Szukaj

Wypracowania

  • RODZAJE LITERACKIE

    RODZAJE LITERACKIE 1.Epika -obecność narratora -świat przedstawiony -fabuła i akcja (układ przyczynowo-skutkowy zdarzeń) -zapis prozą (wyjątki – epopeja, powieści poetyckie) -pozorny obiektywizm Gatunki epickie: -powieść-utwór pisany prozą, obszerny, wielowątkowy, o dużej ilości bohaterów; np. Quo vadis; występuje kilka rodzajów powieści, np. historyczna, polityczna, przygodowa, sensacyjna, społeczno-obyczajowa, psychologiczna, biograficzna, fantastyczno-naukowa, fantasy, kryminalna itp. -nowela-utwór krótki, jednowątkowy, z małą ilością bohaterów i punkcie kulminacyjnym znajdującym się w zakończeniu; np. “Latarnik” -epos (epopeja)-rozbudowany utwór wierszowany przedstawiający dzieje mitycznych, legendarnych lub historycznych bohaterów na tle przełomowych wydarzeń dla danej społeczności; np.

  • Hans Holbein cykl drzeworytów Taniec śmierci

    Cykl ten przetwarza motyw korowodu z dance macabre w pojedyncze sceny, w których śmierć zaskakuje przedstawicieli różnych stanów. [b]I Opat[/b] Na pierwszym drzeworycie widzimy mnicha trzymającego w ręku książkę. Jego twarz zastygła w przerażeniu, co może wskazywać na to, że śmierć przyszła zupełnie nieoczekiwanie. Duchowny próbuje stawiać opór, lecz szkielet za nic ma jego protesty i z upiornym uśmiechem ciągnie go za sobą. Czaszkę kościotrupa zdobi tiara, a w ręku dzierży pastorał - to symbole wysokiej pozycji w hierarchii kościelnej, można więc przypuszczać, że zabiera on duszę kardynała lub samego papieża.

  • Marcin Borowicz, czy Andzrzej Radek- który z bohaterów jest mi bliższy?

    Marcin Borowicz to nastolatek dorastający w czasach zaborów. Czytając powieść Stefana Żeromskiego pt." Syzyfowe prace" widzimy tego chłopca na przestrzeni lat, obserwujemy jak się zmienia, widzimy jego rozterki. Bohatera poznajemy w wieku ośmiu lat. Był duży, tęgi i muskularny- jak pisze autor. Oczy miał czarne, połyskliwe brwi gęste a włosy na krótko ostrzyżone. W dniu przyjazdu do szkoły w Owczarach ubrany był w kaptur z wełny, barankową czapkę oraz bekieszę z futrzanym kołnierzem, rękawiczki na dłoniach.

  • Analiza i interpretacja wiersza Horacego pt. "Wybudowałem pomnik"

    W tekście Horacego “Exegi monumentum” podmiot liryczny występuje w pierwszej osobie liczby pojedynczej i można go utożsamić z autorem. Pozwalają na to występujące w utworze elementy autobiograficzne, np. [i]“ja z nizin wyrosły”[/i] - wskazuje na pochodzenie Horacego z nizin społecznych. Adresatką wiersza jest Melpomena - muza tragedii, którą podmiot liryczny prosi o wieniec laurowy symbolizujący zwycięstwo i władzę. Poeta porównuje swoją twórczość do niezniszczalnego pomnika, który [i]“przewyższa piramidy”[/i] i z pewnością oprze się niszczącemu czasowi.

  • Apokryf w literaturze dawnej i współczesnej.

