PREZENTACJA MATURALNA: P0LEMIKI, SPORY, PROWOKCJE – SPORY POKOLEŃ LITERACKICH NA WYBRANYCH PRZYKŁADACH UTWORÓW.

PREZENTACJA MATURALNA: P0LEMIKI, SPORY, PROWOKCJE – SPORY POKOLEŃ LITERACKICH NA WYBRANYCH PRZYKŁADACH UTWORÓW. Tematem mojej presentacji są” spory, olemiki, prowokacje pokoleń literackich”. Jak wiadomo epoki następowały po sobie w skutek naturalnego biegu historii, wymierały pewne pokolenia, a nastę[pójące po nich budowały własny światopogląd, rzeczywistość. Analizując następowanie po sobie epok można zauważyć w nich pewne następstwo: Starożytność, renesans, oświecenie, pozytywizm czy też XX lecie międzywojenne nazywane są epokami dionizyjskimi Natomiast śrdniowiecze, barok, romantyzm, młoda polska to epoki apollińskie Wyróżniamy je za wzglądu na daleko posunięte podobieństwa np: podobną tematykę utworów, preferowane gatunki literackie, podejście do wiary czy wreszcie poglądy na życie i śmiarć.

PREZENTACJA MATURALNA: P0LEMIKI, SPORY, PROWOKCJE – SPORY POKOLEŃ LITERACKICH NA WYBRANYCH PRZYKŁADACH UTWORÓW.

Tematem mojej presentacji są” spory, olemiki, prowokacje pokoleń literackich”. Jak wiadomo epoki następowały po sobie w skutek naturalnego biegu historii, wymierały pewne pokolenia, a nastę[pójące po nich budowały własny światopogląd, rzeczywistość. Analizując następowanie po sobie epok można zauważyć w nich pewne następstwo: Starożytność, renesans, oświecenie, pozytywizm czy też XX lecie międzywojenne nazywane są epokami dionizyjskimi Natomiast śrdniowiecze, barok, romantyzm, młoda polska to epoki apollińskie Wyróżniamy je za wzglądu na daleko posunięte podobieństwa np: podobną tematykę utworów, preferowane gatunki literackie, podejście do wiary czy wreszcie poglądy na życie i śmiarć. Jak wynika z powyższej analizy różnice między literatami następójących po pokoleń były dość znaczne a naturalnymi tego konsekwencjami były starcia w formie sporów, polemik czy prowolkacji. Na początek warto wyjaśnić powyższe pojęcia: Przełom dwóch epok zawsze prowadzi do pewnego konfliktu pomiędzy starym a nowym pokoleniem. Każde broni swych racji i poddaje krytyce założenia przeciwników. Pisarze i artyści stawiający pierwsze kroki najpierw próbują naśladować doświadczenia starszych, przyjmują, niekiedy bezkrytycznie, wcześniej wypracowane wzory, obrazy świata, poetyki. Dopiero nieco później przychodzi rozczarowanie tym, co proponowało pokolenie ojców. Powstają grupy literackie , zakładane przez rówieśników czasopisma, wspólne wystąpienia mają przede wszystkim wzmacniać głos tych, którzy oczekują na zaistnienie w życiu literackim. Programy artystyczne starszego pokolenia okazują się nie przydatne w nowych warunkach, sp

  1. Polemiki, spory, prowokacje – starcia pokoleń literackich. Omów na wybranych przykładach. • Hutnikiewicz A.: Od czystej formy do literatury faktu. Warszawa, 1996 • Kowalczykowi A.: Programy i spory literackie w Dwudziestoleciu. Warszawa, 1978 • Maciejewski J.: Kategoria pokolenia w badaniach literackich. W: Pogrobowcy. Kraków, 1971 • Wyka K.: Pokolenia literackie. Kraków, 1977