Porównaj obrazy przeszłości i refleksje na temat pamięci ukazane we fragmentach noweli Elizy Orzeszkowej Gloria victis i w wierszu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Mazowsze. W analizie zwróć uwagę na osoby mówiące w obu tekstach.
Klucz odpowiedzi: Analiza wstępna Zasada zestawienia Oba teksty mówią o powstańczej przeszłości Polski. Oba teksty traktują o potrzebie pamiętania. Informacje o Gloria victis Rodzaj: epika. Gatunek: nowela. Epoka: pozytywizm. Konwencja: realizm tendencyjny. Cel powstania: oddać hołd powstańcom styczniowym. Autorka należy do pokolenia postępowców, które uważało, że praca jest najlepszym sposobem na odzyskanie niepodległości. Sama była uwikłana w powstanie styczniowe ukrywaniem R. Traugutta. Informacje o Mazowszu Rodzaj: liryka. Gatunek: poemat liryczny. Epoka: współczesność, czas II wojny światowej.
Klucz odpowiedzi:
Analiza wstępna Zasada zestawienia
Oba teksty mówią o powstańczej przeszłości Polski. Oba teksty traktują o potrzebie pamiętania.
Informacje o Gloria victis
Rodzaj: epika.
Gatunek: nowela.
Epoka: pozytywizm.
Konwencja: realizm tendencyjny.
Cel powstania: oddać hołd powstańcom styczniowym.
Autorka należy do pokolenia postępowców, które uważało, że praca jest najlepszym sposobem na odzyskanie niepodległości. Sama była uwikłana w powstanie styczniowe ukrywaniem R. Traugutta.
Informacje o Mazowszu
Rodzaj: liryka.
Gatunek: poemat liryczny.
Epoka: współczesność, czas II wojny światowej.
Konwencja: katastrofizm, poetyka czasu Apokalipsy spełnionej.
Cel utworu: wymowa pacyfistyczna.
Autor tekstu należy do pokolenia Kolumbów, był jednym z najwybitniejszych poetów, zginął w czasie powstania warszawskiego.
Osoby mówiące we fragmencie Gloria victis Wiatr
Kieruje nim ciekawość. Nie dysponuje wiedzą. Pozytywnie ocenia powstańców. Przejmuje się opisaną historią.
Dąb, brzoza, świerk, dzwonki liliowe, dzika róża
Świadkowie śmierci powstańców.
Są subiektywni.
Stają po stronie powstańców.
Opowiadają ich los pytającemu.
“Strumień czasu”
Ocenia zapomnienie, jako klęskę powstańców.
Wniosek cząstkowy
Osobami mówiącymi w noweli jest natura. Dzięki temu autorka subiektywnym ocenom powstania nadaje wymiar obiektywności i uniwersalności.
Osoby mówiące w Mazowszu
Żołnierz walczący w czasie II wojny światowej. Jest pogodzony ze swoją śmiercią. Nie wierzy w zwycięstwo. Jest patriotą. Jest Polakiem. Pamięta przeszłość.
Obraz przeszłości we fragmencie Gloria victis
Opis dotyczy miejsca wiele lat (blisko 50) po upadku powstania styczniowego. Zmarli to bohaterowie. Zmarli to odważni ludzie. Powstańcy to męczennicy. Powstańcy byli młodymi ludźmi. Powstańcy umierali w męczarniach. Zmarli są pochowani w masowej mogile. Powstańcy nie doczekali się szacunku po śmierci ze strony przeciwników. Powstańcy zostali przez oprawców skazani na zapomnienie. Powstańcy są samotni.
Wniosek cząstkowy
Obraz przeszłości jest subiektywny i ma na celu sakralizację i mitologizację powstańców. Dystans czasowy na to również pozwala.
Obraz przeszłości w Mazowszu
Podmiot liryczny skraca dystans czasowy jaki go dzieli od przeszłości. Powstańcy są idealizowani. Ziemia polska, Mazowsze to mogiła dla wielu pokoleń Polaków.
Przeszłość kampanii napoleońskiej
Przeszłość to klęska uczestników kampanii napoleońskiej.
Przeszłość powstania listopadowego
Wyolbrzymianiu poddawana jest ich siła, młodość i męstwo.
Przeszłość to klęska powstańców listopadowych.
Przeszłość powstania styczniowego
Przeszłość to klęska powstańców styczniowych.
Przedstawieni zostali jako męczennicy - to romantyczna konwencja łączenia świeckiego patriotyzmu z religią.
Podmiot liryczny podkreśla również trud i cierpienie powstańców.
Przeszłość podmiotu lirycznego
Śmierć dotyka nie tylko żołnierzy, ale również kobiety i dzieci.
Ludzie umierają w męczarniach.
Zmarli są chowani w masowych mogiłach.
Powszechność śmierci.
Apokaliptyczne opisy zagłady.
Nagłość i niespodziewaność wojny.
Wniosek cząstkowy:
Piękny opis ułanów, powstańców listopadowych i powstańców styczniowych stanowi punkt wyjścia dla podmiotu lirycznego do pokazania fatalnego losu współczesnych mu Polaków w czasie Apokalipsy spełnionej. Wymowa utworu podkreśla bezsens dziejów, cykliczność śmierci młodych ludzi w walce i nieuchwytność sensu tej walki - niepodległej Polski. Podmiot liryczny podkreśla fatalną cykliczność historii.
Refleksja na temat pamięci we fragmencie Gloria victis
Ludzie zapomnieli o powstaniu i powstańcach, zostały jednak wątłe ślady. Nikt nie odwiedza mogiły. Autorka jednak pisze o potrzebie pamiętania o poświęceniu powstańców. Pamięć o powstańcach nadaje sens ich poświęceniu i czyni ich zwycięzcami. Utwór ma optymistyczną wymowę - powstańcy nie zostaną zapomnieni.
Refleksja na temat pamięci w Mazowszu
Pamięć o walczących przemija z czasem, a jednak podmiot liryczny pamięta o swoich poprzednikach mimo upływu czasu. Czas zaciera ślady, a pamięć o zmarłych przemija - tu ujawnia się pesymizm. Podmiot liryczny boi się zapomnienia, chce by o nim pamiętano - to jest jedyne jego pragnienie.
Wnioski - wypracowanie maturalne Wnioski pełne (4)
W obu wierszach mamy podobny obraz powstańców, wykreowany dzięki sakralizacji i mitologizacji. Podobny stosunek do powstańców również mają osoby mówiące w obu utworach. Oba utwory łączy również potrzeba pielęgnowania pamięci o poświęceniu zmarłych i niebezpieczeństwo zapomnienia. Różna jest jednak wymowa: u Orzeszkowej optymistyczna - ludzie będą pamiętać, u Baczyńskiego pesymistyczna - ludzie zapomną. Różne są także momenty wybrane do opisu, bo we fragmencie “Gloria victis” została przedstawiona mogiła, a w “Mazowszu” Polacy w trakcie walki i ponoszenia kolejnych klęsk. Oba teksty różnią się również kreacją osób mówiących: w noweli wypowiada się natura, co nadaje obiektywizmu dokonanej przez nią ocenie, a w utworze K.K. Baczyńskiego do głosu dochodzi żołnierz polski walczący w czasie II wojny światowej. Za sprawą podmiotu lirycznego pojawia się także straszna historia ludzi mordowanych w czasie Apokalipsy spełnionej, której okropność jest spotęgowana dzięki kontrastowi z idealnym obrazem poprzedników. Wnioski częściowe (2)
Wskazanie podobieństw lub różnic. Próba podsumowania (1)
Wskazanie jednego podobieństwa lub różnicy.