Porównaj funkcjonalność motywu maryjnego w średniowiecznej "Bogurodzicy" i "Modlitwa do Bogarodzicy" Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Motyw maryjny był bardzo powszechny w epoce średniowiecza, kiedy to powstał utwór „Bogurodzica”. Utwór powstał prawdopodobnie w połowie XII wieku jako pieśń religijna, lecz z biegiem czasu stałą się bardzo popularna i stała się hymnem rycerskim. Dzieło stało się inspiracją dla kolejnych pokoleń i twórców. Jednym z nich był Krzysztof Kamil Baczyński, który tworzył w epoce współczesności Jego przeżycia sprawiły, iż wiersz „ Modlitwa do Bogarodzicy”, pomimo wielu podobieństw, ma całkowicie inny wydźwięk.

Motyw maryjny był bardzo powszechny w epoce średniowiecza, kiedy to powstał utwór „Bogurodzica”. Utwór powstał prawdopodobnie w połowie XII wieku jako pieśń religijna, lecz z biegiem czasu stałą się bardzo popularna i stała się hymnem rycerskim. Dzieło stało się inspiracją dla kolejnych pokoleń i twórców. Jednym z nich był Krzysztof Kamil Baczyński, który tworzył w epoce współczesności Jego przeżycia sprawiły, iż wiersz „ Modlitwa do Bogarodzicy”, pomimo wielu podobieństw, ma całkowicie inny wydźwięk. Oba utwory zestawiono na zasadzie podobieństwa formy – modlitwy zbiorowego podmiotu do Matki Bożej, w której zwracano się z prośbami o wspomożenie

Podmiotem lirycznym w  I zwrotce „Bogurodzicy” są ludzie, który kierują swoje prośby adresata  lirycznego, czyli do  Maryji. Matka Boska ukazana jest w sferze sacrum.Uznanie boskości Maryi świadczy, że podmiot zbiorowy jest bardzo religijny i wierzy w istnienie siły wyższej – Boga oraz ego działania. Głęboka pobożność powoduje, że gromada owa z ufnością wznosi prośby do nieba. Potwierdzeniem tej tezy stają się chociażby słowa trzeciego wersu: „ Zyszczy nam, spuści nam”.  Maryja posiada boską moc, ponieważ może u Jezusa wyjednać łaskę dla ludzi.  Kobieta to pośredniczka między ludzmi, a swoim synem. Dystant pomięty Matką Boską a ludzmi jest mniejszy, aniżeli między Jezusem, a ludzmi. Podmiotem lirycznym kolejnej zwrotkie również są ludzie,  lecz adresatem jest Bożycz. Ludize proszą go, aby przez wzgląd na Jana Chrzciciela, który ochrzcił go w Jordanie, zechciał wysłuchać płynących modlitw i dał ludziom obfite życie na ziemi oraz rajskię życie w niebie. Zakończenie obu zwrotek to refren "Kyrieleison". Znaczy on "Panie zmiłuj się" i ma formę aklamacji, więc wyrażenia zgody, uznania czegoś zasłuszne i potrzebne. 


 W odmienny sposób jest przedstawiony podmiot liryczny w utworze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „ Modlitwa do Bogarodzicy”. W tym wierszu pomiot liryczny to  pewna zbiorowość. W przeciwieństwie do poprzedniej pieśni, wiersz ma formę modlitwy ograniczonej grupy ludzi. Można mniemać, że są to kolejne pokolenia, na co wskazują słowa: „ […] drogi jego wnuków”. Śmiertelnicy ci dostrzegają obecność Matki Bożej w otaczającej ich przyrodzie, co świadczy o głębokiej wrażliwości i religijności. Widać to w określeniach Madonny: „ […] byłaś muzyki deszczem”, „ przejrzysta jak świt i płomień”. Z drugiej strony grupa, która zwraca się z prośbami i wyjawia swe lęki w modlitwie, znajduje się w odmiennej sytuacji. Ludzie owi zostali zmuszeni do walki i stosowania przemocy, co muszą czynić wbrew własnej woli. Mówią o tym w ostatnich dwóch wersach wiersza: „ Nagnij pochmurną broń naszą,/ gdy zaczniemy walczyć miłością.” Słowa te pełnią również funkcję prośby o odmianę losu, by można było zapomnieć o doznawanych tragediach. Wspominają o nich i dosyć dokładnie obrazują we wcześniejszych fragmentach. Przyczyną prowadzenia takiego, a nie innego życia, jest według pomiotu lirycznego przeszłość. Wyraża to przypuszczenie w pierwszych częściach modlitwy, gdzie określa Maryję jako wzór dla poprzednich pokoleń mieszkańców tych ziem. To sprawia, że obecne pokolenie prosi Madonnę o wsparcie duchowe w prowadzeniu walk i obronie własnej godności. Kolejnym ważnym aspektem modlącego się podmiotu jest jego charakter i odczucia. Wyraża on nadzieję, że dzięki pomocy Matki Boskiej stanie się tak niewinny jak był przedtem. Dzięki spełnieniu tej prośby ludzie proszący o łaskę mogliby wyrażać się dobrze o świecie i Bogu. Podmiot liryczny, który wypowiada się w utworze, nie jest pewny swego charakteru. Przypuszcza on i czuje, że mogłoby mu zabraknąć sił, odwagi, honoru i wielu innych rycerskich cech, które stają się niezbędne dla osiągnięcia danego celu. Dlatego też błaga Maryję o wsparcie, które pochodzi z głębi jej serca i mogłoby się stać atutami śmiertelników.
Podsumowująć dwa utwory „ Bogurodzica” i „Modlitwa do Bogarodzicy” zawierają podobieństwa, lecz także i różnice w przedstawieniu tytułowej Maryji.W obu dziełach jest ona postrzegana jako obecna blisko Boga – mieszka w niebie i wspomaga ludzi. Ta rola Maryi również łączy utwory, ponieważ pełni ona funkcję pośredniczki między śmiertelnikami a Trójcą Świętą oraz to do niej kierowane są modlitwy.   Różnice są takie, iż w  modlitwie średniowiecznej jest ona postrzegana głównie przez pryzmat Jezusa,  którego urodziła i wychowała. Zaś Baczyński ukazuje  jak ważną rolę odgrywa wśród ludzi Matka Boska oraz w jaki sposób jest widziana w XX wieku. Matka Boża zostaje tutaj przedstawiona jako zjawisko nadprzyrodzone, która można odebrać tylko zmysłami.