Plan Marketingowy Firmy Turystycznej
[b]PLAN MARKETINGOWY FIRMY TURYSTYCZNEJ[/b] [i]PODSTAWOWE INFORMACJE O CELACH[/i] [i]Głównym celem [/i]jest udzielanie wartościowych usług i zaspokajanie nabywców w zakresie podróżowania oraz pozyskiwanie nowych klientów, a także zwiększenie rozgłosu o naszym powiecie. [i]Naszym celem[/i] jest także maksymalne i dynamiczne wykorzystanie predyspozycji turystycznych regionu, a przede wszystkim turystyki przygranicznej w powiecie bartoszyckim. Uwzględniającej aktualny popyt na Polską ofertę turystyczną na podstawowych rynkach oraz istniejące i potencjalne zasoby i możliwości, proponuje się skupienie wysiłku na markowych produktach turystyki:
[b]PLAN MARKETINGOWY FIRMY TURYSTYCZNEJ[/b]
[i]PODSTAWOWE INFORMACJE O CELACH[/i] [i]Głównym celem [/i]jest udzielanie wartościowych usług i zaspokajanie nabywców w zakresie podróżowania oraz pozyskiwanie nowych klientów, a także zwiększenie rozgłosu o naszym powiecie.
[i]Naszym celem[/i] jest także maksymalne i dynamiczne wykorzystanie predyspozycji turystycznych regionu, a przede wszystkim turystyki przygranicznej w powiecie bartoszyckim.
Uwzględniającej aktualny popyt na Polską ofertę turystyczną na podstawowych rynkach oraz istniejące i potencjalne zasoby i możliwości, proponuje się skupienie wysiłku na markowych produktach turystyki:
- Turystyka biznesowa
- Turystyka w miastach i turystyka kulturowa
- Turystyka na terenach wiejskich
- Turystyka aktywna, młodzieżowa, rekreacyjna i specjalistyczna [b]5. Turystyka przygraniczna i tranzytowa [/b]
[b]BARTOSZYCE[/b] - to miasto i gmina w północnej części województwa Warmińsko- Mazurskiego, w powiecie bartoszyckim. Leży na Nizinie Sępopolskiej, w dolinie rzeki Łyny. Bartoszyce, to miasto o wielowiekowej historii i tradycji, łączące w sobie wpływy polskie, niemieckie i wschodnie. Obecnie Bartoszyce, to ważny węzeł komunikacyjny oraz ośrodek administracyjny, usługowy i kulturalny województwa, liczący 25 tys. mieszkańców.
[i]Dane statystyczne dotyczące przyjazdów:[/i] • w 2012 roku 4 mln ludzi przekroczyło granicę polsko-rosyjską; • dziennie 2 tysiące Rosjan przekracza polską granicę; • Rosjanie postrzegani są jako ludzie zamożni; • od maja do grudnia 2012 roku, w ramach Małego Ruchu Granicznego, Rosjanie wydali w Polsce 23 mln zł na:
- zakupy (spożywcze, przemysłowe, drzewa, krzewy, kwiaty);
- usługi (fryzjerskie, kosmetyczne, naprawy samochodów, usługi turystyczne, rekreacyjne, gastronomiczne).
[b]*ANALIZA SWOT:[/b] [i]MOCNE STRONY[/i]
- regulacje prawne
- bezwizowy ruch zwiększający liczbę przyjazdów;
- dobra baza wypadowa;
- dobra baza noclegowa: • relatywnie niskie ceny, • właściwy standard,
- doskonała jakość świadczonych usług oraz wysokie umiejętności i doświadczenie pracowników w Gminnym Centrum Informacji - Punkt Informacji Turystycznej;
- płynny grafik oraz wysoka jakość imprez;
- zróżnicowana oferta imprez;
- posiadana renoma i kontakty zagraniczne;
- rabaty i upusty dla większych grup zorganizowanych; [i]-duża ilość atrakcji turystycznych Bartoszyc tj.:[/i] Kościół pw. św. Jana Ewangelisty i Matki Boskiej Częstochowskiej (XIV w.); Kościół św. Jana chrzciciela (XV w.); Kościół pw. św. Brunona (XIX w.); Cerkiew Grekokatolicka św. Andrzeja Apostoła; Brama Lidzbarska (XV w.); Stare Miasto i Spichlerze; Pozostałości po murach obronnych Starego Miasta; Kamienne Baby - „Bartki”; Cmentarz wojenny z I wojny światowej z 1914 r.; Budynek dawnego Browaru przy ul. Kopernika 5; Park Elizabeth z jeziorkiem w kształcie serca (utworzony w 1903 r.); Wieża Ciśnień z 1904 r.
