest udzielanie wartościowych usług i zaspokajanie nabywców w zakresie podróżowania oraz pozyskiwanie nowych klientów, a także zwiększenie rozgłosu o naszym powiecie. [i]Naszym celem[/i] jest także maksymalne i dynamiczne wykorzystanie predyspozycji turystycznych regionu, a przede wszystkim turystyki przygranicznej w powiecie bartoszyckim. Uwzględniającej aktualny popyt na Polską ofertę turystyczną na podstawowych rynkach oraz istniejące i potencjalne zasoby i możliwości, proponuje się skupienie wysiłku na markowych produktach turystyki:

[b]PLAN MARKETINGOWY FIRMY TURYSTYCZNEJ[/b]

[i]PODSTAWOWE INFORMACJE O CELACH[/i] [i]Głównym celem [/i]jest udzielanie wartościowych usług i zaspokajanie nabywców w zakresie podróżowania oraz pozyskiwanie nowych klientów, a także zwiększenie rozgłosu o naszym powiecie.

[i]Naszym celem[/i] jest także maksymalne i dynamiczne wykorzystanie predyspozycji turystycznych regionu, a przede wszystkim turystyki przygranicznej w powiecie bartoszyckim.

Uwzględniającej aktualny popyt na Polską ofertę turystyczną na podstawowych rynkach oraz istniejące i potencjalne zasoby i możliwości, proponuje się skupienie wysiłku na markowych produktach turystyki:

  1. Turystyka biznesowa
  2. Turystyka w miastach i turystyka kulturowa
  3. Turystyka na terenach wiejskich
  4. Turystyka aktywna, młodzieżowa, rekreacyjna i specjalistyczna [b]5. Turystyka przygraniczna i tranzytowa [/b]

[b]BARTOSZYCE[/b] - to miasto i gmina w północnej części województwa Warmińsko- Mazurskiego, w powiecie bartoszyckim. Leży na Nizinie Sępopolskiej, w dolinie rzeki Łyny. Bartoszyce, to miasto o wielowiekowej historii i tradycji, łączące w sobie wpływy polskie, niemieckie i wschodnie. Obecnie Bartoszyce, to ważny węzeł komunikacyjny oraz ośrodek administracyjny, usługowy i kulturalny województwa, liczący 25 tys. mieszkańców.

[i]Dane statystyczne dotyczące przyjazdów:[/i] • w 2012 roku 4 mln ludzi przekroczyło granicę polsko-rosyjską; • dziennie 2 tysiące Rosjan przekracza polską granicę; • Rosjanie postrzegani są jako ludzie zamożni; • od maja do grudnia 2012 roku, w ramach Małego Ruchu Granicznego, Rosjanie wydali w Polsce 23 mln zł na:

  • zakupy (spożywcze, przemysłowe, drzewa, krzewy, kwiaty);
  • usługi (fryzjerskie, kosmetyczne, naprawy samochodów, usługi turystyczne, rekreacyjne, gastronomiczne).

[b]*ANALIZA SWOT:[/b] [i]MOCNE STRONY[/i]

  • regulacje prawne
  • bezwizowy ruch zwiększający liczbę przyjazdów;
  • dobra baza wypadowa;
  • dobra baza noclegowa: • relatywnie niskie ceny, • właściwy standard,
  • doskonała jakość świadczonych usług oraz wysokie umiejętności i doświadczenie pracowników w Gminnym Centrum Informacji - Punkt Informacji Turystycznej;
  • płynny grafik oraz wysoka jakość imprez;
  • zróżnicowana oferta imprez;
  • posiadana renoma i kontakty zagraniczne;
  • rabaty i upusty dla większych grup zorganizowanych; [i]-duża ilość atrakcji turystycznych Bartoszyc tj.:[/i]  Kościół pw. św. Jana Ewangelisty i Matki Boskiej Częstochowskiej (XIV w.);  Kościół św. Jana chrzciciela (XV w.);  Kościół pw. św. Brunona (XIX w.);  Cerkiew Grekokatolicka św. Andrzeja Apostoła;  Brama Lidzbarska (XV w.);  Stare Miasto i Spichlerze;  Pozostałości po murach obronnych Starego Miasta;  Kamienne Baby - „Bartki”;  Cmentarz wojenny z I wojny światowej z 1914 r.;  Budynek dawnego Browaru przy ul. Kopernika 5;  Park Elizabeth z jeziorkiem w kształcie serca (utworzony w 1903 r.);  Wieża Ciśnień z 1904 r.

