Temat: Podróż jako przygoda i doświadczenie. Przedstaw motyw wędrówki i sposoby jego ujęcia w wybranych utworach literackich.

I. Literatura podmiotu: Homer: Odyseja, Kraków: Wyd. Zielona Sowa, 2000 (I-XII pieśni), ISBN 83-7220-142-0 Saint-Exupery Antoine de: Mały Książę, Toruń: Wyd. Algo, 2000, ISBN 83-903520-9-5 Słowacki Juliusz: Kordian, Łódź: Wyd. Adalex, 1996 Akt II, ISBN 83-86928-20-4 Swift Jonathan: Podróże Guliwera, Kraków: Wyd. Greg, 2008, ISBN 978-83-7517-191-4 II. Literatura przedmiotu: Drabarek Barbara, Falkowski Jacek, Rowińska Izabella: Szkolny słownik motywów literackich, Warszawa: Wyd. Kram, 1998, hasło: podróż/wędrówka, ISBN 83- 86075- 72- 4 Maciejewski Jarosław: „Kordian” Juliusza Słowackiego, Warszawa: WSIP,1976, s.

I. Literatura podmiotu:

  1. Homer: Odyseja, Kraków: Wyd. Zielona Sowa, 2000 (I-XII pieśni), ISBN 83-7220-142-0
  2. Saint-Exupery Antoine de: Mały Książę, Toruń: Wyd. Algo, 2000, ISBN 83-903520-9-5
  3. Słowacki Juliusz: Kordian, Łódź: Wyd. Adalex, 1996 Akt II, ISBN 83-86928-20-4
  4. Swift Jonathan: Podróże Guliwera, Kraków: Wyd. Greg, 2008, ISBN 978-83-7517-191-4 II. Literatura przedmiotu:
  5. Drabarek Barbara, Falkowski Jacek, Rowińska Izabella: Szkolny słownik motywów literackich, Warszawa: Wyd. Kram, 1998, hasło: podróż/wędrówka, ISBN 83- 86075- 72- 4
  6. Maciejewski Jarosław: „Kordian” Juliusza Słowackiego, Warszawa: WSIP,1976, s.16-25
  7. Odyseja [online] [dostęp 28 lutego 2013], dostępny w Internecie: http://odyseja.klp.pl/ser-884.html
  8. Sprusiński Michał: Szkice, eseje, felietony na temat lektur szkolnych, Wrocław: Ossolineum, 1976, s.170 III. Ramowy plan wypowiedzi Teza: Podróżowanie jako sposób na zdobycie doświadczenia, poznanie smaku przygody i dotarcie w głąb samego siebie.
  9. Wstęp: a) wiele znaczeń słowa “wędrówka”, b) motyw wędrówki wiąże się z toposem homo viator - człowieka wędrowca.
  10. Argumenty: a) Archetyp wędrowca: Odyseusz wędrowcem, który uparcie dąży do swojego celu dziesięcioletni powrót do domu po wojnie trojańskiej podroż Odyseusza jest próbą dla niego i jego najbliższych b) marzenia Guliwera o podróżach do dalekich krain w celu poznawania świata katastrofa statku, na którym płynął bohater wędrówka do czterech nieznanych Guliwerowi światów doświadczenia z przebytej podróży nauką tolerancyjności i otwartości c) podróże Kordiana lekcją życia podroż staje się inicjacją w dorosłe życie konfrontacja rzeczywistości z młodzieńczymi ideałami podroż Kordiana, podróżą do własnego wnętrza d) wędrówka w poszukiwaniu prawdy i własnej tożsamości w „Małym Księciu” podroż Małego Księcia spowodowana chwiejnością uczuć Róży wędrówka po wszechświecie- wizyta na poszczególnych planetach
  11. Wnioski: a) motyw wędrówki traktowany dosłownie lub jako symbol w poszukiwaniu zmian, b) wędrówka jako poszukiwanie zagubionych ideałów, szukania własnej tożsamości, poznania świata, c) wędrówka może być misją, doświadczeniem, nauką lub ucieczką od problemów.