[i]Sport i rekreacja:[/i] • Stadion Miejski im. Kazimierza Górskiego; • Kompleksy sportowe tzw. „Orliki” (4 stadiony); • Basen kąpielowy przy ul. Limanowskiego; • Tor Motocrossowy w Falczewie; • Lodowisko zadaszone przy ul. Korczaka; • Tor rowerowy typu Dirt przy ul. Boh. Warszawy, ponadto obok toru rowerowego znajdują się:
- stoły do tenisa stołowego,
- stoły do gry w szachy i warcaby, • Kąpielisko Miejskie wraz z boiskiem do siatkówki plażowej; • Ścieżki spacerowe i rowerowe w Parku Elizabeth.
[i]Imprezy:[/i] • Wojewódzki Przegląd Teatrów Młodzieżowych BAKCYKL (maj); • Międzynarodowe DNI REGIONU BARTOSZYCE: cykl imprez kulturowych, sportowych, okolicznościowych wystaw, konkursów, Jarmark Rękodzieła (czerwiec); • „Spływ na byle czym” (czerwiec); • Koncerty Letnie - Pro Musica Antiqua (wakacje); • Spływ Kajakowy im. Jana Pawła II (sierpień); • Ogólnopolski Bieg z Gwiazdą (wrzesień).
[i]SŁABE STRONY:[/i]
- kiepska infrastruktura;
- złe drogi;
- brak połączenia lotniczego;
- brak przygotowanej oferty turystycznej;
- słaba znajomość języka;
- słaba promocja;
- brak komunikacji marketingowej;
- brak jednolitej strategii rozwoju (brak spójności działań);
- brak kompleksowej oferty dla poszczególnych segmentów rynku;
[i]MOŻLIWOŚCI:[/i]
- przygotowanie ofert pod konkretne segmenty rynku;
- przygotowanie planu komunikacji marketingowej;
- podniesienie kompetencji językowej;
- opłacony kurs językowy;
- podniesienie jakości obsługi;
- przygotowanie pakietów promocyjnych;
- oferta skierowana do całego społeczeństwa (zarówno zamożnego, jak i ubogiego);
- wycieczki w różnych cenach w zależności od sytuacji materialnej klienta;
- prowadzenie badań marketingowych;
- prowadzenie rozmów z klientami (na temat wycieczek i ich upodobań);
- promocje (informacje pośredników rynkowych, klientów i potencjalnych nabywców o oferowanych produktach i usługach - celem zwiększenia popytu, stawiania czoła konkurencji, usprawnianiu produkcji i dystrybucji); -promocje w formie: reklamy, sprzedaży osobistej (Targi Turystyczne), kształtowania wizerunku-Public Relations (sposób komunikacji z otoczeniem, wywołując określone, pożądane zachowania klienta, ale również modyfikując własne);
[i]ZAGROŻENIA:[/i]
- konkurencja w branży turystycznej ze strony innych ośrodków, którzy adresują swą ofertę do tych samych grup odbiorców;
- coraz bardziej atrakcyjna oferta firm konkurencyjnych;
- niż demograficzny;
- spadek realnej wartości złotówki (aprecjacja złotówki);
- ubożenie niższego segmentu klientów - potencjalnych nabywców imprez;
- spadek popytu na usługi turystyczne;
- oferta nieodpowiadająca Rosjanom;
- zbyt wysoki poziom cen;
- pogorszenie koniunktury rynkowej;
- zmiana regulacji prawnych;
- pogorszenie koniunktury rynkowej: • duża konkurencyjność innych regionów, • brak w regionie organizatora turystyki,
[b]*CELE MARKETINGOWE:[/b]