[i]Sport i rekreacja:[/i] • Stadion Miejski im. Kazimierza Górskiego; • Kompleksy sportowe tzw. „Orliki” (4 stadiony); • Basen kąpielowy przy ul. Limanowskiego; • Tor Motocrossowy w Falczewie; • Lodowisko zadaszone przy ul. Korczaka; • Tor rowerowy typu Dirt przy ul. Boh. Warszawy, ponadto obok toru rowerowego znajdują się:

  • stoły do tenisa stołowego,
  • stoły do gry w szachy i warcaby, • Kąpielisko Miejskie wraz z boiskiem do siatkówki plażowej; • Ścieżki spacerowe i rowerowe w Parku Elizabeth.

[i]Imprezy:[/i] • Wojewódzki Przegląd Teatrów Młodzieżowych BAKCYKL (maj); • Międzynarodowe DNI REGIONU BARTOSZYCE: cykl imprez kulturowych, sportowych, okolicznościowych wystaw, konkursów, Jarmark Rękodzieła (czerwiec); • „Spływ na byle czym” (czerwiec); • Koncerty Letnie - Pro Musica Antiqua (wakacje); • Spływ Kajakowy im. Jana Pawła II (sierpień); • Ogólnopolski Bieg z Gwiazdą (wrzesień).

[i]SŁABE STRONY:[/i]

  • kiepska infrastruktura;
  • złe drogi;
  • brak połączenia lotniczego;
  • brak przygotowanej oferty turystycznej;
  • słaba znajomość języka;
  • słaba promocja;
  • brak komunikacji marketingowej;
  • brak jednolitej strategii rozwoju (brak spójności działań);
  • brak kompleksowej oferty dla poszczególnych segmentów rynku;

[i]MOŻLIWOŚCI:[/i]

  • przygotowanie ofert pod konkretne segmenty rynku;
  • przygotowanie planu komunikacji marketingowej;
  • podniesienie kompetencji językowej;
  • opłacony kurs językowy;
  • podniesienie jakości obsługi;
  • przygotowanie pakietów promocyjnych;
  • oferta skierowana do całego społeczeństwa (zarówno zamożnego, jak i ubogiego);
  • wycieczki w różnych cenach w zależności od sytuacji materialnej klienta;
  • prowadzenie badań marketingowych;
  • prowadzenie rozmów z klientami (na temat wycieczek i ich upodobań);
  • promocje (informacje pośredników rynkowych, klientów i potencjalnych nabywców o oferowanych produktach i usługach - celem zwiększenia popytu, stawiania czoła konkurencji, usprawnianiu produkcji i dystrybucji); -promocje w formie: reklamy, sprzedaży osobistej (Targi Turystyczne), kształtowania wizerunku-Public Relations (sposób komunikacji z otoczeniem, wywołując określone, pożądane zachowania klienta, ale również modyfikując własne);

[i]ZAGROŻENIA:[/i]

  • konkurencja w branży turystycznej ze strony innych ośrodków, którzy adresują swą ofertę do tych samych grup odbiorców;
  • coraz bardziej atrakcyjna oferta firm konkurencyjnych;
  • niż demograficzny;
  • spadek realnej wartości złotówki (aprecjacja złotówki);
  • ubożenie niższego segmentu klientów - potencjalnych nabywców imprez;
  • spadek popytu na usługi turystyczne;
  • oferta nieodpowiadająca Rosjanom;
  • zbyt wysoki poziom cen;
  • pogorszenie koniunktury rynkowej;
  • zmiana regulacji prawnych;
  • pogorszenie koniunktury rynkowej: • duża konkurencyjność innych regionów, • brak w regionie organizatora turystyki,

