stany nadzwyczajne

STAN WYJĄTKOWY Rozdział 2 Zasady działania organów władzy publicznej Art. 8. W czasie stanu wyjątkowego organy władzy publicznej działają w dotychczasowych strukturach organizacyjnych państwa i w ramach przysługujących im kompetencji, z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy. Art. 9. Działania przywracające konstytucyjny ustrój państwa, bezpieczeństwo obywateli lub porządek publiczny, a w szczególności koordynację i kontrolę funkcjonowania administracji rządowej i samorządowej wykonują: 1) Prezes Rady Ministrów - w przypadku wprowadzenia stanu wyjątkowego na obszarze większym niż obszar jednego województwa, 2) właściwy wojewoda - w przypadku wprowadzenia stanu wyjątkowego na obszarze lub części obszaru jednego województwa.

STAN WYJĄTKOWY Rozdział 2 Zasady działania organów władzy publicznej Art. 8. W czasie stanu wyjątkowego organy władzy publicznej działają w dotychczasowych strukturach organizacyjnych państwa i w ramach przysługujących im kompetencji, z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy. Art. 9. Działania przywracające konstytucyjny ustrój państwa, bezpieczeństwo obywateli lub porządek publiczny, a w szczególności koordynację i kontrolę funkcjonowania administracji rządowej i samorządowej wykonują: 1) Prezes Rady Ministrów - w przypadku wprowadzenia stanu wyjątkowego na obszarze większym niż obszar jednego województwa, 2) właściwy wojewoda - w przypadku wprowadzenia stanu wyjątkowego na obszarze lub części obszaru jednego województwa. Art. 10. Prezes Rady Ministrów jest obowiązany do informowania na bieżąco Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o skutkach wprowadzenia stanu wyjątkowego oraz o ro- dzaju i rezultatach działań podejmowanych w celu przywrócenia normalnego funk- cjonowania państwa. Art. 11. 1. W czasie stanu wyjątkowego Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może postanowić o użyciu oddziałów i pododdziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do przywrócenia normalnego funkcjo- nowania państwa, jeżeli dotychczas zastosowane siły i środki zostały wyczerpa- ne. 2. Użycie oddziałów i pododdziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w ust. 1, nie może zagrozić ich zdolności do realizacji zadań wy- nikających z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i ratyfikowanych umów międzynarodowych. 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, oddziały i pododdziały Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej pozostają pod dowództwem przełożonych służbowych i wykonują zadania wyznaczone przez Ministra Obrony Narodowej w uzgodnie- niu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych. Żołnierzom wyznaczonym do tych oddziałów i pododdziałów przysługują, w zakresie niezbędnym do wy- konania ich zadań, uprawnienia policjantów określone w art. 15-17 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58, Nr 19, poz. 185, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 731 i Nr 113, poz. 984). 4. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowe zasady użycia oddziałów i pododdziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czasie stanu wyjątkowego, uwzględniając stopień i rodzaj zagrożeń stanowiących przyczyny wprowadzenia i trwania stanu wyjątkowego. ©Kancelaria Sejmu s. 4/12 04-01-19 Art. 12. 1. Jeżeli organy gminy, powiatu lub samorządu województwa nie wykazują dosta- tecznej skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych lub w realizacji działań wynikających z przepisów o wprowadzeniu stanu wyjątkowego, Prezes Rady Ministrów, na wniosek właściwego wojewody, może zawiesić te organy do cza- su zniesienia stanu wyjątkowego lub na czas określony i ustanowić w ich miej- sce zarząd komisaryczny sprawowany przez komisarza rządowego. 2. Komisarza rządowego powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody. 3. Komisarz rządowy z dniem powołania przejmuje wykonywanie zadań i kompe- tencji zawieszonych organów gminy, powiatu lub samorządu województwa. 4. Stan zawieszenia organów gminy, powiatu lub samorządu województwa ustaje z upływem czasu określonego przez Prezesa Rady Ministrów oraz z mocy prawa z dniem zniesienia stanu wyjątkowego. Art. 13. W czasie stanu wyjątkowego organy porządku i bezpieczeństwa publicznego mogą w celu przywrócenia porządku publicznego wkroczyć na teren szkoły wyższej bez wezwania przez rektora, którego należy niezwłocznie o tym zawiadomić. Art. 14. Decyzje wydane przez organy władzy publicznej na podstawie niniejszej ustawy lub przepisów wykonawczych podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Przepisy o po- stępowaniu egzekucyjnym w administracji stosuje się odpowiednio.