    W I w.n.e powstała Ewangelia według czterech autorów - Mateusza, Marka, Łukasza oraz Jana. Początkowo historia życia Jezusa Chrystusa była przekazywana ustnie, dopiero w czasach późniejszych została ona spisana. Mimo to bardzo dbano, by jakiekolwiek opisy wydarzeń nie zostały zniekształcone, a całość przekazana w …[brak dalszej części tekstu]

  • Opis Antarktydy

    [b]Antarktyda[/b] ma powierzchnię [b]14 mln km^2[/b], leży na wszystkich półkulach oprócz północnej, wzdłuż bieguna południowego. Oblewa ją Morze Rossa, Weddella, Bellingshausena, Amundsena i Oceany: Indyjski, Atlantycki i Spokojny. Należą do niej wyspy: Orkady Południowe i Kerguelena oraz półwysep Antarktyczny. Pod lądolodem znajduje się skaliste podłoże, które w wyniku nacisku ogromnych mas lodu zostało wgniecione, więc znaczna część podłoża Antarktydy to głębokie depresje. Od Morza Weddella do Ziemii Wiktori ciągną się [b]Góry Transantarktyczne[/b].

  • Reportaż – literatura czy publicystyka?

    Reportaż – literatura czy publicystyka? Mimo istnienia wielu wyznaczników i kryteriów oraz pracy wielu genologów, dotychczas nie została ustalona jednoznaczna definicja reportażu. Trwają dyskusje na temat wyznaczania jego granic. Pewnym jest, że reportaż to, jak podaje słownik terminów literackich: „gatunek publicystyczno- literacki obejmujący utwory o charakterze sprawozdań z wydarzeń, których autor był bezpośrednim świadkiem lub uczestnikiem” Ze względu na tematykę wyróżniamy reportaże wojenne, podróżnicze, społeczno-obyczajowe, sportowe i sądowe. O charakterze reportażu decyduje autorska ocena i interpretacja oraz stosunek elementów informacyjnych do fikcyjnych.

  • Pan Tadeusz - opis dworku w Soplicowie.

    Dworek w Soplicowie stał nad brzegiem strumienia, w brzozowym gaju. Był drewniany z białymi ścianami. Otaczały go topole, żyzna ziemia i łąki. Choć niewielki, był zadbany i gościnny. Na starodawnych ścianach wisiały portrety patriotów i nie tylko. W środku znajdował się stary zegar, który wygrywał Mazurka Dąbrowskiego. Za domem był maleńki ogródek, pełen bukietów trawy angielskiej i mięty. Otaczał go drobny, drewniany płotek.

  • Komputer - wróg czy przyjaciel?

    Celem moich rozważań jest stwierdzenie czy komputer jest naszym przyjacielem czy wrogiem? Na początek zacznę od argumentów przemawiających, za tym, że komputer jest naszym przyjacielem. Po pierwsze stwarza nam możliwości wspaniałej rozrywki dzięki grom, które uczą i bawią. Mamy też możliwość słuchania ulubionej muzyki, jak i oglądania ulubionych filmów. Jest to wspaniały wypoczynek dla dorosłych po ciężkim dniu pracy. Po drugie jest on dobrym pomocnikiem w nauce. Dzięki różnym informacjom w encyklopediach zapisanych na płytach, możemy odrobić lekcje oraz wzbogacić swoją wiedzę.

  • Społeczności lokalne w ujęciu teorii komunitarystycznych.

    Komunitaryzm wyrósł w tradycji anglosaskiej, a języku angielskim jednym ze znaczeń słowa community jest wspólnota lokalno – sąsiedzka. Oczywiście w refleksjach komunitarystów to słowo nie ogranicza się tylko do tego jednego znaczenia, niemniej jednak wszyscy komunitaryści głoszą pochwałę wspólnoty lokalnej jako podstawowego składnika dobrze uformowanych i silnych jednostek, niektórzy zaś ograniczają możliwy poziom realizacji wspólnotowości wyłącznie do poziomu lokalnego. Jakakolwiek wąska czy szeroka byłaby wspólnota przez nich propagowana, wszyscy oni są znaczącymi filozofami lokalności i tak spróbujmy prześledzić ich argumenty dotyczące charakteru i zakresu wspólnot, koncentrując się zwłaszcza na tych teoriach, które podkreślają w istotny sposób wagę lokalności.