Szlachta w "Panu Tadeuszu". Co wpływa na obraz szlachty?

Szlachta w “Panu Tadeuszu”. Co wpływa na obraz szlachty? Szlachta cieszy się dużą sympatią Mickiewicza, który wierzy w etyczność całej zbiorowości „Bo szlachta polska, chociaż niezmiernie kłótliwa/ I porywcza do bitew, nie jest przecież mściwa”. Mickiewicz kładzie akcent na takie cechy szlachty jak: patriotyzm, oddanie ojczyźnie, rezygnacja z osobistego szczęścia, na rzecz dobra ogółu. Kolejny istotny element obrazu szlachty w “Panu Tadeuszu” stanowi solidarność w trudnych sytuacjach (unia polsko-litewska) „walczą jak bracia, jeden drugiego zachęca”, Gerwazy: „Dziwneć to były losy tej naszej Korony / i naszej Litwy!

Szlachta w “Panu Tadeuszu”. Co wpływa na obraz szlachty? Szlachta cieszy się dużą sympatią Mickiewicza, który wierzy w etyczność całej zbiorowości „Bo szlachta polska, chociaż niezmiernie kłótliwa/ I porywcza do bitew, nie jest przecież mściwa”. Mickiewicz kładzie akcent na takie cechy szlachty jak: patriotyzm, oddanie ojczyźnie, rezygnacja z osobistego szczęścia, na rzecz dobra ogółu. Kolejny istotny element obrazu szlachty w “Panu Tadeuszu” stanowi solidarność w trudnych sytuacjach (unia polsko-litewska) „walczą jak bracia, jeden drugiego zachęca”, Gerwazy: „Dziwneć to były losy tej naszej Korony / i naszej Litwy! Wszak to jak małżonków dwoje!”, w której Mickiewicz zdaje się upatrywać szans na odzyskanie przez Polskę niepodległości. Mickiewicz mitologizuje także Konstytucję 3 Maja, która dla niego stanowi ukoronowanie długiej, polskiej tradycji wolnościowej, zrównanie wszystkich stanów. Kolejny element obrazu szlachty stanowi obraz Żydów w “Panu Tadeuszu”. Okazuje się, że Jankiel to postulowana przez Mickiewicza rola Żydów, a nie rzeczywista. Zresztą tej ostatniej daje wyraz wcześniej pisząc o tym, że Żydzi trzymają z Moskalami: „A gdy nie widział we dworze rosyjskich żołnierzy / Ani jarmułek, ani czerwonych kołnierzy (…)”.