STAN KLĘSKI ŻYWIOŁOWEJ Rozdział 2 Zasady działania organów władzy publicznej
Art. 7. W czasie stanu klęski żywiołowej organy władzy publicznej działają w dotychcza- sowych strukturach organizacyjnych państwa i w ramach przysługujących im kompe-tencji, z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy.
Art. 8. W czasie stanu klęski żywiołowej działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia kierują: 1) wójt (burmistrz, prezydent miasta) - jeżeli stan klęski żywiołowej wprowa- dzono tylko na obszarze gminy, 2) starosta - jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednej gminy wchodzącej w skład powiatu, 3) wojewoda - jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednego powiatu wchodzącego w skład województwa, 4) minister właściwy do spraw wewnętrznych lub inny minister do zakresu działania którego należy zapobieganie skutkom danej klęski żywiołowej lub ich usuwanie, a w przypadku wątpliwości co do właściwości ministra lub w przypadku, gdy właściwych jest kilku ministrów - minister wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów - jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednego województwa.
Art. 9. 1. W czasie stanu klęski żywiołowej właściwy miejscowo wójt (burmistrz, prezy- dent miasta) kieruje działaniami prowadzonymi na obszarze gminy w celu zapo- bieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia. 2. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, wójt (burmistrz, prezydent miasta) może wydawać polecenia wiążące organom jednostek pomocniczych, kierowni- kom jednostek organizacyjnych utworzonych przez gminę, kierownikom jedno- stek ochrony przeciwpożarowej działających na obszarze gminy oraz kierowni- kom jednostek organizacyjnych czasowo przekazanych przez właściwe organy do jego dyspozycji i skierowanych do wykonywania zadań na obszarze gminy. 3. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, wójt (burmistrz, prezydent miasta) może występować do kierowników innych jednostek organizacyjnych niż okre- ślone w ust. 2, działających na obszarze gminy z wnioskami o wykonanie czyn- ności niezbędnych w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usu- nięcia. W razie odmowy wykonania tych czynności lub ich niewłaściwego wy- konywania wójt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie zawiadamia organ, któremu podlega kierownik lub który sprawuje nadzór nad nim. 4. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, w przypadkach określonych w art. 8 pkt 2-4, wójt (burmistrz, prezydent miasta niebędącego miastem na prawach powiatu) podlega staroście. ©Kancelaria Sejmu s. 4/4 2009-02-05 5. W razie niezdolności do kierowania lub niewłaściwego kierowania działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunię- cia wojewoda z inicjatywy własnej lub na wniosek starosty może zawiesić uprawnienia wójta (burmistrza, prezydenta miasta), określone w ust. 2 i 3, oraz wyznaczyć pełnomocnika do kierowania tymi działaniami. Do pełnomocnika stosuje się odpowiednio przepis ust. 4. 6. W przypadku, o którym mowa w art. 8 pkt 2, wójt (burmistrz, prezydent miasta) albo pełnomocnik, o którym mowa w ust. 5, wykonują czynności kierownicze na właściwym dla siebie obszarze wobec podmiotów, o których mowa w ust. 2.