[b]*CELE MARKETINGOWE:[/b]

  • zwiększenie zainteresowania klientem indywidualnym, opracowywanie różnorodnych wycieczek i pozyskiwanie bazy dla nich;
  • zwiększenie nakładów reklamowych oraz uruchomienie nowych środków reklamy (reklama TV, bilbordów oraz reklama Internetowa);
  • budowanie pozytywnego wizerunku wobec klientów;
  • umocnienie własnej pozycji na rynku;
  • utworzenie programu lojalnościowego dla stałych klientów korzystających z usług;
  • pozyskanie nowych atrakcyjnych form imprez turystycznych;
  • stworzenie i zwiększenie świadomości marki;
  • zainteresowanie i nakłonienie klienta do nabycia oferowanych usług;
  • wprowadzenie dodatkowego pakietu usług;

[b]*STRATEGIE MARKETINGOWE I PROGRAMY DZIAŁAŃ:[/b]

[i]STRATEGIA PRODUKTU:[/i]

  • dotychczasowy rynek - zmodyfikowany produkt, np. nowe opakowanie;
  • promocje ze zniżkami przy wcześniejszym zgłoszeniu;
  • program związany z zainteresowaniami;
  • wycieczki objazdowe;

[i]STRATEGIA RYNKU: [/i]

  • rozwój przedsiębiorstwa osiągnięty poprzez sprzedaż produktu na nowych rynkach zbytu;
  • nowe sposoby wykorzystania produktu;
  • poprawa jakości oferowanych produktów;
  • zaangażowanie kapitału zagranicznego;
  • zmiany ekonomiczne w kraju i wzrost popytu (wzrost siły nabywczej społeczeństwa, zmiana modeli konsumpcyjnych);

[i]STRATEGIA WOBEC KONKURENCJI:[/i]

  • ulepszenie wizerunku poprzez zawieranie nowych umów z najlepszymi Touroperatorami;
  • nie wygórowane ceny zawierające również liczne zniżki;
  • jakość zwiększająca wysoki poziom usług;
  • promocje na produkty turystyczne;
  • informowanie klientów o promocjach i pozyskiwanie nowych;

[i]STRATEGIA SPRZEDAŻY:[/i]

  • zróżnicowana gama ofert turystycznych, zaspokajająca pragnienia i potrzeby zróżnicowanej grupy ludności;
  • udział w Targach Turystycznych;
  • promocja w Internecie;
  • rozdawanie ulotek;
  • zamieszczanie reklam: w gazecie lokalnej „Goniec Bartoszycki”, w lokalnym Radiu Bartoszyce, w TV lokalnej „BartSat”, na słupach ogłoszeniowych oraz bilbordach - dzięki reklamom wzrośnie sprzedaż oraz popularyzacja i utrwalenie wizerunku produktu;

[i]STRATEGIA PROMOCJI:[/i]

  • dla klientów zamożnych: stosowanie głównie promocji w czasopismach oraz w radiu;
  • dla klientów średnio zamożnych: stosowane jest rozdawanie ulotek oraz reklama w Internecie;
  • dla emerytów i rencistów: ogłaszanie się w radiu oraz czasopismach;
  • dla młodzieży szkolnej: promowanie się w szkołach i zakładach pracy;

[i]NARZĘDZIA:[/i]

  • sprzedaż osobista (Targi Turystyczne);
  • reklama: ogłoszenia na autobusach, gazeta lokalna, pisma turystyczne, ulotki oraz katalogi w Gminnym Centrum Informacji - Punkt Informacji Turystycznej, bilbordy z akcjami promocyjnymi, w Internecie.

[b]*KONTROLA WYNIKÓW:[/b]

  • prowadzenie badań dotyczących stopnia satysfakcji klientów;
  • comiesięczne raporty dotyczące wysokości sprzedaży, uzależnionej od strategii promocji;
  • modyfikowanie działań w celu zrealizowania założeń, na podstawie uzyskanych wyników.