Filmy Andrzeja Wajdy jako interpretacje dzieł sztuki literatury polskiej. Omów temat, odwołując się do wybranych utworów literackich i ich adaptacji filmowych

I. Literatura podmiotu: 1. Andrzejewski Jerzy, „ Popiół i diament” , wyd. Puls, Londyn 1995; 2. Fredro Aleksander, „Zemsta” , wyd. GREG , Kraków 2006; 3. Mickiewicz Adam, „ Pan Tadeusz”, wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 1999; 4. Wyspiański Stanisław, „Wesele” wyd. KWE, Warszawa 2000; 5. „Pan Tadeusz” [Film], reż. Andrzej Wajda, Visio Film, Warszawa 1999, kaseta VHS; 6. „Popiół i diament” [Film], reż. Andrzej Wajda, Agencja Producentów Filmowych ,Warszawa 1958, kaseta VHS; 7.

I. Literatura podmiotu:

 1.   Andrzejewski Jerzy, „ Popiół i diament” , wyd. Puls, Londyn 1995;
 2.   Fredro Aleksander, „Zemsta” , wyd. GREG , Kraków 2006;
 3.   Mickiewicz Adam, „ Pan Tadeusz”, wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 1999;
 4.   Wyspiański Stanisław, „Wesele” wyd. KWE, Warszawa 2000;
 5.  „Pan Tadeusz” [Film], reż. Andrzej Wajda, Visio Film, Warszawa 1999, kaseta VHS;
 6.  „Popiół i diament” [Film], reż. Andrzej Wajda, Agencja Producentów Filmowych ,Warszawa 1958, kaseta VHS;
 7.  „Wesele” [Film], reż. Andrzej Wajda, Best Film, Warszawa 2000, kaseta VHS;
 8.  „Zemsta” [Film], reż. Andrzej Wajda, Visio Film, Warszawa 2002, płyta DVD;

II. Literatura przedmiotu:

  1. Kałużyński Zygmunt, Raczek Tomasz, Perły kina- leksykon filmowy na XXI wiek. Michałów-Grabina: Instytut Wydawniczy Latarnik im. Zygmunta Kałużyńskiego, 2005. Tom II: Ekranizacje literatury, (s. 211-214, 238-241, 334-339, 379)
  2. Kołodyński Andrzej, Zarębski Konrad, Słownik adaptacji filmowych. Bielsko-Biała: Park, 2005, (s. 172-174, 199-201, 298-300, 320-322)
  3. Kosecka Barbara, Kubisiowska Katarzyna, Lektury na ekranie czyli mały leksykon adaptacji filmowych. Kraków
  4. Słodowski Jan, Tabęcki Jacek, Filmy z czterdziestolecia. Warszawa: Wydawnictwa artystyczne filmowe, 1985.
  5. Wojnicka Joanna, Katafiasz Olga, Słownik wiedzy o filmie. Bielsko-Biała: Park, 2005,( s. 121-126, 168, 288-293)

III. Ramowy plan prezentacji:

  1. Wstęp:

1.1 Teza : Egzegeza utworów literatury polskiej w filmach Andrzeja Wajdy.

1.2 Wyjaśnienie pojęcia adaptacji.

1.3 Przybliżenie postaci Andrzeja Wajdy: krótki życiorys, twórczość oraz zdobyte wyróżnienia.

  1. Kolejność prezentowanych treści:

2.1 Film „Popiół i diament” – ekranizacja na podstawie powieści Jerzego Andrzejewskiego, opowiadająca o losach narodu polskiego tuż po II wojnie światowej. 2.2 Adaptacja dramatu „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego – pisarza oraz artysty bardzo cenionego przez Andrzeja Wajdę. Ukazanie postawy Polaków i braku chęci do walki w celu odzyskania niepodległości.

2.3 Połączenie oryginalnego tekstu z nowoczesnym widowiskiem filmowym – „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza

2.4 Ekranizacja komedii Aleksandra Fredro pt. „Zemsta” – udana próba przeniesienia widza w miejsce akcji.

  1. Wnioski:

3.1 Podsumowanie tematu pracy: odniesienie się do dzieł literackich i filmów, oraz ukazanie, że adaptacje są jedynie przybliżeniem oryginału. 3.2 Istota wyższości pierwowzoru nad adaptacją filmową jak i możność całkowitej lub częściowej zmiany biegu wydarzeń akcji lub bohaterów przez reżysera. 3.3 Uwidocznienie zadania twórcy filmu jakim jest urozmaicenie i zachęcenie widza do obejrzenia jego dzieła pamiętając głównie o przesłaniu jakie pisarz chciał przekazać czytelnikowi.