Art. 10. 1. W czasie stanu klęski żywiołowej właściwy miejscowo starosta kieruje działa- niami prowadzonymi na obszarze powiatu w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia. 2. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, starosta może wydawać polecenia wiążące wójtom (burmistrzom, prezydentom miast niebędących miastami na prawach powiatu), kierownikom jednostek organizacyjnych utworzonych przez powiat, kierownikom powiatowych służb, inspekcji i straży, kierownikom jed- nostek ochrony przeciwpożarowej działających na obszarze powiatu oraz kie- rownikom jednostek organizacyjnych czasowo przekazanych przez właściwe organy do jego dyspozycji i skierowanych do wykonywania zadań na obszarze powiatu. 3. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, starosta może występować do kie- rowników innych jednostek organizacyjnych niż określone w ust. 2, działają- cych na obszarze powiatu z wnioskami o wykonanie czynności niezbędnych w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia. W razie odmo- wy wykonania tych czynności lub ich niewłaściwego wykonywania starosta nie- zwłocznie zawiadamia organ, któremu podlega kierownik lub który sprawuje nadzór nad nim. 4. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, w przypadkach określonych w art. 8 pkt 3 i 4, starosta podlega wojewodzie. 5. W razie niezdolności do kierowania lub niewłaściwego kierowania działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunię- cia, wojewoda może zawiesić uprawnienia starosty określone w ust. 2 i 3, oraz wyznaczyć pełnomocnika do kierowania tymi działaniami. Do pełnomocnika stosuje się odpowiednio przepis ust. 4. 6. W przypadku, o którym mowa w art. 8 pkt 3, wójt (burmistrz, prezydent miasta) albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 9 ust. 5, oraz starosta albo pełnomoc- nik, o którym mowa w ust. 5, wykonują czynności kierownicze na właściwym dla siebie obszarze wobec podmiotów, o których mowa odpowiednio w art. 9 ust. 2 oraz w ust. 2. Art. 11. 1. W czasie stanu klęski żywiołowej właściwy wojewoda kieruje działaniami pro- wadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia na obszarze województwa. 2. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, wojewodzie są podporządkowane organy i jednostki organizacyjne administracji rządowej i samorządu wojewódz- ©Kancelaria Sejmu s. 5/5 2009-02-05 twa działające na obszarze województwa oraz inne siły i środki wydzielone do jego dyspozycji i skierowane do wykonywania tych działań na obszarze woje- wództwa, w tym pododdziały i oddziały Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Pol- skiej. 3. W zakresie działań, o których mowa w ust. 1, w przypadku określonym w art. 8 pkt 4 wojewoda podlega właściwemu ministrowi. 4. W razie niezdolności do kierowania lub niewłaściwego kierowania działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunię- cia minister, o którym mowa w art. 8 pkt 4, może zawiesić uprawnienia woje- wody, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz wyznaczyć pełnomocnika do kierowa- nia tymi działaniami. Do pełnomocnika stosuje się odpowiednio przepis ust. 3. 5. W przypadku, o którym mowa w art. 8 pkt 4, wójt (burmistrz, prezydent miasta) albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 9 ust. 5, starosta albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 10 ust. 5, oraz wojewoda albo pełnomocnik, o którym mo- wa w ust. 4, wykonują czynności kierownicze na właściwym dla siebie obszarze wobec podmiotów, o których mowa odpowiednio w art. 9 ust. 2, art. 10 ust. 2 oraz w ust. 2.
Art. 12. (uchylony).
Art. 13. 1. W zakresie działań prowadzonych w celu zapobieżenia skutkom klęski żywioło- wej lub ich usunięcia minister, o którym mowa w art. 8 pkt 4, może wydawać polecenia wiążące organom administracji rządowej, z wyjątkiem Rady Mini- strów, Prezesa Rady Ministrów i wiceprezesów Rady Ministrów, a także wyda- wać polecenia wiążące organom samorządu terytorialnego. 2. W razie odmowy wykonania polecenia, o którym mowa w ust. 1, lub niewłaści- wego wykonywania polecenia przez: 1) organy administracji rządowej - minister, o którym mowa w art. 8 pkt 4, nie- zwłocznie zawiadamia Prezesa Rady Ministrów, 2) organy samorządu terytorialnego - minister, o którym mowa w art. 8 pkt 4, może zawiesić odpowiednie uprawnienia takiego organu oraz wyznaczyć pełnomocnika do wykonywania tych uprawnień, zawiadamiając o tym wła- ściwego wojewodę i Prezesa Rady Ministrów.
Art. 14. Kierowanie działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywio- łowej lub ich usunięcia na obszarach i w obiektach jednostek organizacyjnych pod- ległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości, ministra właściwego do spraw zagranicznych oraz mini- stra właściwego do spraw wewnętrznych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrz- nego lub Szefa Agencji Wywiadu wymaga współdziałania: 1) organu, o którym mowa w art. 8 pkt 1-3, z właściwymi kierownikami jedno- stek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości, ministra wła- ściwego do spraw zagranicznych oraz ministra właściwego do spraw we- ©Kancelaria Sejmu s. 6/6 2009-02-05 wnętrznych, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefa Agen- cji Wywiadu, 2) ministra, o którym mowa w art. 8 pkt 4, z właściwym ministrem, Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefem Agencji Wywiadu. Art. 15. 1. Wojewodowie albo pełnomocnicy, o których mowa w art. 11 ust. 4, są obowią- zani do współdziałania i wzajemnego przekazywania informacji w zakresie za- pobiegania skutkom klęski żywiołowej lub ich usuwania. 2. Obowiązek przewidziany w ust. 1 dotyczy odpowiednio wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów albo pełnomocników, o których mowa w art. 9 ust. 5 i art. 10 ust. 5.
