Granica

Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej Granica, przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. W kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi. Klucz odpowiedzi: ROZWINIĘCIE TEMATU - wypracowanie maturalne - poziom podstawowy Za rozwinięcie tematu można uzyskać maksymalnie 25 punktów. Wstępne rozpoznanie fragmentów powieści, np.: 2 p. a. funkcjonalne wobec tematu określenie problematyki powieści, b.

Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej Granica, przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. W kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi. Klucz odpowiedzi:

ROZWINIĘCIE TEMATU - wypracowanie maturalne - poziom podstawowy

Za rozwinięcie tematu można uzyskać maksymalnie 25 punktów.

  1. Wstępne rozpoznanie fragmentów powieści, np.: 2 p. a. funkcjonalne wobec tematu określenie problematyki powieści, b. umiejscowienie fragmentów w utworze (dotyczą różnych etapów rozwoju romansu Zenona z Justyną), c. przedstawienie bohaterów (przynajmniej Justyny i Zenona), d. dostrzeżenie, że każdy z bohaterów widzi inaczej Justynę i jej związek z Zenonem.
  2. Przedstawienie stosunku pani Żanci do Justyny i jej związku z Zenonem, np.: 3 p. a. jest jej ulubienicą, b. jej zdaniem jest ładna („rasowa”), c. chwali ją w rozmowach z synem, d. matka Zenona przenosi na syna swoją tolerancję wobec romansów męża, e. dwuznaczność moralna takiej postawy matki Zenona.
  3. Przedstawienie stosunku Zenona do Justyny i jej związku z nim, np.: 5 p. a. jego stosunek do niej się zmienia, b. Justyna pociąga go fizycznie, c. w jego świadomości jest częścią Boleborzy, d. staje się dla niego kłopotem w mieście, e. jest bezradny wobec uczucia litości wobec niej, f. Zenon uważa, że jego związek z Justyną tylko pozornie jest czymś pospolitym, g. traktuje ją egoistycznie, uwiódł uczciwą dziewczynę, korzystając z jej zakochania, h. szuka usprawiedliwień dla związku z Justyną (jest hipokrytą), i. chce uniknąć odpowiedzialności, nie czuje się winny, j. powtarza „boleborzański schemat”.
  4. Przedstawienie opinii Elżbiety o Justynie i związku z Zenonem, np.: 4 p. a. nie jest ładna, b. nie ma gustu, c. jest pospolita (ordynarna, głupia), d. wymaga pomocy, e. Elżbieta traktuje Justynę z wyższością, f. jest zazdrosna o związek Justyny z Zenonem, g. związek Zenona z Justyną jest dla niej zarazem bolesny i upokarzający, h. obraz Justyny ewoluuje w oczach Elżbiety, i. stosunek Elżbiety do Justyny jest niejednoznaczny.