- zwiększenie zainteresowania klientem indywidualnym, opracowywanie różnorodnych wycieczek i pozyskiwanie bazy dla nich;
- zwiększenie nakładów reklamowych oraz uruchomienie nowych środków reklamy (reklama TV, bilbordów oraz reklama Internetowa);
- budowanie pozytywnego wizerunku wobec klientów;
- umocnienie własnej pozycji na rynku;
- utworzenie programu lojalnościowego dla stałych klientów korzystających z usług;
- pozyskanie nowych atrakcyjnych form imprez turystycznych;
- stworzenie i zwiększenie świadomości marki;
- zainteresowanie i nakłonienie klienta do nabycia oferowanych usług;
- wprowadzenie dodatkowego pakietu usług;
[b]*STRATEGIE MARKETINGOWE I PROGRAMY DZIAŁAŃ:[/b]
[i]STRATEGIA PRODUKTU:[/i]
- dotychczasowy rynek - zmodyfikowany produkt, np. nowe opakowanie;
- promocje ze zniżkami przy wcześniejszym zgłoszeniu;
- program związany z zainteresowaniami;
- wycieczki objazdowe;
[i]STRATEGIA RYNKU: [/i]
- rozwój przedsiębiorstwa osiągnięty poprzez sprzedaż produktu na nowych rynkach zbytu;
- nowe sposoby wykorzystania produktu;
- poprawa jakości oferowanych produktów;
- zaangażowanie kapitału zagranicznego;
- zmiany ekonomiczne w kraju i wzrost popytu (wzrost siły nabywczej społeczeństwa, zmiana modeli konsumpcyjnych);
[i]STRATEGIA WOBEC KONKURENCJI:[/i]
- ulepszenie wizerunku poprzez zawieranie nowych umów z najlepszymi Touroperatorami;
- nie wygórowane ceny zawierające również liczne zniżki;
- jakość zwiększająca wysoki poziom usług;
- promocje na produkty turystyczne;
- informowanie klientów o promocjach i pozyskiwanie nowych;
[i]STRATEGIA SPRZEDAŻY:[/i]
- zróżnicowana gama ofert turystycznych, zaspokajająca pragnienia i potrzeby zróżnicowanej grupy ludności;
- udział w Targach Turystycznych;
- promocja w Internecie;
- rozdawanie ulotek;
- zamieszczanie reklam: w gazecie lokalnej „Goniec Bartoszycki”, w lokalnym Radiu Bartoszyce, w TV lokalnej „BartSat”, na słupach ogłoszeniowych oraz bilbordach - dzięki reklamom wzrośnie sprzedaż oraz popularyzacja i utrwalenie wizerunku produktu;
[i]STRATEGIA PROMOCJI:[/i]
- dla klientów zamożnych: stosowanie głównie promocji w czasopismach oraz w radiu;
- dla klientów średnio zamożnych: stosowane jest rozdawanie ulotek oraz reklama w Internecie;
- dla emerytów i rencistów: ogłaszanie się w radiu oraz czasopismach;
- dla młodzieży szkolnej: promowanie się w szkołach i zakładach pracy;
[i]NARZĘDZIA:[/i]
- sprzedaż osobista (Targi Turystyczne);
- reklama: ogłoszenia na autobusach, gazeta lokalna, pisma turystyczne, ulotki oraz katalogi w Gminnym Centrum Informacji - Punkt Informacji Turystycznej, bilbordy z akcjami promocyjnymi, w Internecie.
[b]*KONTROLA WYNIKÓW:[/b]
- prowadzenie badań dotyczących stopnia satysfakcji klientów;
- comiesięczne raporty dotyczące wysokości sprzedaży, uzależnionej od strategii promocji;
- modyfikowanie działań w celu zrealizowania założeń, na podstawie uzyskanych wyników.