Art. 16. Minister, o którym mowa w art. 8 pkt 4, jest obowiązany do informowania na bieżą- co Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów o skutkach klęski żywiołowej i działaniach podejmowanych w celu zapobieżenia tym skutkom lub ich usunięcia.
Art. 17. 1. W zapobieganiu skutkom klęski żywiołowej lub ich usuwaniu uczestniczą: Pań- stwowa Straż Pożarna i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz centra powiadamiania ratunkowego, o których mowa w art. 14a-14f ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229, z późn. zm.1)), Policja, jednostki systemu Państwowego Ratownictwa Me- dycznego, dyspozytorzy medyczni, jednostki ochrony zdrowia, Straż Graniczna, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa oraz inne właściwe w tych spra- wach państwowe urzędy, agencje, inspekcje, straże i służby. 2. Podmioty, o których mowa w ust. 1, podlegają kierownictwu organów, o których mowa w art. 8, albo pełnomocników, o których mowa w art. 9 ust. 5, art. 10 ust. 5 i art. 11 ust. 4.
Art. 18. 1. W czasie stanu klęski żywiołowej, jeżeli użycie innych sił i środków jest niemożliwe lub niewystarczające, Minister Obrony Narodowej może przekazać do dyspozycji wojewody, na którego obszarze działania występuje klęska żywiołowa, pododdziały lub oddziały Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wraz ze skierowaniem ich do wykonywania zadań związanych z zapobieżeniem skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięciem. 2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, pododdziały i oddziały Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej pozostają pod dowództwem przełożonych służbowych i wykonują zadania określone przez wojewodę. 1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 52, poz. 452, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 100, poz. 835 i 836, z 2006 r. Nr 191, poz. 1410, z 2007 r. Nr 89, poz. 590, z 2008 r. Nr 163, poz. 1015 oraz z 2009 r. Nr 11, poz. 59.
©Kancelaria Sejmu s. 7/7 2009-02-05 3. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowe zasady udziału pododdziałów i oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zapobie- ganiu skutkom klęski żywiołowej lub ich usuwaniu, uwzględniając: 1) rodzaje działań ratowniczych lub prewencyjnych, w których pododdziały i oddziały Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej mogą brać udział, 2) sposób koordynowania i dowodzenia ich działaniami, 3) sposób zapewnienia im zabezpieczenia logistycznego.
Art. 19. Kierujący działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywioło- wej lub ich usunięcia współpracują ze społecznymi organizacjami ratowniczymi, charytatywnymi, stowarzyszeniami, fundacjami oraz innymi podmiotami działają- cymi na obszarze ich właściwości, a na wniosek lub za zgodą tych podmiotów koor- dynują ich działalność.

STAN WOJENNY

Rozdział 2 Zasady działania organów władzy publicznej Art. 9. W czasie stanu wojennego organy władzy publicznej działają w dotychczasowych strukturach organizacyjnych państwa i w ramach przysługujących im kompetencji, z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy. Art. 10. 1. Jeżeli w czasie stanu wojennego wystąpi konieczność obrony państwa, obroną tą kieruje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej we współdziałaniu z Radą Mini- strów. 2. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w czasie stanu wojennego w szczególności: 1) postanawia, na wniosek Rady Ministrów, o przejściu organów władzy pu- blicznej na określone stanowiska kierowania, 2) postanawia, na wniosek Rady Ministrów, o stanach gotowości bojowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi”, 3) określa, na wniosek Rady Ministrów, zadania Sił Zbrojnych w czasie stanu wojennego, 4) może mianować, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, Naczelnego Dowód- cę Sił Zbrojnych, 5) zatwierdza, na wniosek Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, plany opera- cyjnego użycia Sił Zbrojnych, 6) uznaje, na wniosek Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, określone obszary Rzeczypospolitej Polskiej jako strefy bezpośrednich działań wojennych. Art. 11. 1. Rada Ministrów w czasie stanu wojennego w szczególności: 1) zarządza uruchomienie systemu kierowania obroną państwa, 2) zarządza przejście na wojenne, określone w odrębnych przepisach, zasady działania organów władzy publicznej, 3) określa, na wniosek Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, zasady działania organów władzy publicznej w strefie bezpośrednich działań wojennych, 4) może zawiesić funkcjonowanie organów władzy publicznej w strefie bezpo- średnich działań wojennych, ©Kancelaria Sejmu s. 4/20 04-06-02 5) może przekazać organom wojskowym określone kompetencje organów wła- dzy publicznej w strefie bezpośrednich działań wojennych. 2. Jeżeli w czasie stanu wojennego Rada Ministrów nie może zebrać się na posie- dzenie, konstytucyjne kompetencje Rady Ministrów wykonuje Prezes Rady Mi- nistrów. Art. 12. Minister Obrony Narodowej w czasie stanu wojennego w szczególności: 1) dokonuje oceny zagrożeń wojennych i możliwości obronnych oraz formu- łuje i przedstawia właściwym organom propozycje dotyczące obrony pań- stwa, 2) koordynuje realizację zadań organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego wynikających z zadań dotyczących obrony pań- stwa, 3) przedstawia właściwym organom potrzeby w zakresie świadczeń organów państwowych i jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorców i in- nych jednostek organizacyjnych oraz osób fizycznych, na rzecz Sił Zbroj- nych i obrony państwa, 4) sprawuje ogólny nadzór nad realizacją zadań obronnych wykonywanych przez organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego, 5) organizuje mobilizacyjne rozwinięcie, uzupełnianie i wyposażanie Sił Zbrojnych, 6) współdziała z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych w zakresie świadczeń, o których mowa w pkt 3, 7) koordynuje realizację zadań państwa-gospodarza wynikających z umów międzynarodowych. Art. 13. 1. W czasie stanu wojennego wojewoda kieruje realizacją zadań obronnych i obro- ną cywilną na terenie województwa. 2. Wojewoda w czasie stanu wojennego w szczególności: 1) ocenia zagrożenia, 2) wprowadza, w zakresie nienależącym do właściwości innych organów, ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela oraz łagodzi i uchyla te ograniczenia, 3) występuje z wnioskami do właściwych organów o wprowadzenie ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela, jak również o ich złagodzenie lub uchylenie, 4) określa zadania wynikające z przepisów stanu wojennego, 5) koordynuje i kontroluje działalność organów władzy publicznej, przedsię- biorców oraz innych jednostek organizacyjnych działających na obszarze województwa, ©Kancelaria Sejmu s. 5/20 04-06-02 6) może nakładać zadania i nakazywać jednostkom samorządu terytorialnego dokonywanie określonych wydatków, na zasadach określonych w odręb- nych przepisach. 3. W zakresie działań, o których mowa w ust. 2, wojewodzie są podporządkowane wszystkie jednostki organizacyjne administracji rządowej i samorządowej dzia- łające na obszarze województwa oraz inne siły i środki wydzielone do jego dys- pozycji i skierowane do wykonywania zadań związanych z obroną państwa i województwa, a także związanych z obroną cywilną. Art. 14. 1. Jeżeli organy gminy, powiatu lub samorządu województwa nie wykazują dosta- tecznej skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych lub w realizacji działań wynikających z przepisów o wprowadzeniu stanu wojennego, Prezes Rady Mi- nistrów, na wniosek właściwego wojewody, może zawiesić te organy do czasu zniesienia stanu wojennego lub na czas określony i ustanowić w ich miejsce za- rząd komisaryczny sprawowany przez komisarza rządowego. 2. Komisarza rządowego powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody. 3. Komisarz rządowy z dniem powołania przejmuje wykonywanie zadań i kompe- tencji zawieszonych organów gminy, powiatu lub samorządu województwa. 4. Stan zawieszenia organów gminy, powiatu lub samorządu województwa ustaje z upływem czasu określonego przez Prezesa Rady Ministrów oraz z mocy prawa z dniem zniesienia stanu wojennego. Art. 15. Decyzje wydane przez organy władzy publicznej na podstawie niniejszej ustawy lub przepisów wykonawczych podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Przepisy o po- stępowaniu egzekucyjnym w administracji stosuje się odpowiednio.